Wildvliegen tijdens de corona...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door alm, 23 apr 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewerkt met ambtenaren?
    Jij werkte en de ambtenaren keken toe...

    Als het gemeentehuis zegt dat het mag dan zou het fijn zijn dat op papier (email) te hebben en mee te nemen.
    En ik heb gemerkt dat als je je KNVvL pas laat zien dat het wel OK is want dat is een "officiele" instantie.
    Dat was toen een politie-autootje ineens achter me stond.
    Ik ben geland, effe gekletst en gezegd dat ik wedstrijden vloog en aan het trainen was, KNVvL pasje laten zien en toen zeiden ze, veel succes en weg waren ze.

    En wat betreft de regels, ik ga er vanuit dat mensen die hier op dit gedeelte van het forum actief zijn wel redelijk nadenkende mensen zijn.
    Niet van die cowboys die het jaren geleden verpest hebben.
    Die doen toch waar ze zin in hebben en vragen niet of ze wel mogen wildvliegen.

    GJ
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik kwam eerder in een verordening van een andere gemeente tegen dat het vliegen met brandstof en elektro verboden was, is ook niet nieuw maar zweefvliegen mag dan weer wel althans zo interpreteer ik het dan en ook daarin verwezen naar het 2de artikel.
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Laat ik het daar maar niet over hebben @GJVO :)
    Maar ik heb echt met hele goede en betrokken ambtenaren gewerkt maar er zaten ook mindere tussen meestal flink gefrustreerd na een reorganisatie.
    Dat is met alle toezeggingen zo en niet alleen bij een gemeente.
    Dit herken ik toen ik ook nog wedstrijden vloog en lid was van de KNvvL.
    Zoals in dit draadje. :)
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan wel zijn, maar apv's wijzigen ook wel eens.
    Tot voor een paar jaar terug was dat hier in de gemeente ook verboten, sinds 2019 staat dat verbod er niet meer in.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Van de gemeente mocht ik op een bepaalde plek wildvliegen en een BOA stuurde mij weg. Het is een rommeltje. Daar word ik niet graag de dupe van.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dit is alleen maar positief maar het kan ook andersom en dat er opeens iets verboden wordt. Eigenlijk zou het mooi zijn dat men zich bijvoorbeeld via mijnoverheid daarvoor kan aanmelden en dat je automatisch een bericht krijgt als er wijzigingen zijn.

    Men kan via de website officielebekendmakingen.nl ook per gemeente verordeningen opzoeken maar breed zoeken blijft ook noodzakelijk omdat sommige gemeenten als er een landelijke wijziging zijn hun verordening niet direct aanpassen.
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    een zooitje is het ook en het is ook heel zuur, maar waar of hoe kan een BOA dit controleren?
    De volgende keer de toestemming via een e-mail laten bevestigen misschien. Toch denk ik dat de gemeente dit liever niet doet omdat het kan overkomen alsof er een vergunning is verleend.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2020
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.835
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zwart op wit werkt altijd het best. De vraag is inderdaad of je dat krijgt.

    Als de BOA het niet weet, is dat zeer zeker niet ons probleem.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kun je over het algemeen gevoeglijk vergeten. Als er iets is, wat een ambtenaar niet bereid is te doen, is zijn vingers branden. Dus die zal NOOIT zomaar iets zwart op wit zetten zonder dat daar een officiële procedure aan vooraf gegaan is waarin hij langs alle kanten afgedekt is.
    Dat wil niet zeggen dat ze onwillig zijn, mondeling zijn ze best bereid om te zeggen "Oh ja, dat mag wel hoor", maar zodra je vraagt dat zwart op wit te zetten is het opeens zijn naam en handtekening, en wat als er daarna klachten komen? Dan wordt betreffende ambtenaar er op aangekeken. DUS moet hij eerst uitzoeken hoe en wat, en blah blah blah, en dat komt er dus op neer dat je feitelijk gewoon een vergunningsaanvraag moet doen, met alles wat daar bij komt kijken, inclusief bijvoorbeeld geluidsrapportages en milieurapportages, en dat is een enorm gedoe.

    In dat opzicht is het resultaat opeens "de kruik gaat zolang te water tot hij barst", en komt het er cru gezegd op neer dat je gewoon gaat vliegen en daar pas mee ophoudt als iemand je vertelt dat dat niet mag. Dat heeft een paar voordelen en een paar nadelen: ten eerste natuurlijk mogelijke reputatieschade voor de hobby, en mogelijk gelazer voor een in de buurt zittende club (die niet weet wat jij op dat weilandje doet, en dus opeens geconfronteerd wordt met iets waar ze verder weinig aan kunnen doen). Maar ook de mogelijkheid dat je een vette boete krijgt als achteraf blijkt dat je had kunnen weten dat het op die plek verboden was (als je niet gehinderd door enige kennis van zaken met een brandstofkist in een broedgebied gaat vliegen of zo).
    Maar het voordeel is, dat omdat de hobby zelf in principe niet verboden of vergunningsplichtig is, je op alle plekken waar geen direct verbod geld, je uitsluitend weggestuurd kunt worden, maar geen bekeuringen o.i.d. op kunt lopen.
    Ik heb wel eens ergens op een plekje staan vliegen, waar ik volgens een oud dametje met mijn vliegtuig achter de vogels aan zou zitten (nonsense natuurlijk, dat KAN niet eens zonder FPV) en de BOA die op me afgestuurd werd, kwam zelf al met de opmerking dat hij vaag wist dat modelvliegen op zich niet vergunningsplichtig was, en dat hij eigenlijk geen poot had om op te staan om me weg te sturen, maar dat het wellicht verstandiger was om de boel niet op de spits te drijven. Verder niks aan de hand. Is al 5 jaar geleden, en ik zou daar nu gerust weer een paar rondjes kunnen vliegen. Niet dat ik dat doe, maar het is een van mijn "optie-plekken".
    Het plekje waar we met de vliegschool weggestuurd zijn (waar ik eerder over vertelde) is nog steeds mijn vaste stek voor die mooie rustige zomeravond, als ik geen zin heb om 35 km enkele reis te rijden voor 1 of 2 vluchtjes.
    Ik zal daar nooit een vergunning krijgen, maar ik weet ook dat zowel de vogeltjesbeschermers, politie en andere BOA's van die plek weten dat daar wel eens iemand staat te vliegen, en dat ze daar niks tegen kunnen doen, omdat ze daar al al hun legale kruit op verschoten hebben.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zegt reputatieschade maar het kan ook promotie voor de hobby zijn.
    Als ik ergens wild stond te vliegen kwam er altijd wel iemand langs en als je het leuk verteld, vooral als er een zoontje bij is, dan kan je mensen enthousiasmeren en misschien worden dat dan ook modelvliegers.
    Laat ze weten waar een plaatselijke club zit en dat ze daar in het weekend altijd langs kunnen gaan om te kijken en informeren.
    En ik neem aan dat iemand die gaat wildvliegen, nou ja, niet op een club vliegen, ook niet met een dikke 2 meter motorkist aan de gang gaat want dan heb je glad gras of asfalt nodig.
    Mijn electrozwever was wel een kanon maar die kan op zijn buik landen en start uit de hand.
    En op zich zijn die ook redelijk stil, dus kan zoiets amper voor overlast zorgen, ja, er zijn altijd mensen die klagen, op de club was er een buurman die over herrie klaagde als er een zwever zonder motor in de lucht hing.

    Maar modelvliegsport is een sport, of hobby, gelijk aan voetbal, tennis, golfen, hardlopen, honkbal.
    Dat mag je ook overal doen.
    En daar zit geen BOA achteraan.
    Als jij een bal tegen je hoofd krijgt, voetbal, golfbal of honkbal dan is dat ook gevaarlijk.
    Zou een BOA dat begrijpen als je het zo zegt?

    GJ
     
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik denk zelf ook niet dat een ambtenaar het snel op papier gaat zetten hoewel in kleine gemeente die niet zo onderhevig zijn aan de restricties men misschien wat soepeler en schappelijker met de burger omgaat. Zo hebben wij met toestemming op een met aarde bedekte vuilnisbelt mogen vliegen en dit zonder een vergunning en die hele poespas, dus meer als zoiets als 'het werd tijdelijk gedoogd'. Maar dit is 30 jaar geleden en dat waren andere tijden. Ik ben eigenlijk nooit ergens weggestuurd en ik heb toch op hele leuke locaties gevlogen. Misschien omdat ik met een zwever vloog en dat zal iets minder opvallen want geluid trekt altijd iets meer de aandacht.

    En broedende vogels, Sterns zijn degene die hun nesten echt fanatiek beschermen en zij zien een zwever al snel als een roofvogel aan. Dus waren er nesten in de buurt dan ging ik er ook niet vliegen.

    De restricties rond het gebied waar @alm woont zijn best wel hinderlijk maar wat niet wil zeggen dat het wildvliegen daar helemaal niet mogelijk is.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan... het is vaak allebei (toeschouwers vinden het leuk, omwonenden hebben er een hekel aan).
    Ongeveer een km van de plek waar wij met de vliegschool vliegen zit een camping, en die beweren last te hebben van het geluid op stille zomeravonden...
    Dat wij slechts tot uiterlijk 18:00 vliegen i.v.m. de vergunning, en dat de camping op ongeveer 300 meter van de snelweg ligt, doet geen afbreuk aan het feit dat men claimt ons te kunnen horen op stille zomeravonden...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vogels hebben een instinct, die gaan op vorm af. Een "canard" levert vrijwel geen problemen op omdat broedvogels dit associeren met trekvogels, een toestel met een lange staart wordt geassocieerd met roofvogels en dat triggert het bescherm-danwel vluchtgedrag.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Die had ik inderdaad gemist, had alleen naar redelijk recente berichten gezocht en niet van 6 jaar terug. De zoekfunctie op het forum is niet de meest handige (dat ieder bericht binnen een topic wordt vermeld als resultaat, terwijl het hele topic er over kan gaan)... En het is ook maar net welke zoektermen je gebruikt of een resultaat bovenaan staat of niet.

    Het kan inderdaad geen kwaad om omwonenden om toestemming of om "geen bezwaar" te vragen, dat scheelt in de kans dat iemand gaat lopen klagen.

    Was op Goeree-Overflakkee zoals eerder aangegeven. Ruim buiten de gebieden waar veel mensen wonen. We hebben een andere plek gezocht en daar had de boer geen bezwaar, op een doodlopende weg waar zeker geen verkeer kwam (alleen die boer).

    Misschien waren ze bang voor camera's, want sommigen denken dat alles wat vliegt een camera aan boord heeft en dan zijn ze bang bekeken te worden... Terwijl ze dan wel facebook volplempen met foto's van hun verblijf en daarop meer te zien is dan vanaf een cameraatje in/op een modelvliegtuig... :frustie:

    Bedankt voor alle reacties! :cool:
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    @alm, excuses mijnerzijds want ik had alleen dit gelezen.
    En dit heb ik heb ik over het hoofd gezien en daarom ben ik uitgegaan van jouw woonplaats als locatie. :(

    Goeree is inderdaad omringd met natura 2000 gebieden maar stilte gebieden worden daar buiten niet vermeld, dus die heer van het waterschap had in feite geen poot om op te staan. Niet iedereen houdt van conflicten maar de kans was groot geweest dat ik daar niet was weggaan, burgers (ook modelvliegers) hebben plichten maar ook rechten. Toch netjes dat je de Haringvlietsluizen bent over gereden omdat je rekening hield met de beperkingen in Zuid Holland. :wave

    Trouwens, lokale stilte gebieden worden niet altijd goed aangegeven want ook bij mij in de polder is er eentje, weliswaar klein maar het staat netjes met borden aangegeven. Alleen als het gras twee kontjes hoog is dan zie je ze niet meer. :)
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Goeree-Overflakkee is overigens ook nog Zuid-Holland hoor. Al het water om de eilanden heen is Natura 2000, maar het rare is dat speedboten, waterscooters, e.d. er wel mogen komen, v.z.i.w. althans. Bemande vliegtuigen moeten ook een bepaalde minimale hoogte aanhouden, net of die meer overlast geven dan een speedboot. Dus vliegtuigen mogen niet meer zo laag als voorheen, sinds het Natura2000 is.
    Volgende keer als we ergens staan en geen bezwaar hebben van boeren e.d. en er komt weer zo'n waterschap gast aan die beweert dat we er niet mogen vliegen vanwege zogenaamd stiltegebied en er bordjes zouden staan dan mag hij ze aantonen. ;)
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Oeps, maar is verklaarbaar, Ik kom niet verder dan de Maasvlakte en ik ben allang van school af. :)

    Tip!: Ik ga even 14 jaar terug in de tijd en dat een vraag stellen aan een gemeente duidelijkheid kan verstrekken, en dat is hier te lezen. Ik denk ook dat het stellen van vragen vandaag de dag niet anders gaat. ;)
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik stond afgelopen week op de Maasvlakte te oefenen met mijn nieuwste speeltje (Mavic 2 Zoom) toen er halverwege de 2de accu een politiewagen naast mij stopte.

