Wildvliegen tijdens de corona...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door alm, 23 apr 2020.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Nu veel clubs gesloten zijn vanwege de corona is het vaak niet toegestaan op je eigen clubveld te vliegen en kun je niet anders dan ergens een afgelegen plekje te zoeken om wat vluchtjes te maken. Hoe doen jullie dat met toestemming vragen, want hoe weet je van wie een stuk grond of land is? Op kaarten van het kadaster e.d. staan wel grondnummers vermeld maar dat zegt nog niets. Vragen bij de meest dichtstbijzijnde boer van het 'geschikt' stuk grond en hopen dat die de eigenaar is of weet wie het is? En wat is jullie ervaring daarmee, mag het vaak wel of vaak juist niet? Ik weet ook niet of het in deze tijd wel gewaardeerd wordt als je zomaar ergens aanbelt...
    Onlangs waren we ergens aan het vliegen en toen kwam er een auto van het lokale waterschap langs en die zei dat we daar helemaal niet mochten vliegen, op het hele eiland niet. Hij beweerde ook dat we in een stiltegebied zaten, wat echt niet zo was (hadden we van tevoren goed uitgezocht). Twee weken daarvoor hadden we daar ook gevlogen en toen kwam er een politie-auto langsrijden en die reden gewoon door terwijl ze duidelijk zagen wat we daar aan het doen waren. Weet iemand wat de zeggenschap is van een medewerker van het waterschap? Ik kon het zelf niet vinden tot nu toe. Hij deed zich voor alsof hij wat te zeggen had, maar ik heb er achteraf m'n twijfels bij.
    Iemand met ervaring of die weet hoe het zit?
     
  2. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Voorzover ik weet gaat het om toestemming van de eigenaar of de gebruiker (daarmee bedoel ik een huurder of pachter van de grond). Als jullie op een dijk of een ander stuK grondgebied van het waterschap vliegen dan kan hij daar dus inderdaad iets van vinden. Overigens staat dit ook wel een beetje los van de activiteit, je mag ook niet zonder toestemming in iemands weiland gaan voetballen of zo........
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Modelvliegen in de openbare ruimte is NIET verboden, mits... (al die dingen van gevaar, overlast, verstoren, overige luchtvaart, etc etc).
    Maar je hebt wel toestemming van de landeigenaar nodig. Zit weinig anders op dan gewoon te vragen of iemand dat weet.

    Waterschap mannen hebben op zich niks te zeggen tenzij het waterschap eigenaar is van een stuk land, dan zijn ze natuurlijk wel degene die wel of geen toestemming geven, in jouw geval dus niet.
    Maar ik weet dat dergelijke mannen (waterschap, natuurbeschermingsorganisaties, vogelbescherming en dergelijke) vaak gewoon bluffen, en ALTIJD goede contacten bij de lokale politie hebben, en er eigenlijk altijd bij de po-po "tot hun elleboog aan toe inzitten". Dus zelfs als je in je recht staat, schiet je er vaak niks mee op om er werk van te maken.
    Om een voorbeeld te geven: Individueel modelvliegen is vrij toegestaan, in verenigingsverband heb je vergunningen nodig. Het feit dat je "we" schrijft, geeft aan dat je niet alleen was, en dat is voor die mannen al voldoende om te claimen dat je DUS blijkbaar in verenigingsverband bezig bent. Einde verhaal, politie geeft hullie gelijk, en jou niet. Politie zal er niet snel wat van zeggen, dus die rijden door, maar als ze voor een dispuut geplaatst worden (tussen jou en die waterschapsmannen) zullen ze altijd de voor hun makkelijkste optie ondersteunen, en dat is gewoon zeggen dat het niet mag.

    Tenminste, dat is mijn ervaring.
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    "We" is in dit geval met twee man. Als hij alleen gezegd dat we "hier" niet mochten vliegen, maar hij zei "nergens" terwijl dat volgens de kaarten die daarvoor beschikbaar zijn (godrone.nl tegenwoordig) niet zo is.
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Noord van Hellevoet mag je niet wildvliegen, dat is het gecontroleerde luchtruim van Rotterdam Airport, de rest van het eiland is laagvlieg gebied en heeft restricties.
    1 eiland verder is het makkelijker als je toestemming hebt van de eigenaar van de grond of als het overduidelijk openbaar terrein is.

    Zie hier een overzicht:
    https://www.rottergram.org/drones-in-rotterdam/
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het was idd één eiland verderop, op Goeree-Overflakkee. Dus niks te maken met een CTR, alleen Natura2000 gebieden waar je niet mag komen (volgens de kaarten dan). :)
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Op de godrone kaart en staan lang niet alle beletsel aangegeven. Denk bij voorbeeld aan verboden in een Algemene Plaatselijke Verordening en aan vogel rust- en broedgebieden.
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoe meer je inzoomt hoe meer je ziet, je ziet ook kassen aangegeven staan als gevaar op de grond plaatsen, om maar een voorbeeld te noemen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kaart of niet: als je met zijn tweeën bent, ben je in verenigingsverband bezig, en dus vergunningsplichtig. Dat klinkt enorm overdreven, maar is helaas wettelijk gezien wel zo, en dan mag je inderdaad nergens vliegen, tenminste, NIET zonder vergunning.
    Uiteraard zou je dat, in geval van bijvoorbeeld een bekeuring, voor kunnen leggen aan een kantonrechter en dan moet de ambtenaar bewijzen dat jullie een vereniging zijn, en jullie zien te bewijzen dat je dat niet bent. Het feit dat je met je vliegmaat een afspraak gemaakt hebt om te gaan vliegen is al voldoende om een verenigingsverband aan te tonen.

    Ik weet 't, het slaat in feite nergens op, maar het is helaas wel zo.
     
  10. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik heb even zitten googlen, maar kan daar geen bewijs voor vinden dat dit zo zou zijn, heb je een bron waar dat zou staan?

    Overigens, op Voorne-Putten is het grotendeels laagvlieggebied, daar mag je zelfs (buiten de CTR dan) alleen maar vliegen als je met z'n tweeën bent, de ene vliegt en de andere observeert of er niks aan komt. Alleen kun je dan natuurlijk niet samen aan het vliegen zijn, maar dat vind ik wel een veilig idee.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2020
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vind je niet zo makkelijk... Er is ergens een kapstok-artikel dat voor ALLES "in verenigingsverband in de openbare ruimte" een vergunning nodig is. Probeer maar eens een BBQ voor de hele straat te organiseren.
    Het is mij wel eens uitgelegd door broerlief zaliger (en die was politieman) dat je bij wijze van spreken nog een vergunning nodig hebt als je gezellig met 10 man in een weiland wilt gaan zitten kantklossen of macramee-en.

    Ik weet dat omdat wij ooit, lang geleden met onze vliegschool daar gezeik mee hebben gehad en weggestuurd zijn met als wettig argument dat verenigingsgedoe, en daarna ook een vergunning geweigerd zijn op diezelfde plek vanwege "natuur-blah blah" (heel gedoe, tot en met vergaderingen op het politiebureau met alle betrokkenen erbij aan toe), en aangezien ik gekke Henkie ook niet ben, heb ik toen aan het einde van al dat gezeik doodleuk aangekondigd dat ik dan voortaan op die locatie in plaats van 1 keer per week, op alle tijden van de dag daar in mijn eentje zou gaan staan vliegen omdat dat wel mag. Ik heb dat ook zo aangekondigd: het WAS 1 keer in de week, en nu gaat het iedere dag en op alle tijden gebeuren. Veel geluk met je "overwinning". Geef zonder meer toe, dat ik in dat opzicht een eikel kan zijn.
    Die belofte maak ik al 16 jaar lang waar, met brandstofmodellen, en de vogeltjesbeschermer in kwestie is nog heel regelmatig langs gekomen, met een zuur gezicht, maar hij heeft nooit zelfs maar een poging gedaan me daar weg te krijgen. Omdat ie dat niet kan, en dat weet hij heel goed...

