wikkelingen mega 16/7/7

• Topicstarter Topicstarter basw
  • Startdatum Startdatum
B

basw

Guest
hallo
wie weet waar ik info kan vinden over
wikkel schema's van binnen lopers?
ik heb mijn mega uitgefikt en kan niet meer zien hoe het heeft gezeten ook al veel gelezen over buiten lopers maar denk dat het toch anders is
omdat ik van wat ik nog kan zien
zie dat er 27 wikkelingen lopen maar ook 4 draden de andere kant op?
help wie heeft informatie

bas

Die vind je nergens. Je zult goed moeten tellen hoeveel wikkelingen er op zitten en hoeveel draden parallel gewikkeld zijn. Hoeveel statorpolen en hoeveel magneetpolen heeft deze motor? Als je motor uitgefikt is, zijn de magneten waarschijnlijk overleden.

Vier draden die de andere kant op lopen zegt mij niets.

ik zou het knap vinden als je er weer netjes windingen op / in krijgt ;) Ik heb hem weggegooid....

Hoi hoi,

Ik heb me ooit laten vertellen dat het drie weken kost voor een nieuwe werknemer (Mega CZ) het wikkelen redelijk onder de knie heeft. (Bron: een regelmatige bezoeker daar, van wie je ook de motoren kan kopen).

Ze zijn overigens wel erg behulpzaam bij MEGA, je kan een mailtje sturen om te vragen naar een soort uitleg (ieman moet het daar tenslotte ook leren). Je kan eventueel ook nog een mailtje sturen naar Plettenberg, waarschijnlijk worden de binnenlopers van Pletenberg op dezelfde manier gewikkelt.

Groetjes A.

vandaag naar julo elektromotor wikkel bedrijf geweest
deze hebben een werknemer die ook aan modelbouw doet
hij heeft me het een en ander uitgelegd ik moet nu na de telling van de wikkelingen het ijzerpaket
schoonmaken (koper er af)
morgen gaat hij me helpen met het wikkelen
in elk geval bedankt voor jullie reactie

Hoi hoi,

zou je een kort verslagje willen maken, eventueel met enkele foto's erbij?

Gr.A.

Hoeveel statorpolen, hoeveel magneet polen? Want die twee getallen bepalen het wikkeldiagram. Weet je al welk diagram jullie moeten gebruiken? Je moet ook de wikkelrichting van elke statorpool opschrijven.

bij na telling toch 28 windingen en uit het wikkel diagram blijkt waar de vier draden heen gaan (naar de volgende spoel)
hij heeft 28 windingen in strengen van vier
dit gebeurt 9 keer dus 18 polen en de rotor heeft
6 magneten

ik zou het niet weten dit is wat er geteld is
mischien 7x 1 streng van 4 draden =28 wikkeldraden?

11976.jpg

Ik kan met de getallen nog niet uit de voeten maar als de wikkelaar alles er weer op dezelfde manier opzet, moet het geen probleem zijn. Je colleaga weet ongetwijfeld dat het aantal windingen hetzelfde is, of je nu 1 of 200 draden (litze) parallel wikkelt.

Hoe is je magneet, is die niet overleden door de hitte?

hhij heeft niet echt in de brand gestaan maar er kwam rook uit
volgens mij zijn ze nog goed

Nee, geen 28, het zijn elektromagnetisch gezien nog steeds 7 windingen, al wikkel je er duizend per streng, voor het motorkarakter (hoog- of laagtoering, weinig-veel koppel) maakt het niets uit. Er worden vier draden parallel gewikkeld omdat één enkele draad met eenzelfde oppervlakte doorsnede moeilijker, want stijver, te wikkelen is.

Back