Wildvliegen tijdens de corona...

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door alm, 23 apr 2020.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er is wel een verschil tussen waar het Havenbedrijf wat te zeggen heeft en waar Rijkswaterstaat het voor het zeggen heeft maar het is een heel groot gebied!
    De Haven van Rotterdam heeft tegenwoordig ook het Nautisch beheer van de havens van Dordrecht en Moerdijk dus dat is zo onoverzichtelijk als de rest van Nederland.

    Ik denk wel dat je gelijk hebt dat ze pas echt moeilijk gaan doen als je je niet aan de afspraken gast houden.

    Dus niet boven de bedrijfsterreinen (is aaneengesloten bebouwing) en vrij van alle het andere zullen ze je al snel je gang laten gaan. Neem als voorbeeld het broedgebied bij de slufter aan de Zuidzijde: als je niet voorbij de paaltjes vliegt komen de boa's (zijn vele verschillende soorten met die bevoegdheid) gewoon naast je staan, mee kijken en oprecht geïnteresseerd de standaard vragen stellen als hoe ver? Hoe hoog? En hoe hard?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bedrijfsterreinen zijn zowieso uit den boze, aangezien de eigenaar van de grond je geen toestemming heeft gegeven.
    ook vanuit privacy zijn daar problemen mee.
    net zoals dat je niet op 25 meter met een zoomlens onder je drone een flat in mag kijken.

    zolang je gewoon normaal doet, en dat soort "randjes" met rust laat, zal er niet snel een probleem zijn, verwacht ik.
    al zou het altijd kunnen dat een boa met een slechte dag daar anders over denkt:D
     
  3. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Gisteren wilde ik dus gaan vliegen in de polder op een plek die zeer geschikt is om met een E-zwever te starten. Gras was recent gemaaid wat betekend dat er geen nesten zijn en er zijn ook geen volgels te zien omdat het niet zo waterrijk is anders dan op andere plekken in deze polder.

    Op de dronemap zijn er geen beperkingen aangegeven zoals CTR en gevaren dus gelden in principe alleen de restricties qua hoogte en veiligheid.

    Eerder had ik (ergens) al geschreven dat als het gras twee kontjes hoog is bordjes verdwijnen maar nu opeens zit er op het hek een bord dat betreden zonder toestemming niet is toegestaan. Er zijn twee organisaties die met een samenwerkingsverbond boeren ondersteunen om op een natuurlijkvriendelijke wijze het land te gaan beheren en dit met subsidie van de EU. Op zich een prachtig initiatief want ook vogels hebben het al moeilijk genoeg gezien de verstedelijking van de randstad. Eerder had ik een (wandel)map gezien van die landelijke locaties (die ik even niet kan terugvinden) en die locaties zijn best wel zeer uitgebreid over Nederland en deze staan ook niet altijd vermeld op de dronemap zag ik nu.

    Ik heb één van de organisaties aangeschreven met de vraag of ze (beperkt) modelzweven toestaan want modelzwevers worden ook zeer zeldzaam. :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik kreeg net een reactie van een aangesloten organisatie.

    Het is geen natura 2000 gebied dus van de provincie heb ik geen toestemming nodig.
    Morgen maar eens langs de boerderijen rijden om te lobbyen, zoiets als 'stadsbewoner zoekt boerin'. ;)
     
    alm vindt dit leuk.
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat gaat best in mijn ervaring. Succes.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Is het al gelukt? Ben wel benieuwd. :)
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Het is net als wildplassen met de corona...:rolleyes:
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik ben er nog niet op uit geweest @alm, vandaag of morgen ga ik in de buurt navraag doen. Er staat daar vrijwel geen vee dus het heeft ook geen nut om 06:00 uur te gaan helpen bij het melken. ;)
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je bent toch niet aan het uitstellen hè? ;)
     
    Hans V vindt dit leuk.
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zonde van het mooie weer als je tijd hebt en er geen gebruik van maakt. ;)
     
  12. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Helemaal met je eens @alm gisteren was er ook zo'n mooie vliegdag.
     
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb net nog wat rond zitten snuffelen op het internet en ik kom er nu achter dat er ook andere stiltegebieden zijn anders dan de natura 2000 gebieden. Met de informatie van deze website kwam ik achter deze informatie. Men kan verschillende kaarten selecteren zoals no fly zones en ook de stiltegebieden die voor zover ik weet niet op andere kaarten vermeld worden.

    Het perceel en de locatie waar ik zou willen gaan vliegen ligt net in het gebied 33, zuid/oost van Amsterdam. En om hier activiteiten te mogen verrichten misschien ook voor (wild)vliegen is er waarschijnlijk een ontheffing nodig.

    Ik ga het nog verder uitzoeken of voor electro zweven ook (geluids) beperkingen zijn.

    @alm, het kan zo maar zijn dat toen die BOA jou wegstuurde misschien toch een reden daar toe had omdat het een stiltegebied was?
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2020
  14. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Je had dat inderdaad eerder geschreven dat het een iemand was van het waterschap.

