Wiessel bouwsel

Ik begin maar even een apart topic aangezien ik het bestaande Wiesel topic en dit van mezelf wat overzichtelijk wil houden.
Ik ben ontwerper/prototyper als projectmedewerker van beroep. Even geleden een lasercutter aangekocht als extra aanvulling (naast 3D printer, 3D scanner, freesmachines, ..).
Ik zocht dus redelijk snel een demo model om het kunnen van de nieuwe lasercutter te kunnen showen.
Ik ben tot op heden enkel met auto's bezig, maar de opbouw van een bootje leent eigenlijk zeer goed voor gebruik van de lasercutter.
Als beginner in de bootjes kwam ik bij de Wiesel terecht. Al de tijd het toelaat, wil ik hem ook werkend maken, maar eerst al de bouw beginnen. Vooraf heb ik mij wat ingelezen.
De tekeningen van de Wiesel staan hier op het forum, ik heb ze wel in Rhino in lijntekeningen overgetekend om te kunnen gebruiken voor de lasercutter.

Zo had ik 4 plankjes balsa 2mm nodig. Het uitsnijden zelf duurt zo'n half minuutje of zo, razendsnel en prachtig resultaat. Het maken van de tekeningen en instellen van het toestel duurde natuurlijk een veelvoud daarvan.

Hier alle onderdelen, samen moet dat (met wisselen materiaal en zo) een minuutje of 10 geduurd hebben, erg leuk:

De oplettende lezer ziet misschien dat ik de Wiesel en de spanten hier en daar wat gepimped heb. Afgekeken van anderen, wat verslagen gelezen,...

Eens droog samen gestoken voor de looks.

Beginnen verlijmen.
De motormount heb ik met de hand nagemaakt in alu, dat 2mm balsa leek mij toch wat zwakjes. Beetje zwaarder uiteindelijk, maar bon.

Nog een vraag: buisje waarin de as zit voor de prop en motor, dit mag gerust alu zijn zeker? Ik ben nog op zoek naar wat geschikts.

Van dichtbij:

Het laseren in hout zorgt ervoor dat de rand een beetje verbrand is en dus bruinig. In bv MDF wordt dit echt zwatgeblakerd en bv in plexi is dit super gaaf. Graveren luk in de meeste materialen.

Als demo maak ik binnenkort een geraamte van een kleine spitfire vliegtuig wellicht. Maar dit terzijde.

Tot zover waar ik gekomen ben.
Dit gebeurt min of meer tussendoor op het werk, dus weet niet wanneer welke updates zullen volgen.

Tips, reacties,.. welkom natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Leuk bootje om te bouwen, en zal waarschijnlijk super zijn om met die nauwkeurigheid de plannen om te zetten naar echte onderdelen.

Ik heb hem ook ooit zelf gebouwd, (tekenen en snijden duurde wel langer dan 10 minuutjes :p)

Ook interessant om vooraf al rekening te houden met de kabels en eventueel slangetjes voor waterkoeling, bespaart een hoop prutswerk achteraf

Wat zijn de plannen i.v.m. afwerking, wordt waarschijnlijk een strakke laag epoxy?

btw, er is wel iets foutgelopen met de foto's, als ik rechtsklik en de .th verwijder uit de link, dan kan ik ze wel full-size bekijken, maar enkel erop klikken geeft gewoon de thumb weer.

je hebt wel de half afgewerkte versie al zien staan zeker? Voor de kabels heb ik al wat proberen te voorzien, maar heb nog nooit een boot gemaakt...
Mogelijk laat ik de half afgwerkte versie als demo en maak snel een nieuwe om af te werken, ik mrkte toch nog wat defaults in de tekeningen.
Epoxy uiteraard, je bent wel wat gewend zeker van mij?

Van de foto's, blijkbaar is imageshack veranderd van systeem of zo, al de vroegere thumbs werken niet meer. oh well.

Back