Wildvliegen in de omgeving van Amersfoort

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door GerardV, 10 feb 2020.

  1. GerardV

    GerardV

    Lid geworden:
    10 feb 2020
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amersfoort
    Voorheen vloog ik vaak op een braakliggend bedrijventerrein naast de IKEA. Er zijn nu lantaarnpalen geplaatst dus het veld is hierdoor minder geschikt geworden. Kennen jullie in de omgeving Amersfoort andere bekende plekken om veilig wild te vliegen, dus uit de buurt van bebouwing, snelwegen, etc?

    Gerard
     
    HellCat89 vindt dit leuk.
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Is het wel zo verstandig om wild te vliegen?
    Ben je überhaupt wel verzekerd als er iets gebeurt?
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Nee dat is het niet en dat weten vrijwel alle "wildvliegers" ook wel.
    De verzekering kan een (groot) probleem zijn. Als je wilt weten wat de verzekering wil, denkt, doet dan moet je eerst contact opnemen met je verzekering en het aan hen voorleggen. Zelfs dan heb je nog geen 100% zekerheid want als de verzekeringsmaatschappij maar het kleinste "gaatje" weet te vinden om niet te hoeven betalen zullen ze dat zeker doen. Bij "wildvliegers" zullen ze makkelijker zulke gaatjes weten te vinden dan als je op een modelvliegveld vliegt.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ernst, dat is echt grote onzin.
    Het maakt voor de verzekering helemaal niets uit waar je vliegt en ook niet of je een brevet hebt.
    De schade zal wel vergoed worden, mits je een WA verzekering hebt die modelvliegen dekt.
    Er staat ook nergens in polisvoorwaarden dat je bij een club moet vliegen en een brevet bestaat niet in de wet.
    Anders is het als je geen WA verzekering zou hebben en je wel bij een club zou vliegen, dan is die club verantwoordelijk.
    Dat bangmakerij over wildvliegen is denk ik door de KNVvL in het leven geroepen om zieltjes te winnen, dat doet de kerk ook, bangmakerij.

    GJ
     
    Jonkje en GerardV vinden dit leuk.
  6. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Jammer dat door de kenners hier geen eensluidend antwoord gegeven wordt, ben zelf in overweging om binnen niet al te lange tijd een model te proberen.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Proberen?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Polis van ASR:

    Modelauto, modelboot, modelvliegtuig of drone
    Modelboot die niet harder kan dan 20 km per uur. - Modelvliegtuig tot 25 kg, inclusief motor of drone: - modelvliegtuig of drone wordt hobbymatig gebruikt. - je vliegt alleen in Europa. - je hebt je gehouden aan de geldende regelgeving in het gebied waar je vliegt.

    Dus ook hier nergens een eis van brevet of club.
    Geldende regelgeving is regeling Modelvliegen, dus wildvliegen is toegestaan.

    Mijn Nationale Nederlanden verzekering was exact hetzelfde en mijn huidige duitse aansprakelijkheids verzekering geeft ook niets aan over club, ook hier geldt dat je mag wildvliegen.
    Alleen zijn er hier wat beperkingen, meer dan in Nederland.

    GJ
     
    GerardV vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Het is een forum. Wie zijn de kenners?

    Ik zou iemand van alles op de mouw kunnen spelden, als hij mij een kenner vind, dan slikt ie het voor zoete koek.

    Voordat je gaat vliegen, is het van belang om echte kennis op te doen. De wetgever én de verzekeraar, dat zijn in dit geval de echte kenners.....

    Kennis is ook heel belangrijk bij het vliegen. Heb je kennis van zaken, dan weet je van tevoren of iets vliegt!

    Enne......proberen deden we met hondjes, we hebben er al 6
     
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Klopt. Als fietsen je hobby is, hoef je ook niet bij een fietsclub te zitten om verzekerd te zijn. Hier gaat het om je WA-verzekering.

    Dus kijk gewoon even je polis na, of bel even de verzekeraar, dan weet je het zeker!

    :beer:



    .
     
    Squier vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Dat is het beste advies!
    Er zijn zeer zeker verschillen tussen de verzekeringsmaatschappijen dus als de ene zegt dat het onder je WA verzekering valt dan wil dat nog niet zeggen dat het bij een andere maatschappij ook zo is. Daarnaast zijn er ook heel veel uitzonderingen die op je polis staan of in de bijbehorende bijlagen. Spit die ook goed door. Zo makkelijk zeggen dat er geen probleem is komt overeen met je kop in het zand steken en pas er weer uithalen als je een schop onder je kont krijgt. Helaas denken vele van jullie hier veel te makkelijk over. Ik heb van dichtbij het één en ander meegemaakt waar ik hier niet op in ga omdat het niets met modelvliegen te maken heeft maar het heeft mij zeer achterdochtig gemaakt t.o.v. verzekeringsmaatschappijen. Denk je dat je verzekerd ben, het staat zwart op wit!.......... An me neus!!!!! :mad::mad::mad:
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Natuurlijk doet de KNVvL nog wel meer dan voor een WA verzekering zorgen. Zonder knvvl mocht je mogelijk allang nergens meer vliegen, dus als je deze sport een hart toedraagt zou lidmaatschap logisch zijn alleen al daarom.
    Maar het staat je vrij om wild te vliegen en de onkosten van het voortbestaan van de sport door anderen te laten opbrengen.
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dankzij het verbond van verzekeraars hebben alle maatschappijen vergelijkbare polisvoorwaarden en ook modelvliegen is daarin geregeld. Bij de meesten tot 25 kilo is verzekerd, hoe het in de toekomst gaat zijn is nog even afwachten.
     
  14. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    bdoets, deze stelling name lijkt wel wat kort door de bocht, je schrijft dat je zonder KNVvL mogelijk allang nergens meer mocht vliegen maar dat is dus niet zeker? Om dan gelijk een duur lidmaatschap aan te gaan, net zo als lid worden van een club wat dikwijls geschreven wordt terwijl je WA verzekering dekkend is? Sommigen zijn natuurlijk dagelijks met deze hobby bezig, niet alleen in praktijk maar ook op dit forum, het lijkt dan meer een vorm van een sociaal leven dan een hobby en dat je dan ook lid wordt ligt voor de hand.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2020
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Sjonge... da's toch wel een uitspraak hoor... :rolleyes:

    MOGELIJK krijg je van hexavalent chroom nare ziektes, maar dat is niet zeker (niet iedereen is ziek geworden immers?), dus om dan maar gelijk dure beschermende kleding aan te gaan schaffen...???

    Sorry, maar dergelijke beargumenteringen kan ik heel weinig bewondering voor hebben.

    Maar voor wat die verzekering betreft: een verzekering is er om geld te verdienen, niet om schadebedragen uit te keren. Dat doen ze uitsluitend als ze niet anders kunnen, en dat betekent inderdaad, dat een uitkering op hele kleine onbenulligheidjes geweigerd kan worden.

    Klein voorbeeld: jaren geleden mijn motorfiets uitgeleend aan een maat, omdat zijn auto het niet deed en hij naar zijn werk moest. Motorfiets had net 2 weken ervoor een nieuwe achterband (beruchte Ducati 16" x 160/60, toen erg zeldzaam en duur, nu niet meer te krijgen), en hij had de pech die band lek te rijden.
    Denk niet dat zijn WA dat vergoedde, en de reden om niet te vergoeden was dat ik toestemming gegeven had voor het gebruik van de motor, en volgens zijn verzekering hield dat in dat mijn maat niet wettelijk aansprakelijk zou zijn.

    Ja, AMMEHOELA! Wettelijk aansprakelijk is het veroorzaken van schade aan derden, ongeacht pech of opzet, en het wel of geen toestemming hebben voor gebruik, heeft daar helemaal niks mee te maken. Maar we konden hoog of laag springen, die schade werd niet vergoed.

