Wifi printer vraagje

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Sven75, 7 nov 2014.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Er bevinden zich vast wel wat techneuten op dit forum die kennis hebben van netwerken ;)

    Even het volgende,

    We hebben onlangs een wifi printer gekocht, nou mooi.. beneden getest, werkt allemaal goed. dikke prima. Ook met de smartphones e.d. kunnen we gewoon draadloos printen.

    Maar eigenlijk willen we de printer boven neer zetten op de 2e verdieping van de woning, maar de router beneden in de meterkast red het niet qua bereik tot boven.
    Op de 2e verdieping ligt een sitecom routertje die gevoed word door een kabel die door de woning loopt. Dus boven op de 2e hebben we op een ander netwerk ook internet.

    Nou snap ik dat dit niet gaat werken om dan te printen omdat de printer op een ander netwerk zit.
    Nu had ik wat rondgeneusd op het internet om van de 2e router een extender van het netwerk beneden te maken.

    Dit lukte ook wel, maar kon helaas nog niet printen. Dus had het idee dat er nog iets dicht stond in de router wat de communicatie tegenhield. Maar wat ???

    1. ip adres router beneden: 192.168.0.100
    2. ip adres router boven gezet op: 192.168.0.150 ( dus zelfde range )
    3. Ssid netwerk naam van de router boven gelijk gemaakt met de router beneden
    4. Dhcp uitgeschakeld op de router boven

    En toen had ik boven dus ook gewoon goed internet en fungeerde de router alsware als een extender van beneden. Maar helaas dus nog geen printen.

    Iemand een idee waar ik fout ga, en of het uberhaupt wel mogelijk is hiermee?
     
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Sven,

    Even voor mijn beeld:
    Printer beneden werkt ie dan ook op de pc boven?
    heb je een ander netwerk boven, hoe bedoel je dat?
    SSID hetzelfde, dan moet de wifi verbinding maken
    Kan je inloggen op de bovenst router?
    Daar kan je als het goed is de devices vinden, staat de printer daar tussen?
    Boven heb je internet, is dat draadloos?

    Het moet in ieder geval kunnen werken.

    Arie
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Arie

    we hebben geen vaste pc's meer in huis, alleen laptops en ipads die we overal in huis gebruiken. Maar omdat de router beneden in de meterkast het niet red tot de 2e verdieping, heb ik daar een vaste internet lijn heen lopen met een 2e router eraan. Deze router was dus eerste gewoon een 2e wifi netwerk onder een andere naam dan de router beneden.

    Nu heb ik deze instellingen van de router boven dus veranderd zodat het een extender word van het netwerk beneden. Qua internet verbinding werkt dat wel namelijk.
    Als ik met mijn laptop van beneden naar boven loop, blijf ik overal internet houden en fungeert de router boven ook echt als extender van het netwerk beneden.

    Maar ergens gaat het mis met de communicatie met de printer.
    Deze willen we dus op de 2e verdieping plaatsen, maar als ik dan beneden zit en ik geef een printopdracht, gebeurt er niks. printer word niet gevonden.
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Sven,

    Even bij de basis beginnen.
    Heb je het kanaal van de beide wifi apparaten vast gezet, de ene op 3, en de ander op 8 ongeveer, dan is je bereik groter
    De router beneden geeft dhcp lease uit, die kan je instelllen vanaf welk ip adres de leases beginnen, die moet je instellen vanaf 25 of zo, zodat je devices met een vast ip daar onder kan laten vallen, zodat je geen botsingen krijg.
    Vervolgens de printer en het wifi point boven een ip adres geven onder de 25, dus 192.168.0., oh wacht, ik zie dat je router beneden een 100 adres heeft, dan klopt het niet.
    De router beneden ip 192.168.0.1 geven, de router boven .2, de printer .10.

    Vervolgens kijken of alles werkt, met de printer beneden.
    De devices die boven inloggen, moet je beneden kunnen zien, bij sommige routers kan je zien welk device aan welke poort hangt, dus de devices van boven moeten via de lan poort zichtbaar zijn.

