wild idee: een protectie bal om de drone heen.

Nadenkend over alle gevaren van drones en hoe je dit zou kunnen afvangen kwam ik met een wild hersenspinsel wat ik toch maar even wou delen met jullie. Een oplossing om een drone veilig te maken en impact te minimaliseren.

In feite is het idee een kooi constructie

25891EB800000578-0-image-a-6_1423569269914.jpg[/img

Als je hier op strategische punten ruimten overlaat hoeft de camera geen last te ondervinden van deze behuizing. Door een plastic te gebruiken wat wat meeviert of zelfs elastisch is zou je op deze manier zelf crashes kunnen opvangen. Zie het als een stuiterbal, de bal komt op de grond en veert gewoon weer op en rolt verder met de drone in het middenpunt.

- Voorkomt contact met props bij crash
- Kan impact bij crash opvangen dus drone beschermen
- Mits goed ontworpen van de juiste materialen duurzaam denk aan een flexibel plastic frame wat impacten kan tegengaan.
- Op strategische punten ruimten openlaten zodat je camera geen hinder ondervindt

Zomaar een gek idee het bleek al te bestaan op google.

Zou dit niet een heel stuk helpen om het vliegen met drones een stuk veiliger te maken?

Zoek maar eens op drone protection cage

Die prop guard maakt bij de phantom 4 wel dat de bots-sensoren gedeactiveerd worden. Dus de ene veiligheid heft de andere op.

Zo'n bal is leuk, had ik ooit voor mijn zoontje rond een coaxiaal ding. Probleem is dat je die bal flexibel "moet" maken en bij wat heviger impact zitten de props tegen de bal of tegen het object waar je tegenaan vliegt.
Vaak hard crashen maakt dat de bal toch nog ergens breekt.
Extra onnodig gewicht.

Zou dit niet een heel stuk helpen om het vliegen met drones een stuk veiliger te maken?
NEE
Nu gaat als dat ding elke crash overleeft werkelijk iedere dwaas er mee vliegen, want het kan dan toch niet stuk en dan kost het geen geld.
Echter als je niet kan vliegen, kan dat ding in zijn geheel nog steeds op een mens, dier of ander ding neerstorten en dan komt de klap nog even hard aan.
En om mee af te sluiten: Of je nu bij Schiphol met of zonder kooi gaat vliegen het wordt er niet veiliger op.

Geeft waarschijnlijk ook veel problemen met vliegen in wat wind. Grootste risico is nog steeds de piloot, of door overmoedigheid, of teveel vertrouwen in automatisering, waardoor er paniek is als bijv. de "drone" niet terug komt naar de piloot als de return to home (indien aanwezig) wordt ingeschakeld.

Dit toestel wordt gebruik voor industriële inspecties. Dankzij die kooi kan je er mee op de meest onmogelijke en gevaarlijke plekken komen. Dit werkt echter niet op een "gewone"drone: de flight controller is helemaal op maat gemaakt zodat ie kan omgaan met de bots-impact en de stand van de ringen. Hij is inderdaad zeer gevoelig voor wind. Er is ook een vergelijkbaar concept voor de consumentenmarkt in de maak: http://gofleye.com .

Back