    Dus je bent wel WA verzekerd, maar ga er maar niet klakkeloos vanuit dat eventuele schade ook daadwerkelijk vergoed wordt, en "je aan de regeltjes houden" bied daar ook weinig garantie tegen (een motorfiets ongevraagd meenemen is namelijk ook verboden).
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Daar moet je dan weer een extra speciale verzekering voor afsluiten (rechtsbijstand) en er voor zorgen dat je in de gehele procedure die dan gaat lopen, niet de gesprekspartner bent.

    Als ik jou brommer had geleend, gratis, dus zonder betaling want dat is huur en dat is uitgesloten in mijn polis bij bepaalde voorwerpen.
    Dan was die band geplakt, ja ik ken al mijn verzekering polissen ik ben ook nooit dubbel verzekerd, zonde van het geld.
    Ik mag voor max 25 kg modelvliegtuig in de lucht hebben en ergens in flatsen.
    Bij RC boten is een beperking, die staat in mijn polis in dezelfde categorie als de bemenste 1:1 zeilboten.
    Het zeildoek mag daarbij niet groter zijn dan 16m².

    Met een volledig casco verzekering op je brommer, had jouw verzekering bij het uitlenen aan een ander de lekke band vergoed.
    Alleen bij mij doet mijn polis dat ook en dan is het maar net wie gaat het vergoeden bij een dubbele verzekering.
    Of je mist het hout om het er uit te slaan, wat in mijn situatie vaak gedaan wordt door de souplesse en vriendelijkheid van dat ik vaak niet direct de aangeschreven persoon meer ben na de eerste aanschrijving.
     
  17. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Brutus het had er natuurlijk alle schijn van dat je met je maatje de zaak had willen tillen, of niet soms? Maar we dwalen een beetje af lijkt het, wildvliegen bij Amersfoort.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    De Knvvl is vergelijkbaar met een vakbond. Natuurlijk ben je niet verplicht lid te worden, dan draag je zelf risico's en wentelt de kosten van voortbestaan van de sport af op anderen. Recent is de ruimte voor modelvliegen flink ingeperkt, zonder bemoeienis van de knvvl was dat zonder enige twijfel heftiger geweest.
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat een eenzijdige blik of je weet niet beter.
    Ze trekken al een tijdje samen op, maar zonder de FLRCV zou het echt heel en veel heftiger zijn geweest en dat al jaren eerder.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens mij hebben jullie allebei gelijk. :beer:

    @topicstarter
    Laten we wel wezen, de meeste veteranen hier - ik reken mezelf ook daartoe- zijn als wildvliegers begonnen.
    Gewoon, ergens in de polder of op de heide. En dan heb ik het over de jaren 50 tot halverwege de jaren 70 van de vorige eeuw.
    Daarna was het, zeker in de Randstad, gewoon klaar. Behalve dan op veel, inmiddels ontstane, clubvelden.
    Er zijn ongetwijfeld andere plekken waar je, als je goed kunt sturen en je spullen altijd goed werken, zonder schade aan derden toe te brengen vast ook nog wel zou kunnen vliegen.
    Voor mij is dat pure theorie.
    Met mijn 1000+ vlieguren ben ik desondanks ook maar een mens en kan dus nog steeds een onherstelbare vliegfout maken.
    De apparatuur van tegenwoordig is behoorlijk veel betrouwbaarder dan de spullen die ik had als beginner, maar ook daar wil ik niet 100% op vertrouwen.
    Kortom, wildvliegen in de buurt van een agglomeratie (zoals in dit geval Amersfoort) is voor mij geen optie.

    Nog even over dat 'proberen', kun je dat wat specifieker uitleggen.
    Ben je een ervaren vlieger, die 'even' een modelletje gaat invliegen?
    Of een nieuweling die nog nooit echt RC heeft gevlogen en wel eens wil kijken of het echt zo moeilijk is als vaak wordt beweerd?
    Want ook dat maakt nog enig verschil....
     
    bdoets vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina