Wilesco D32 (oud model) - waterpomp dissamblage

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dirkje34, 9 jan 2021.

Tags:
  1. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste forumleden, sinds vandaag lid geworden van het modelbouwforum aangezien ik een vraag heb over mijn Wilesco D32 stoommachine.

    Het betreft het uit elkaar halen van de waterpomp met een 2-ledig doel:
    - Oplossen van een geluidsprobleem (schoonmaken pomp?);
    - Vervangen van de pakkingen

    Ik heb 2 foto's toegevoegd van de waterpomp constructie en hopelijk kan iemand mij helpen, om een niet werktuigbouwkundige als ik, de waterpomp uit elkaar te halen.
    Ik heb geen hardsoldeer ervaring dus hopelijk hoeft het niet zover te komen.
    Wat is het probleem:

    De pomp heeft 2 standen:
    1. rondpompen van ketelwater, dus het water wordt opgepompt uit het watervoorraadcompartiment rechts in het stoommachine plateau en weer teruggevoerd in het compartiment.
    In deze mode kan ook via de pomp het water uitgepompt worden in een externe waterbak om zo het watervoorraadcompartiment leeg te pompen.
    2. Water pompen in de ketel tijdens bedrijf

    In de beide standen maakt de waterpomp, nadat de machine zo'n half uurtje gedraaid heeft en dus goed op temperatuur is een ratelend geluid, dus zowel bij het rondpompen als bij het in de ketel pompen van water.
    Behalve als ik het water afpomp in een extern waterreservoir (via het opendraaien van de afsluiter, rode wielknop) verdwijnt het ratelende geluid meteen.
    Ook als het waterreservoir leeg is verdwijnt het geluid.

    Vraag: wie kan mij aangeven hoe ik de waterpomp het beste uit elkaar kan halen?
    Ik heb nog geen poging ondernomen aangezien ik eerst raad wil vragen via het forum.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina