wildvliegen in kwadraat,oftewel,hoe stompzinnig kun je zijn?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 29 aug 2004.

  1. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Ga jij 40km fietsen/lopen dan om even te vliegen ?
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Deze discussie zit ik al weer een tijdje te volgen, en ik denk dat de waarheid weer een beetje in het midden licht.

    Allereerst lijkt het me handig dat sommige mensen dit http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=25883 draadje weer eens doorlezen.

    Dan wildvliegen, officeel bestaat dat niet eens, want een modelviegtuig valt niet onder de wet, maar heeft zich wel aan regels te houden, vooral het stuk over laagvlieggebieden is belangrijl

    Overigens wanneer wordt een club een club? Ik zou dat niet weten, als je lol hebt, je doet niemand kwaat, je omgeving heeft er vrede mee, waarom deze diccussie. Het is toch zo dat deze hobby een uitlaatklep is om je even van de realiteit af te sluiten.

    Lees maar de verschillende draadjes, spreek mensen maar uit je omgeving. Een week niet kunnen vliegen is een week sacherijnig.

    Dus laat mekaar in de waarde, en geniet gewoon lekker van deze hobby.

    En meneer Hamminga, de regels zijn in het begin van het jaar aangepast met de nieuwe luchtvaart wet, hiermee is de term wildvliegen komen te vervallen, het geen, geen vrijbrief is om zo maar overal te gaan vliegen, maar zoals Eddie (en veel andere), die eigenlijk in de omgeving geen directe alternatieve heeft, niemand kwaad doet, en vast onderling afspraken heeft gemaakt aangaande veiligheid, zenderbewaking enz, waar zit het probleem.

    gr Remco
     
  3. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    @Gammapooka. Als ik in dat geval met niemand mee kon rijden of iets dergelijks, dan zal er niets anders opzitten dan een andere hobby te zoeken. Postzegels verzamelen of zoiets.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    @Marco, leuk bedacht maar niet waar.

    Je hoeft immers niet lid te zijn van een vereniging, om je brevet te halen. Dat kan bijvoorbeeld ook bij een vliegschool. Bij een vereniging kun je je brevet halen, maar het is niet zo dat je brevet alleen te halen is bij een vereniging.

    De administratieve rompslomp zie ik ook niet, immers, de KNVvL en de limburgse federatie houden het nu al bij, dus er is niet sprake van meer of minder werk. Het is alleen een status, je zou het dan moeten hebben om te mogen vliegen.

    De overheid zou bv. brevetten kunnen accrediteren, bv. er mag alleen gevlogen worden met goedgekeurde brevetten, zoals het brevet van de KNVvL of de federatie.
     
  5. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Ja jongens, ik weet het, ik zit jullie op je nek, maar ik lees nog steeds allerlei dingen die niet kloppen.
    Meneer Dutch helipilot heeft het nu weer over de luchtvaartwet. Sinds kort valt ieder modelvliegtuig, dus ook die van maar 1 gram onder de wet, want het wordt gerekend als zijnde een luchtvaartuig. Op het gevaar af, dat dit draadje weer volledig ontspoort wil ik verwijzen naar http://www.modelvliegsport.nl/Informatiemap/bijlagen/Regelingmodelvliegen2005.pdf
    Is onveranderd overgenomen en is gepubliceerd in de Staatscourant waardoor het bindend is.

    Als je staat te vliegen in een afgelegen omgeving met toestemming van een boer doe je inderdaad weinig mensen kwaad, maar je staat misschien wel te vliegen in een gebied, wat bv aangewezen is als stiltegebied of een fourageergebied voor weidevogels o.i.d. is. Niet modelvliegminnende mensen kunnen zich hieraan storen, je verstoort daar de natuur. Ze vertellen dit door, het gaat van mond tot mond, de modelvliegsport krijgt daardoor al gauw een bepaald jasje aangemeten. Dit realiseer je je niet als je daar doende bent. Met wildvliegen (ik blijf dat zo noemen) in die gebieden doe je mee aan het in een kwaad daglicht brengen van de modelvliegsport en help je mee het fragiele resultaat, wat er sinds kort bereikt om eea uit het slop te halen, weer af te schieten. Als wildvlieger ben je egoistisch bezig.
    Zo denk ik erover.

    Jan Hamminga.
     
  6. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Als je eenmaal met het vliegvirus aangestoken bent, lijkt het me stug dat je overstapt op postzegels verzamelen :D
     
  7. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Vliegtuigpostzegel verzameling aanleggen?
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    om mijn persoonlijke mening ff dr in te gooien, alle vliegclubs zitten hier zeker een veeltal kilometers fietsen vandaan, en zo lang ik niets groters vlieg dan een 200-300 gram ga ik me daar ook niet voor 30 euro per jaar + 50 euro registratie en brevetkosten aanmelden. ik vlieg gewoon op het grote veld vlakbij het dorp dat in de volksmond bekendstat als 'het vliegerveld' omdat daar heel veel gevliegerd, gekiteboard etc word. op windstille dagen is dat een prima terrein om met een klein vliegtuigje wat te vliegen, en ik zie ook neit wat er mis mee is. de omwonenden (100-den meters afstand is dichtste bij..) vinden het prima, en eventuele voorbijgangers zijn of wel geinterreseerd, of doen het af als kinderspeelgoed. geen van beide kwaad dus.
    ik vlieg zelfs ook nog op 40 mhz, zodat ik andere piloten niet eens lastig KAN vallen.. (en zodat ik ook gewoon legaal mn land voertuigjes kan besturen met dezelfde zender)
    ik vlieg veilig en ik vlieg lekker rustig alleen, op 1 km van mn huis af, daarvoor ga ik niet naar een (dure!) vliegclub waar ik toch niet kan komen omdat ik geen vervoer heb.. (te ver weg.)
    :roll:
     
  9. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    erwin is jou verhaal op enig punt anders dan de meine.
    want namelijk ik zeg ook een gemeente mag best een vaste plek aanwijzen geen probleem.
    maar als een club het beheer heeft zullen ze veel al eisen dat je lid word.
    op dat moment kan het dus weer niet.
    de gemeente moet dan dus alles in eigen beheer houden om zeker te stellen dat niemand verplicht word om lid te worden.
    aan gezien de gemeentes op het moment alles liever kwa beheer uitbesteden aan de gebruikers lijkt me dit dus moelijk worden.
    er zitten vele haken en ogen aan de idee'n die hier geuit worden het is lang niet zo eenvoudig om een wet/regelgeving te maken.

    hezik de knvvl met zijn leden heeft gesteld dat je lid moet zijn voor je een knvvl brevet kan krijgen.
    het oude systeem van 55 euro en je hebt het brevet is afgeschaft
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus als je geen meisie kunt vinden wordt je maar homofiel 8O
     
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ach , meneer heeft zelf een functie op een vliegclub , tssssss , fijn hoor.
    En ik ben nooit lid geweest van een club en zal dat zeker niet worden als er zo`n zeikstier in de commissie zou zitten .
    Meneer wilt gewoon gelijk hebben en vind ons egoistisch ??
    Voorlopig hebben we er sinds vanmiddag WEER een wildvlieger bij die t vanaf 0 moet leren .
    Effuh aan de kabel met diegene na eerst een uitgebreide check van toestel bouw zender enz enz gedaan te hebben .
    En t ging aardig met m , dus WAT NOU EGOISTISCH ?????????
    Ik wil iedereen helpen , stel tig mototren af , zenders instellen helpen met figuren enz enz , ik ben dus niet egoistisch !!!
    Ga lekker je clubleden lastigvallen en laat iedereen die er zin in heeft lekker wildvliegen .
    Ik ga erover denken om een wildvliegschool te gaan beginnen , vind t wel leuk om mensen te helpen en ze dan later zien vliegen , zou dat toekomst hebben zoiets ?? Natuurlijk alles op eigen risico hè !!
     