    Dat je met een spotter bent, is niet "verenigingsverband" omdat je in zo'n geval twee man nodig hebt om een vliegtuig te besturen. Dat zou je naar voren kunnen brengen als argument. Maar dan helpt het niet als je twee vliegtuigen bij je hebt, want dan zegt oom agent ook dat ie gekke Henkie niet is...

    In mijn eentje heb ik wel eens twee modellen mee, maar als er iemand meegaat, altijd maar een.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2020
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In natura 2000 gebieden mag je niet komen met afstand bediend spul.
    volledig niet. dus ook geen voerboot.

    heeft te maken met dat de wet zegt dat het in principe mag, tenzij een apv of eigenaar/beheerder wat anders zegt.
    natura 2000 heeft in de reglementen staan dat alles op afstandsbediening is verboden.

    Als je de App EVFR basic pakt (iig, zo heet hij op de iphone), daarin staat zo'n beetje alle relevante data.
    in deze app kun je ook de berichten voor het vliegverkeer zien.
    en je kan hem gratis gebruiken.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    De ene boer is de ander niet maar met het vliegen op een weiland zonder toestemming van de boer daarmee moet je in deze periode oppassen. Nu breekt de periode aan dat men het gras laat groeien om het straks tot hooi te verwerken of om het vee rond te laten lopen. Loop je het gras plat dan breng je schade toe aan het gewas die de boer dan misschien op jou wil verhalen en dit kan zo'n €0,24 per m2 zijn excl. overige kosten.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is onmogelijk, een vereniging is een rechtsvorm die meerdere personen met dezelfde hobby of interesse verenigd en dat is vastgelegd bij de notaris.
    Als je met z'n tweeen gaat vliegen ben je 2 individuen, maakt niet uit of je elkaar kent of niet.
    Dus knappe vent die jou kan beboeten omdat het "georganiseerd" zou zijn.
    Je mag van alles organiseren zonder vergunning, ik heb vroeger ook feesten georganiseerd en een paar jaar geleden wilde ik nog een grote modelvliegwedstrijd organiseren op een publiek terrein.
    Als je geen overlast of hinder veroorzaakt mag je tot 100 man zonder vergunning iets organiseren, je moet dan alleen een melding doen bij de gemeente.

    In principe mag je overal wildvliegen als je je maar aan de regels houdt, dus hoogte, afstand tot bebouwing.
    Maar als je dan zoals iemand die ik ken vlak bij een natuurgebied vliegt, GEEN Natura 2000 maar gewoon een natuurgebied wat niet op openbare kaarten staat maar wel bij de gemeente bekend is, dan kunnen ze je wel wegsturen.

    Dus als ze je wegsturen, vraag de reden, ga dan weg, zoek het op of de reden klopt en als dat niet zo is dan ben je voorbereid voor de volgende keer.

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is een echte vereniging met bestuur en zo. opgericht en geregeld.
    maar juridisch is het een groep mensen die stelselmatig afspreekt op 1 locatie een georganiseerde vorm van handelen, waarmee men voor de wet zo'n groep mensen al vlot tot vereniging gaat bestempelen.
    dus zonder er iets voor te doen, verder..

    let wel: voor de wet.
    dan moet iemand er eerst een probleem van gaan maken.
    waarna de gemeente of politie er op terugkomt, en vanwege de georganiseerde vorm je tot vereniging bestempeld, waardoor je ook opeens al je toestemmingen en zo in orde moet hebben.

    Dit is natuurlijk een beetje eng.
    stel, je vliegt regelmatig op een veld, met een groep.
    stel, iemand vliegt een auto in of vliegt een fietser van de sokken.
    stel, de verzekering gaat een keer echt diep in het glaasje kijken om zijn kosten te verhalen.
    dan kan het dus zijn dat de vereniging aansprakelijk wordt gesteld ivm slechte veiligheidsregels.
    waardoor een bestuur hoofdelijk kan worden aangesproken, net als bij een bedrijf.

    let wel, zelfs voor een echte vereniging is dit al heel veel "stel"
    in de regel moet iemand je dan wel heel erg dwars willen zitten, willen ze zo ver gaan.
    of bang zijn voor inkomsten of wie weet wat.

    Dat zal niet snel gebeuren.
    maar het kan.
    vraag maar aan brutus :D


    qua term vereniging..
    kijk eens naar de term "werknemer"
    als je iemand ingehuurt hebt zitten die hetzelfde werk doet als wat jouw bedrijf verder doet. je stuurt zo iemand rechtstreeks aan, de man wordt per uur betaald.
    als de man door eigen handelen een ongeval krijgt, wordt de man als medewerker van je bedrijf gezien...
    zelfde als je zo'n zzp'er oid langer dan 2 jaar ingehuurd hebt. is het technisch opeens een medewerker van je bedrijf, als er uitdagingen komen. tenzij dit geregeld is.
    wat ik wil zeggen: je hoeft niet perse gekozen te hebben om een bepaalde juridische vorm te krijgen.
    vanuit de omschrijving en bepalingen kun je er automatisch toch 1 worden.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee! Dit is al veel vaker voorbij gekomen. Er is een verschil tussen " een vereniging ZIJN" en "een vereniging GEACHT worden te zijn".
    In geval van met meer mensen op een plekje staan te wild vliegen word je geacht een vereniging te zijn (m.a.w. je wordt behandeld alsof je een illegale vereniging bent want je bent niet bij Notaris of KvK geweest) en ben je beboetbaar vanwege het niet hebben van een vergunning, en je KUNT beboet worden omdat je niet aan de eisen van een vereniging voldoet.

    En voor de politie is het voldoende om te kunnen zeggen "volgens ons hebben die twee modelvliegers een afspraak gemaakt om hier te gaan vliegen", en dan gaat het hele verhaal al niet meer op, dan mogen ze je wegsturen. Kun je aanvechten, uiteraard, en dat kost een hoop tijd en moeite, maar net als bij een verkeersboete, moet je EERST aan de opdracht van politie gehoor geven, voordat je dat aan kunt vechten. Anders kun je daar ook nog eens een boete voor krijgen.

    Correct... als je als clubvrijwilliger wekelijks het clubveld maait, ben je voor de wet reeds "werknemer" en moet de club je bijvoorbeeld volgens ARBO van gehoorbeschermers, werkschoenen en dergelijke voorzien.
     
  17. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Bij een boer waar het niet mocht zagen we wel trekker-sporen op het weiland, en je kunt je afvragen hoeveel schade je zou aanbrengen als je er zelf overheen zou lopen t.o.v. de schade die zo'n trekker aanbrengt. De foot-print van een mens is kleiner dan van een trekker met z'n gewicht. Maar goed, als een boer het niet wil dan heeft discussie daarover weinig zin, hoeveel goede argumenten je ook zou aandragen. Zo kennen we allemaal wel de verhalen van clubs die bij een boerderij in de buurt zitten en waarvan de boer gaat lopen klagen over zogenaamd laag overvliegende modelvliegtuigen... Met wildvliegen zoek je gewoon een andere plek, maar als club is dat toch wat lastiger door alle regels waar je als club aan moet voldoen (afgezien van regels voor het vliegen zelf). Maar toch, wildvliegen valt ook niet mee, minder makkelijk dan gedacht. Hopelijk kunnen de clubs snel weer open (maar daarover zijn genoeg andere discussies ;-))...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wildvliegen heeft naar mijn ervaring alles te maken met EERST een beetje een goeie band opbouwen met de boer van wie het land is. Heb je dat voor elkaar, dan kan er echt nog wel iets, mits je maar je gezond verstand gebruikt.
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ben ik met je eens maar land is privébezit en veel boeren willen daar geen vreemden op zien iets wat ook zeer terecht is. De schadevergoeding is vrij laag maar wat als een boer met een hooivork achter jou aankomt? Eigen risico is €385,00 plus een maand niet kunnen zitten. :)
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En rekening houden met de dieren die er in de buurt rondlopen want als bijvoorbeeld een schaap vol in de vacht zit en in het water terecht komt omdat het schrikt dan verdrinkt het schaap.
     

Deel Deze Pagina