    Om zeker te weten dat je via boven in logt, kan je de wifi beneden tijdelijk uit zetten.
    Als dit allemaal goed staat, kunnen we met de printer gaan schuiven

    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Is deze kabel bij de tweede router in de WAN aansluiting gestoken of heb je die in de LAN.
    Zelf heb ik de configuratie dat de eerste router via de WAN aansluiting op internet zit en de tweede router een kabel heeft van z'n eigen LAN poort naar de LAN poort van de eerste router.
    DHCP is van de tweede uit.
    Hiermee kan ik dus met een laptop die op de tweede router contact heeft wel weer printen op de printer die via WIFI op de eerste router is.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Erik
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik had het inderdaad niet vermeld, maar had de 2e router inderdaad via de LAN poort gestoken.

    En ook de kanalen uit elkaar gezet, zo uit mijn hoofd is de router benden kanaal 6 en boven kanaal 11.

    Even over die IP adressen, ik zal daar eens mee gaan stoeien, want zo aan jullie tips te horen zal het wellicht daarin liggen.
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, anders hadden de andere ook niet gewerkt.

    Met start-uitvoeren- cmd kan je in het scherm wat opent pingen

    Geef de opdracht ping 192.168.0. En dan her nr wat je zoekt, dan kan je zien of het apparaat zichtbaar is, met een -t er acher blijft de opdracht lopen, kan je zien of de printer weer terug komt als je hem boven aan zet.

    Arie
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Bedankt Arie, zal er morgen eens mee aan de slag gaan.
     
  9. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    goed,

    de router beneden heeft als ip 192.168.1.1
    de router boven heeft als ip 192.168.1.2
    de printer heeft als ip 192.168.1.10

    de instellingen op de router boven zo gezet dat ik daar dus internet heb onder dezelfde netwerk naam als beneden.

    router beneden, kanaal 11
    router boven kanaal 6
    met beide dezelfde Ssid naam en password en router boven dhcp uit gezet
    kabel router boven in de lan1 poort gestoken.

    internet werk wel boven, maar de printer staat nog beneden, en helaas vind de laptop geen printer in het netwerk om af te drukken als ik boven zit.
    Loop ik naar beneden, dan schakelt de laptop vanzelf door op de router beneden en begint de printer ineens te werken.

    dus ik vermoed dat er ergens in de routers nog instellingen zijn die de communicatie tegenhouden.

    de router beneden is een CiscoE2500 en boven een Sitecom.
    Heb wat door de tabbladen heen gebladerd, maar er staan termen in die mijn kennis te boven gaan over beveiligingen en filters e.d.
     
  10. repeat

    repeat

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb je in de router boven de default gateway en dns naar de router beneden wijzen? Dus naar 192.168.1.1
    Anders werkt internet boven wel, maar worden geen lokale apparaten beneden gevonden.
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    uhh ... dat ga ik even nakijken :)
     
  12. EvdF

    EvdF

    Lid geworden:
    18 jul 2011
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Emmeloord
    Wat ik me nog afvraag:
    Kun je de printer wel pingen vanaf de laptop? En dit van zowel de router beneden als de router boven.
    Wat is eigenlijk het IP adres van je laptop, zit die wel in het zelfde subnet?

    Daar zou je nog even naar kunnen kijken.

    [edit] Beide routers hoeven niet hetzelfde SSID te hebben. Zelf heb ik ook twee verschillende namen hiervoor.
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik was even een paar dagen in een hotel voor werk, dus 't wifi verhaal lag even stil.
    Dit weekend ben ik weer vrij en ga er dan nog eens mee aan de slag.

    ik had laatst het idee dat de router boven ( sitecom ) het niet leuk vind als ik het ip wijzig van 192.168.0.1 naar 192.168.1.2 Als ik dit namelijk gedaan heb kan ik ook niet meer in deze router komen, ook niet door het opnieuw ingevoerde ip adres.
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    En dan heb je gewoon een kabel aan de router, en je laptop met een ip adres in dezelfde reeks?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    klopt ..

    beneden werkt alles gewoon feilloos op de router.
    Printen kunnen we gewoon van alle apparaten waarmee we op die router zitten.

    Ik zit er sterk over te denken om maar zo'n repeater te halen voor boven.
    de sitecom router die er nu ligt was gewoon zo'n probeersel omdat ik het toch nog had liggen, maar twijfel er aan of die wel voldoet.
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Heb je een typenummer van dat ding, nog even niet opgeven

    Kan ook nog een keer met je meekijken
     

Deel Deze Pagina