Wijzigingen in de F5J regels?

Discussie in 'F5J' gestart door Willy Swart, 14 apr 2015.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik kwam onderstaande tekst tegen in het tijdschrift RC Model World van februari 2015.

    Boeiende ontwikkeling en ik denk niet echt tegen te houden.
     
  2. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Is besproken op de jaarvergadering
     
  3. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Dit is inderdaad ter sprake gekomen tijdens de vliegervergadering.

    Discussies zijn er wellicht nog veel te voeren. Bijvoorbeeld hoeveel nut heeft stabilisatie en werkt het niet eerder tegen je, minder snel zichtbaar wegduwen door thermiek enz.

    Het controlleren van al deze moderne technieken wordt voor de wedstrijd organisatoren volgens mij een zware last. Bij de huidige NK hebben we afgesproken geen telemetrie enz te gebruiken. Tevens steekproeven om bv juiste firmware van de hoogte recorder en motor onderbreking electronica zijn tot nu toe niet nodig geweest en hoop dat dat ook zo blijft en dat we sportief met elkaar leuke wedstrijden vliegen.

    Voor mij zelf zou de lol er direct voorbij zijn als andere vliegers zich hier niet aan houden.
     
  4. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De discussie over deze zaken heb ik bij het vliegeroverleg wel meegekregen, maar niet dat op FAI niveau is ingestemd bet beperkte vormen van stabilisatie. Dat is nieuw voor mij. En verdergaand dan ik verwacht had.

    Ik denk dat je dit soort ontwikkelingen niet echt kunt tegenhouden. In de een of andere vorm druppelen ze t.z.t. toch door.

    Maar dan zal het spelletje wel een andere naam krijgen. F8J of zo.
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer ik een vario nodig zou hebben om mijn Xplorer in de lucht te houden stop ik ermee en ga ik postzegels verzamelen ...........................

    Maar, en dat is een grote maar; er zijn zoveel ontwikkelingen op technisch gebied dat het welhaast ondoenlijk is enigerlei vorm van kontrole uit te oefenen op wat wel en wat niet toegestaan is. Als voorbeeldje een serie Graupner ontvangers met ingebouwde gyro's en vario systemen. Dit zijn natuurlijke fantastische gadgets voor 99% van de modelvliegers. Voor het wedstrijdgebeuren, waar geprobeerd wordt gelijke omstandigheden voor alle deelnemers te waarborgen wordt het een stukje moeilijker.......
     
  6. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    wat is het probleem?

    Persoonlijk lees ik iets heel anders, namelijk het doel om onze mooie hobby niet te laten vergrijzen en de attractiviteit voor jongeren te vergroten.

    Volgens mij kan niemand hierop tegen zijn?

    Vervolgens doen een aantal 50+ :cool: een voorstel waarvan ze vermoeden, hopen of zelfs bidden dat het de jeugd zal aanspreken.
    Ik vind het moedig, getuigen van durf los van wat ik van de keuze vind. Logisch want zelf ook boven de 50.

    Ik durf niet te zeggen dat F5J niet leeft, in tegendeel zelfs, en dus aan een regelwijziging toe is maar voor een aantal klassen wordt vrijmoedig over het (gebrek aan) toekomst geschreven.

    En als we als vliegers betere ideeen hebben zal daar zeker niet per definitie afwijzend op worden gereageerd door onze vertegenwoordigers. Gewoon dit idee een kans geven, laat toch lekker gebeuren en doe je eigen ding.


    Verheug me er wel op dat eindelijk gesignaleerd wordt dat te weinig meiden de hobby beoefenen. Ik spuit de kist volgens de regels graag roze als dit mag bijdragen tot het oplossen van ook dit probleem.

    Johnny
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb het wel letterlijk beschreven hoor. In DIT draadje :) (allerlaatste stuk tekst van de openingspost)

    Om geen verwarring te krijgen; telemetrie is in de FAI reglementen verboden en in het NK ook; stabiliserende systemen (die géén gebruik maken van telemetrie) zijn in het FAI reglement toegestaan, en in het NK ook.
     
  8. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Zoals al gezegd: was mij ontgaan. Maar dit opent voor mij weer een nieuw terrein.

    Ik heb de afgelopen jaren het een en ander geknutseld met multicopters en dergelijke. O.a. een Bixler voorzien van een Arduplane controller. De Arduplane controller veel meer dan is toegestaan, maar kan ook alleen in stabiliserende mode vliegen. Binnenkort heb ik een Thermy over. Die heeft de nodige problemen met wat slechtere vlieg omstandigheden (wind). Van de zomer maar eens kijken of ik die beter vliegend kan krijgen met een stabiliserende controller er in.

    Bij de Bixler gaf dat een verrassend positief resultaat.

    Het nut? Ach, ik ben gewoon nieuwsgierig.
     

Deel Deze Pagina