Wilesco D32 stoommachine probleem

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Dirkje34, 25 mei 2023.

  1. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste stoommachine hobbyisten,

    Ik heb een Wilesco D32 stoommachine (oud model) sinds enkele jaren en zo af en toe breng ik de machine onder stoom en laat hem draaien.
    Probleem waar ik tegenaan loop is dat als de waterpomp water uit het reservoir rondpompt of in de ketel pompt de machine mechanisch kabaal begint te maken tijdens het draaien. Als ik het ventiel op de waterpomp opendraai en water uit het reservoir naar buiten wegpomp verdwijnt het lawaai en draait de machine normaal. Het lijkt duidelijk te maken te hebben met het functioneren van de waterpomp maar kan geen relatie vinden met het mechanisch lawaai wat ontstaat als ik het waterpomp ventiel dichtdraai en dus water richting ketel of richting waterreservoir wordt gepompt.

    Ik heb een video bestand van het probleem maar vanwege de grootte van het bestand kan ik deze helaas niet uploaden. Mocht er een andere mogelijkheid zijn dan wil ik de opname graag delen.

    Vraag #1: Kan de waterpomp uit elkaar gehaald worden voor schoonmaak of revisering?
    Vraag#2: Zijn er überhaupt hobbyisten die kennis van de Wilesco D32 stoommachine (oud model) hebben?

    Mvg
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klinkt mij toe alsof de voedingsleiding naar de ketel verstopt zit of anderszins afgesloten is geraakt.

    Een video kun je plaatsen door hem te uploaden naar YouTube, en dan de link naar die video hier te posten.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Peter, mogelijk wordt het geluid veroorzaakt door de kogels / kleppen welke zich normaal in de pomp bevinden.
    schoonmaken en nalopen op vuil en kalk zou een oplossing kunnen zijn.
    schoonmaken kun je doen met azijn , eventueel iets verwarmen en de onderdelen laten weken, naspoelen met water.

    succes
    groet René
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste Brutus,
    Bedankt voor je snelle reactie, hierbij de gevraagde link
    Jouw suggestie dat de ketelleiding verstopt zou zitten lijkt mij niet het geval aangezien tijdens het pompen van water in de ketel dit ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zie het waterpeil stijgen.



    Groet,
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Peter, het lijkt op kogelgeluid.
    De opbrengst van de onbelaste pomp is niet veel. (ik ben niet bekend met de normale hoeveelheid)
    maar haal hem maar uit elkaar en kijk hem goed na. Het kan ook zijn dat de zittingen van de kogels zijn ingeslagen waardoor deze minder goed afdichten.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste Rene,

    Ik zou de pomp uit elkaar willen halen maar ik vraag mij af hoe ik de pomp zomer problemen uit elkaar kan nemen. Ik kan de afzonderlijke cylinders waaruit de pomp bestaat gewoon uit elkaar schroeven?

    Gr.
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Peter, boven op het pomphuis zit een aantal opgeschroefde delen met ringen ertussen, waar tevens het bypaskraantje aan zit. Hier zitten de kogels o.i.d in. Dit is demonteerbaar.

    kijk ook even naar je prive-bericht
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Rene, Ok, zoals ik al heb aangegeven ga ik dat morgenmiddag eens bekijken en proberen om de opgeschroefde delen uit elkaar kan halen. Lukt dit niet dan moeten we maar eens afspreken.

    Gr.
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is een verdringer pomp. Dat betekent dat het ding MOET en ZAL pompen, desnoods met geweld en desnoods tot de dood er op volgt (ok, beetje gedramatiseerd :D).
    Een verstopte leiding is niet "alles of niets", het kan best zo zijn dat hij nog wel water doorlaat, maar met heel veel weerstand (dus hele hoge waterdruk).
    Dus het kan zijn dat, zoals Rene zegt, die kogelkleppen niet goed afdichten, maar mijn ervaring is dat ze dat eigenlijk nooit echt 100% doen, zeker niet als ze wat ouder zijn. Dat geluid kan zomaar komen van de tegendruk van een dichtslibbende leiding, dat het water met geweld door die lekkende kleppen geperst wordt. Je moet niet uit het oog verliezen dat een voedingspomp een overbrengingsverhouding in de orde van grootte van minstens 20:1 heeft, en (strikt theoretisch gezien) een druk van ruwweg 20 keer de keteldruk kan bereiken. Ik geloof namelijk niet dat water zo te keer gaat bij een tegendruk van slechts 2 a 3 bar (volgens mij gaan Wilesco's niet heel veel hoger qua keteldruk) maar bij 15 bar heb ik water wel behoorlijk horen kraken...

    Zo te zien is het pompje rechtsstreeks vanaf de krukas aangedreven, zonder vertraging, dus het zal geen tandwieloverbrenging o.i.d. zijn die dat geluid maakt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Bedankt voor de heldere uitleg, een beetje achtergrond van het probleem kan geen kwaad.
    Aangezien het probleem optreedt bij het pompen van water tegen de keteldruk in alsook wanneer het water wordt terug gepompt in het waterreservoir (weinig tegendruk lijkt me) vraag ik me af of het met de leidingen te maken heeft. Ik kan mij voorstellen dat de ketelleiding wel verkalkt kan zijn maar de retourleiding naar het reservoir niet.
    Wel is het zo dat als het waternivo in het reservoir zakt het probleem minder wordt of zelfs verdwijnt. Er zal dan ook minder water of geen water gepompt worden.

    Ik ga eens kijken of ik de pomp kan demonteren en als mij dat lukt is de volgende stap te kijken wat ik ga aantreffen.

    Vraag #1: Het ontkalken van leidingen, hoe kan ik dit aanpakken? De ketel zelf heb ik reeds gedaan met het Wilesco ketel ontkalkingsmiddel maar de leidingen is een ander verhaal.

    Vraag #2: ik zie dat er speciale Wilesco waterpomp olie is en dat is duidelijk niet de Z83 olie die gebruikt wordt voor de smering van de cylinders onder hoge temperatuur.
    Normaal gebruik ik voor de bewegende koude onderdelen van de machine naaimachine olie. Nu lijkt het er dus op dat ik een 3e olie nodig heb en wel voor de waterpomp.

    Gr.
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor een stoommachine heb je maar één soort olie nodig en wel stoomolie.
    Bij een stoommachine worden veel onderdelen nat en stoomolie wordt niet weggewassen door water.
    Over het geluid.
    Volgens mij is het niet de pomp!
    Het geluid komt volgens bij door trillen van de grondplaat.
    Een plunjerpomp oefent een pulserende belasting op de aandrijving uit.
    Indien drukloos, dan is deze pulserende belasting te verwaarlozen, maar bij belasting belast deze, via de aandrijfstang, de lagers van het vliegwiel.
    Indien deze lagers, of de draaipunten van de aandrijfstang speling hebben, dan zal dit een bonkend geluid geven dat synchroon loopt met de persslag van de pomp, wat het trillen van de grondplaat veroorzaakt.
    Succes met je project. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste Stoompomp,

    Dit werpt weer een ander licht op het probleem. Ik moet inderdaad zeggen dat ik geprobeerd heb de bron van het geluid te traceren (oor bij de pomp houden) en ik had niet het idee dat het uit de pomp kwam maar uit het aggregaat gedeelte.
    Als er speling in de lagers van de 2 vliegwielen zitten e/o speling in de draaipunten van de aandrijfstang dan wordt het probleem complexer om op te lossen vrees ik. Vraag is of er nog onderdelen van de oude D32 voorhanden zijn. Ik denk dat ik dan bij de Wilesco importeur Sweering in Almere moet zijn.

    Mvg
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarschijnlijk worden dezelfde onderdelen in diverse uitvoeringen.
    Voor mij. Zo op het oog komt het lager van de D24 aardig overeen : https://www.wilesco-shop.nl/wilesco-onderdelen/lagerblokken
    Mocht de hoogte niet kloppen, dan kun je altijd nog een vulplaatje gebruiken.
    Indien de gaten van de aandrijfstang uitgelubbert zijn, dan kun je deze dichtsolderen met zachtsoldeer Resist 2, ik ga ervan uit dat je niet kunt hartsolderen.
    Hierna op maat doorboren.
    Waarom Resist 2?
    Dit soldeer heeft een grotere treksterkte dan lood/tin.
    Succes met je project. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Beste Henk,

    Bedankt voor je tips, ik ga nog wat onderdelen onderzoek plegen en me beraden op de volgende stappen. Grootste probleem wordt het demonteren van de aggregaat module.

    Gr.
    Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Demonteren van de vliegwiel is geen probleem.
    Je hebt twee vliegwielen met twee cilinders,
    Tussen de beide zit een koppeling, welke je los kunt nemen.
    Nu alleen de unit met de aandrijving van de pomp demonteren.
    Markeer de standen van de krukdelen t.o.v. elkaar, deze moeten een hoek van 90 gr. hebben.
    Markeer de nok voor de stoomschuif, deze moet 90 gr. nalopen op de draairichting.
    Succes. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Bedankt voor je tips, ik ga het visueel bekijken hoe ik de vliegwiel ophanging kan demonteren. Goed de afstelling dus in de gaten houden tussen beide cylinders. Ik ben wel techneut maar meer op het vlak van digitaal ontwerp & verificatie. Stoommachines/locomotieven is wel mijn afwijkende hobby voor een elektroboer.
    Mocht ik nog tegen showstopper(s) aanlopen dan kom ik terug in deze draad.

    Gr. Peter
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    302
    En mocht je er op die manier niet uitkomen dan kun je altijd nog telefonisch opbellen om via mondeling praten tot een oplossing te komen :) .
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Dirkje34

    Dirkje34

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Hooglanderveen
    Prima, bedankt voor alle hulp sofar.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er stroomt hetzelfde water door, dus alle leidingen hebben hetzelfde risico om te verkalken. Waarom zou de retourleiding niet verkalken en de leiding naar de ketel wel, als er hetzelfde water door stroomt?


    Daar heeft Henk zonder meer een punt.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina