Wildvliegen tijdens de corona...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door alm, 23 apr 2020.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Begrijp mij niet verkeerd! Ik vloog boven het duin waar ik al meer dan 15 jaar vlieg, niet boven bedrijven, niet eens boven zee wat met mijn zwevers nog wel eens gebeurd, en alle regels in acht nemend!
    Ruim buiten die ctr, ruim van de heliport die velen daar niet eens weten te vinden, en geen dagjesmensen in de buurt.


    Ik ben zelf uiterst veroordelend tegen die gene die overal maar gaan vliegen en schijt aan de regels hebben want die verkloten mijn hobby!

    Luchtfoto's maken laat ik over aan de 'echte' jongens want ik heb het geduld niet om mij echt in fotografie te verdiepen en ik voel mij niet op mijn gemak als ik ergens anders vlieg dan op 1 van de 3 clubvelden waar ik lid van ben(of de Maasvlakte waar ik al mijn hele leven kom, heb leren vliegen en nog steeds regelmatig vlieg)

    Ik heb de Mavic voor het in de lucht filmen van modellen, wat ik rustig met vliegmaatjes ga oefenen op de club als er verder niemand is, en vloog hier gewoon op zicht. (En ding op max100mtr weg en 50mtr hoog)

    Mijn post is om aan te geven dat er heus plekjes zijn waar het kan en ook dat er vriendelijke wetsdienaars bestaan.
     
    Arnold 85 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Precies. :thumbsup:
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hier
    Screenshot_20200428-110332_Maps.jpg
    Maar dat kan je ook wel uit mijn foto halen denk ik;)
     
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Daar doe ik natuurlijk geen mededelingen over. ;)
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mag je doen hoor, want nogmaals: je mag daar gewoon vliegen!

    Ook met het Natura2000 gebied wat daar op godrone.nl ingetekend staat.

    Je moet dan alleen niet rondjes rond de schepen gaan vliegen voor vette opnames wat ik tot mijn spijt regelmatig zie als ik aan boord zit.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20200428_111423.jpg

    Deze is vanaf dezelfde locatie gemaakt.

    De foto vind ik geweldig mooi! Maar de wijze waarop hij gemaakt is:oops::oops:
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het blijft natuurlijk heel aantrekkelijk om dit soort objecten te filmen maar het is zeker niet aan te raden om het ook te doen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D dat is een scheepje van "de werkgever van mijn werkgever".... :D :D :D

    En ik ben er vrij zeker van dat de mennekes die daar aan boord zitten absoluut niet blij zijn als er een drone zo dicht om het schip heen draait: Da's een chemie-tankertje, en die zijn over het algemeen niet zo heel erg compatibel met kleine vliegende brandbommetjes (LiPo's, vonken).
    Dus het kan maar zo zijn dat een kapitein of loods melding maakt van dergelijke acties.
     
    serge pot en Justus vinden dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    vandaar o.a. ook het enthousiaste optreden van de politie waarschijnlijk
    en na het praatje hebben ze waarschijnlijk besloten dat het om een weldenkend mens gaat, die de regels snapt.
    iedereen blij, dus alles in orde.

    maar, van iedere plek/actie is wel iets te vinden waarom het niet zo mogen.
    tot aan "je zou het potentieel kunnen doen" aan toe.
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... je moet het ook eens van de andere kant bekijken: Als wij daar met ons kleine tankertje rondvaren, hebben wij ons aan allerlei (al dan niet terechte danwel stompzinnige) regels te houden: we mogen uitsluitend met goedgekeurde zaklampen rondlopen, geen mobiele telefoons in ons kontzak (of welke zak dan ook), aanstekers zijn gewoon uberhaupt verboden aan boord om zelfs maar te bezitten, als er 50 km verderop aan de steiger reparaties gedaan moeten worden komt ter hoogte van waar die foto genomen is reeds een "gasdokter" aan boord die de hele boot naloopt op mogelijk gevaarlijke dampen, etc etc etc.
    We mogen cru gezegd nog geen scheet de verkeerde kant uit laten en voor het er op volgende "kont afvegen" moet een workpermit en een checklijst afgevinkt worden. Of je nu met 500.000 ton aardolie de Nieuwe waterweg op komt of met 3000 ton gedestilleerd water, die regels blijven die regels...

    En dan vaar je daar met je goeie gedrag, precies en nauwgezet alle regeltjes volgend omdat je anders morgen geen werk meer hebt, en dan komt er iemand niet gehinderd door enige kennis van zaken (en nu bedoel ik NIET Justus uiteraard, ik weet wie hij is en wat hij voor zijn brood doet) met zijn radiografische vliegende brandbom, en je weet niet wie dat is, maar wat je wel weet is dat ALS dat ding bij jou aan dek flikkert, dat dat minkukeltje snel zijn spulletjes in de kofferbak keilt, en er heel rap vandoor gaat... Maar als dat ding niet aan dek flikkert staat er 10 minuten later een "keigave" foto op feesboek, en klapt iedereen vol bewondering in zijn handjes van kijk eens wat een mooie foto...

    Nogal logisch, dat dat op een hoop weerstand stuit.
     
    serge pot, summit en Justus vinden dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    vandaar mn reactie ook :D

    maar ergens is het bijzonder.
    er zit tegenwoordig zoveel recreatief in de lucht.
    parapenters, parachutisten, modelvliegers etc.
    in principe is er geen regel (waar ik vanaf weet) waarom je niet boven bijvoorbeeld de oude maas zou mogen vliegen.
    asfaltwegen zijn dan weer vrij duidelijk. waterwegen minder.
    voor/naast/achter een boot hangen om foto's te maken is natuurlijk weer een ander verhaal.
    wat de kans op een potentieel risico wat groter maakt dan wanneer een vliegtuigje af en toe overvliegt..

    grappig genoeg zitten bij het rpas verhaal dan wel weer keiharde regels, waarin staat dat je niet dichter dan 25 meter van een gebouw mag komen. of voertuigen (niet benoemd of de voertuigen gevuld zijn met bestuurder)
    dan zou een drone (professioneel, zonder ontheffingen) nooit dichter dan 25 meter mogen komen.
    is dat genoeg..
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... daar kan ik ook geen antwoord op geven, ik weet dat overal waar in de regelgeving staat dat niet boven "kunstwerken" gevlogen mag worden, dat daar Rotondes, klaverbladen en ander verkeersknooppunten bedoeld worden, GEEN standbeelden of schilderijen.

    Ik zou me voor kunnen stellen dat de nieuwe waterweg ook als een verkeersknooppunt wordt gezien?
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wow je hebt geen idee.:)
    Een kunstwerk is een door de mens vervaardigd dingetje.
    De Nieuwe Waterweg is door de mensch vervaardigd, tenminste het laatste stukkie door de duinen.
    Maar zoals al zo vaak geschreven, je kunt beter niet alles weten.

    Onlangs is bij nertsen corona aangetroffen.
    Die beestjes zitten soms alleen onder een overkapping in kleine hokjes en soms binnen in een gesloten schuurtje in kleine hokjes
    Wat scherts mijn verbazing, ipv 1.5 meter afstand zoals bij de mensch, moet den mensch nu ineens 400 meter daar bij uit de buurt blijven.

    Het zal toch niet zo zijn dat de luchtwassers om de ammoniak uitstoot te verminderen, als ook de reuk af te vangen.
    Wolken aan corona naar buiten blazen.
    Als dat het geval is, kunnen ze net zo goed het zaakje opdoeken of de provincie als onbewoonbaar gebied verklaren.
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik meen een keer gelezen te hebben dat je ook niet boven vaarwegen mag vliegen? Daar valt de Oude Maas onder, en Nieuwe Waterweg en Maasmond ook.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou me totaal niet verbazen als dat zo is in ieder geval.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Heb hem opgezocht maar dat is dus niet zo.

    e.de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

    Dus niet boven havengebieden
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geeft wel aan hoe lastig het om hier duidelijkheid in te krijgen.

    Daarom vlieg ik het liefst op een club:hammer:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt de Nieuwe waterweg niet onder havengebied dan?
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Volgens mij niet. In de Europoort begint het havenbekken op de scheidingslijn Lage Licht en Westkop Nijlhaven. Dat is bijvoorbeeld ook waar pleziervaart niet meer mag varen. Op de Nieuwe Waterweg en Nieuwe en Oude Maas zit die grens bij de verschillende havenbekkens. Je mag met je plezierjachtje wel de rivieren op en af maar niet de havenbekkens in. (Botlek, 1ste/2de Pet, KW haven Eemhaven enz.)

    Daar is ook onderscheid in Nautisch beheer; een deel is voor Rijkswaterstaat en een deel is voor het havenbedrijf.

    Zoals ik het lees mag je dus niet boven het Calandkanaal vliegen (wat ik weleen inkoppertje vind:hammer::hammer:...dat verzin je niet!) Maar zou je dus wel boven de Nieuwe Waterweg mogen vliegen??

    Ben benieuwd of er iemand van Rozenburg mee leest....die weten heel goed waar ze wel en niet mogen vliegen.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als je de invloed van het havenbedrijf rotterdam ziet, dan valt er toch wel verdomt veel onder de term "havengebied"
    havengebied gaat verder dan alleen de aanmeerplaatsen. gaat ook een heel stuk het land op.

    ik verwacht ook eigenlijk dat dit een term is die pas tevoorschijn wordt gehaald, als iemand werkelijk fout bezig is.
    er zitten meerdere modelclubs langs de oude maas, die daar gewoon hun ding mogen doen.
    ook op de vliegkaarten zie je niet precies dat daar speciale regels van kracht zijn.
    zodoende verwacht ik eigenlijk dat men qua handhaving een ongeschreven onderscheid maakt tussen "echte" modelvliegsport, of de multicopters (oftewel, cameradragend)
     

Deel Deze Pagina