    Ik schoot meteen in de verdediging "ik mag hier gewoon vliegen hoor!!" maar dat was nergens voor nodig. Ze gingen vriendelijk een gesprek aan, waren blij te zien dat ik 'gewoon' een hobbyist was en konden beamen dat ik daar gewoon mag vliegen want "het is een mooie plek en ik ben daar niemand tot last"

    Ik zei "kennelijk wel want jullie zijn hier niet toevallig" (ik stond op een niet heel makkelijk toegankelijk plekje en vanaf de weg nieteens te zien)
    Maar wat blijkt: Hun nieuwste systeem gaf melding van een drone, mét locatie van de zender, (ze gaven natuurlijk geen verdere details vrij) en i.v.m. de laatste ontwikkelingen in de drugs-smokkel-wereld gaan ze meteen controleren wie er vliegt en waarmee.

    Maar zoals gezegd geen onvertogen woord en ze wensten mij nog veel vlieg en fotoplezier

    In het gesprek refereerde ik nog aan Natura2000, dat ik al best lang op de Maasvlakte vlieg maar niet weet hoe het daar nu mee zit. Hun uitleg was dat Natura2000 de gemeente de mogelijkheid geeft om regeltjes in te stellen maar dat dat niet meteen betekend dat er niets meer mag.
    Op de Maasvlakte mag je dus gewoon vliegen zoals dat altijd al mocht.

    Heb nog even lekker gevlogen en een 1ste beetje mooie foto weten te schieten

    org_152deb9312ad779d_1587623946000.jpg
     
    alm en Hans V vinden dit leuk.
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zij geven dan geen details vrij maar het staat gewoon op internet, een voorbeeld <klik> .

    Edit: even in hun systeem gekeken en jij was hier :) :)
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2020
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je naast een bedrijf gaat vliegen op de maasvlakte, heb je ook vlot een probleem.
    alles valt en staat met het feit of je ergens over de schutting kan kijken. Zeker op de maasvlakte zijn een hele rits bedrijven er niet van gedient als er foto's gemaakt worden van hun terrein.

    Waar je ook op moet letten in de regio rotterdam.. vanwege de CTR van zestienhoven (ja, hij heet anders.. zo zit ie in mn hoofd ;-)) vliegen politie en trauma heli's echt laag.
    heb je een mooi weiland, lekker uit de buurt van alles. schiet er opeens een heli langs op 50 meter hoog. als hij al zo hoog zit..
    ik zie ze vanaf ons clubveld regelmatig naar oud beijerland en andere gebieden vliegen, maar ik zie ze zelden omhoog gaan.
    dus ook aan de zuidkant van de tunnel, waar je buiten de CTR zit, en dus in principe mag vliegen, zou je zomaar een heli tegen kunnen komen.

    in dat opzicht: blijf nadenken.
    vlieg met zn tweeen (niet wettelijk verplicht..), kan er 1 "spotten"
    praat en overleg netjes.
    meteen het regelboekje pakken gooit meteen een goed gesprek overboord. al kan het soms wel eens helpen.

    op de club komt er ook vrij regelmatig politie langs. ook boa's
    altijd goed mee te praten.
    zolang zij maar zien dat je je best hebt gedaan, de wet volgt (of het probeert en overal rekening mee houdt) komt het meestal wel goed.
    tenzij je een relboa hebt . als club hebben we daar geen last van.. maar de vliegers buiten een club natuurlijk wel..

    Bij de weg, de zender kunnen ze zo uitpeilen (dat kon al), maar de drone heeft ook een zender (video), dus kunnen ze ook zo uitpeilen.
    Rond de vliegvelden zijn ze daar verrot vlot mee.
    in principe kunnen ze zelfs zien wat er rondvliegt (aan het signaal en de informatie die heen en weer wordt gestuurd)
    een tijd terug waren ze bezig (en zullen ze ondertussen ook wel kunnen doen) om via het uitpeilsysteem de drone over te nemen, de RTH aan te passen naar ergens waar zijn hem willen hebben, en dan RTH..

    je zou bijna weert met een "gewoon" vliegtuigje gaan spelen :D
     

Deel Deze Pagina