  12. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    kijk dit is dus ook iets raars.
    ik denk altijd maar de gene die het hard iets schreeuwt.
     
  13. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Als je niet te duur word heeft dat zeker toekomst. En zolang wildvliegen niet verboden word hoeft niemand postzegels te verzamelen. Wat dit betreft is het allemaal onzin wat 4stroke vertelt.

    tieske
     
  14. Bar

    Bar Guest

    Jan ,als je net zo zeikt op de club als dat je hier in het draadje doet , gaan mensen vanzelf wildvliegen !!!! :evil:




    sterker nog , ik zou alleen al wildvliegen om zulke zanikerds te narren , al zou er een vliegclub in mijn achtertuin liggen !





    zo denk ik erover
     
  15. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Hé Eddie, niet meteen je baan opzeggen.

    tieske
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je nergens naar het toilet mag ga je ook vanzelf wildplassen toch ?
     
  17. Bar

    Bar Guest


    ik plas altijd heel rustig :lol:
     
  18. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Sjonge zeg , er zijn er een hoop t met me eens dus ??
    Hmmmmmm , een wildvliegschooltje , zowel vliegtuig als heli .
    een calmato heb ik al , effuh een 2e zender erbij regelen en een advertentie plaatsen hier en daar !!
    Hmmmmmm . en dat in de randstad , tsjeeee dat dat mogelijk is zeg , s denken wat t zou moeten gaan kosten .
    Volgens mijn idee was er al zoiets in gouda ,die t ook op een veld van een boer deed , maar die meneer lichtte de boel op .
    Dus t zal best de moeite waard zijn om te proberen .
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Eddie, ik zie jou en je mede piloten niet als wildvliegers maar als een vereniging van modelvliegers zonder contributie die op bepaalde velden worden gedoogd/toestemming hebben. Jullie vliegen ook met gebruik van enkele ongeschreven regels zodat alles toch veilig gebeurd.

    Het hele gebeuren over wildvliegen wordt hier weer grandioos uit zijn verband getrokken. Ja ik vlieg bij een club en regelmatig ga ik ook ergens wildvliegen omdat ik ergens op een helling wil gaan vliegen en daar is geen club in de buurt. En ja dan heb ik officieel geen toestemming van de eigenaar van de betreffende grond om er te mogen vliegen, dus is het wildvliegen. Zolang ik daar niemand tot last ben (lawaai of dieren weg jaag) en er niemand klaagt dan is er niets aan de hand. klagen ze dan zal ik zeer waarschijnlijk door enkele heren met blauwe petten worden weggejaagd met eventueel een boete aan mijn broek. Heb ik echter toestemming van de grondeigenaar dan is er weinig aan de hand mits ik maar geen onnodig lawaai maak zodat er niemand gaat klagen hierover want dan moet ik ook nog een mileiu vergunning aanvragen.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Nu ja.. maar als je een landelijk verplicht brevet zou maken, zou dat natuurlijk vrij eenvoudig ongedaan gemaakt kunnen worden. Sowieso hoef je NIET lid te zijn van een club, want bij een vliegschool kun je WEL je KNVvL brevet halen, nog steeds.

    Wildvliegen kan in de essentie egoistisch zijn; immers; je bent alleen aan het vliegen, niet in clubverband. Voor je eigen genot dus. Daar is niets mis mee wat mij betreft.

    Modelvliegen krijgt er alleen een slechte naam van als men 'slecht' wildvliegt, dus op locaties waar het niet kan/mag. Dat is ook iets waar ik op tegen ben. Echter, als iemand wild wil vliegen op een veld met toestemming van boer, ver genoeg van clubs, in een niet-stiltegebied, enzovoort, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen.
     

Deel Deze Pagina