    In mijn geval zou ik wel in een stiltegebied aan het vliegen zijn waar je maximaal 40 decibel mag produceren. Ik heb geen idee wat een electro zwever produceert maar ik zal eens een app downloaden die bij benadering het geluidsniveau kan meten.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je mag daar maximaal 40dBA produceren? Ok, maar gemeten op welke afstand van de propeller? En waar moet je dat meten, voor de prop, naast de prop, achter de prop of op meerdere plaatsen?
    Ook de afstand is heel belangrijk want een verdubbeling van die afstand is een afname met 3dBA. Als je dus op 1 meter afstand 50dBA meet zal dat op 2 meter dus 47dBA zijn. Op 4 meter is het dan 44dBa, op 8 meter nog 41dBA en op 16 meter 38dBA.
    Op 128 meter afstand is er nog maar 29dBA over maar hoe dan ook je zal het nog steeds kunnen horen. Meestal zal er echter een heleboel ander geluid zijn wat (veel) sterker is en dat zal het geluid van de prop geheel of gedeeltelijk overstemmen. Je hoort meestal alleen de sterkste geluiden.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Na een middag rondvragen heb ik uiteindelijk de eigenaar van het perceel gevonden en als je dan verschillende mensen spreekt dan zie je dat de één de ander niet is.
    Zo sprak ik de buurman van het er naast gelegen perceel en die ook boer is tijdens het schudden van het gras. Dit was heel kort want hij stond nergens voor open, die ene vraag van mij 'wie is de eigenaar', dat was hem al een vraag te veel. Misschien kunnen ze al niet samen door een deur?

    Toen maar naar de andere buurman en daar heb ik een hele tijd gezellig mee staan te praten en die gaf mij gelijk de naam van de eigenaar en waar ik hem kon vinden.
    Aan de eigenaar mijn vraag gesteld of ik op zijn perceel mag vliegen, video laten zien van een start en hij gaf mij vrijwel meteen toestemming. Wel onder een aantal voorwaarde waar ik mee kan leven.

    • Niemand meenemen.
    • Niet door het (hoge) gras lopen.
    • Geen troep achterlaten.
    • Geen hond mee.
    De eigenaar is een ontzettend joviale man, zo iemand waar je af en toe een pilsje of koffie mee kan gaan drinken en over van alles en nog wat kan praten. Nummers uitgewisseld en hem te kennen gegeven dat als hem iets opvalt of niet bevalt dat hij mij dat meteen moet vertellen.
    Nu is het land net bemest dus kan ik alleen gaan vliegen als het heeft geregend. Aangezien ik nu ook de buurman ken denk ik dat die misschien weleens moeilijk kon gaan doen, dus daar maar ver weg van blijven. ;)
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Goede vraag @Ernst Grundmann, alleen hoe dit te meten dat staat nergens vermeld. Ik ga er maar van uit dat het binnen een straal van pakweg 10 meter zal zijn maar naar gelang ik meer klim dan neemt de aantal dBA gelijkmatig af, precies zoals jij het beschrijft. Alleen verplaatst het geluid zich en al is het bij de start locatie bijna niet meer te horen, 100 meter verderop misschien weer wel. Toch heeft een nieuwe prop het geluidsniveau al aanzienlijk verlaagt en in mijn oren komt dat over als 'zingen'.

    Trouwens, toen ik het erf opkwam begon er een Ezel te balken en die zat volgens mij ver boven de 120dBA en dat in een stiltegebied. :)
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is heel sterk een kwestie van perceptie. Bij onze club hebben we pakweg 20 jaar gelden een hele reeks geluidsmetingen gedaan bij de dichtstbijzijnde huizen. Er waren daar mensen die klachten hadden. De meetwaardes die wij te zien kregen waren ver beneden de wettelijke maximum waardes, geen problemen dus. Toch waren er mensen die vonden dat we veel meer "herrie" maakte dan andere geluidsproducenten in de omgeving.
    Zo'n 900m van ons veld ligt de A12. Af en toe kwam daar een stevige vrachtwagen of een motorfiets voorbij die tot wel 5dBA meer aan gaf bij de huizen dan onze vliegtuigen. Een boer die gras aan het maaien was met zijn trekker produceerde af en toe pieken van meer dan 70dBA. Vele malen meer dan de maximaal 48dBA die onze modellen produceerden.
    En toch maakten wij meer "herrie". :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    En dan te bedenken dat we meerdere keren Kieviet en Scholekster nesten op ons veld hebben gehad. We startte links en rechts langs de nesten en vlogen er soms pal overheen. Ze trokken zich er helemaal niets van aan! Alleen als wij mensen naar de nesten liepen gingen ze er vandoor. Voor ons waren ze bang voor de modellen totaal niet!
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Het één is gekoppeld aan het ander en vergeet niet dat het afbakenen van een territorium door omwonenden ook een rol kan spelen waarbij men het excuus gebruikt dat er te veel herrie wordt geproduceerd. ;)
     

Deel Deze Pagina