Wilesco messing model?

Op zolder van familie heb ik een oude stoomlocomotief gevonden. Zover ik kan vinden van het Merk Wilesco. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Model? Leeftijd? Zijn hier nog onderdelen voor te krijgen om het e.e.a. op te knappen/te herstellen?

Alvast bedankt.
16969717018572688159275503897694.jpg
16969717297412256706115030834832.jpg
16969717755591285101031034883850.jpg

Hallo Jeroen

Gisteren toevallig, die van ons in de vitrine gezet thuis. Bijna dezelfde als van jouw onze heeft een langerdak en is op kleur.
Hoewel ik wel denk dat die van jouw stukken ouder is. De onze hebben wij al weer denk kleine 30/jaar thuis.
Ooit gekregen van een goede modelbouw collega, welke er niets meer mee denk en wij 2-mannen hadden thuis.
Paar keer mee gereden, maar mocht jij dat ook overwegen zou ik eerst wel een paar testjes doen of de boel nog dicht is en druk nog aan kan.
En volgens mij is er genoeg over te vinden op het net.

Succes Peter

upload_2023-10-11_12-44-9.jpeg

Model? Leeftijd? Zijn hier nog onderdelen voor te krijgen om het e.e.a. op te knappen/te herstellen?

Dat is een leuke stoommachine.
Over de leeftijd kan ik niets zeggen, daar ik niets snel kon vinden.
Voor je begint met opknappen/herstellen, hebt je de machine al onder stoom gebracht?
Bij Wilesco modelen zit er onder de ketel een soort van schuifje, waarin je kleine Witabs blokjes doet om de ketel op te warmen.
Deze blokjes en de eventueel benodigde houder zijn te koop op de link, die @k-k in bericht #3 aangeeft.
Als ketelwater even gedestilleerd water gebruiken, te koop bij het Kruidvat.
De veiligheid op dit soort speelgoed staat beneden de waarde van 3bar, de gebruikelijke maximale stoomdruk voor kleine stoom modellen.
Mijn advies, stook de machine met de Witabs blokjes op en kijk hoe die werkt.
Werkt alles naar verwachting, dan alleen met koperpoets mooi oppoetsen.
Succes met de machine. Henk

Laatst bewerkt:
alleen met koperpoets mooi oppoetsen.

Neee...
Mooi zo laten.
Die patina is goud geld waard.
O zo mooi.

Zelf weten...
Alles voor modelbouw,
Willum

Gaat dit over de matmessing tractor? Die heb ik laatst overgenomen. Ik kan niet eens een nummer vinden. Hij lijkt qua dakje op de D366 (glad dakje, mat messing), qua voorkant op de D496. Mat messing.
Wat gebeurt er mee als ik de koperpoets gebruik? Hij moet niet blinken.
Mijn voorkeur gaat er naar uit om een nieuw overdrukventiel er in de zetten, maar dat krijg ik nooit meer zo mooi.
En een nieuwe brander-houder, maar die zie je toch niet.
Wilesco heeft dit niet meer. Weet iemand waar je deze oude spullen nog wel kunt kopen?

Als ik het goed heb zit er een Wilesco importeur ergens in Flevoland.
De veiligheidsklep op jouw "oude" machine wordt volgens mij nog steeds gebruikt, zal dus wel los te koop zijn.

Mijn voorkeur gaat er naar uit om een nieuw overdrukventiel er in de zetten, maar dat krijg ik nooit meer zo mooi.
Wilesco heeft dit niet meer. Weet iemand waar je deze oude spullen nog wel kunt kopen?
Als ik me niet vergis is dat overdruk ventieltje door de jaren heen hetzelfde gebleven.
Bij de fabrikant is dat leverbaar en de rest van de spulletjes waarschijnlijk ook nog.

Als je eens onderdelen nodig heb of wat meer wilt weten van die machine zou je ook contact op kunnen nemen met Rolf Sweering in Almere. Hij is de importeur van Wilesco maar levert ook rechtstreeks aan consumenten. Voor onderdelen en/of vragen heb je daar een prima adres.

Sweering BV

De Steiger 212
1351AW Almere
Tel: 036-5310051
Fax: 036-5312284

(Gekopieerd uit een bericht van Lex Verkuijl uit 2011; net op Google streetview gekeken; Sweering zit nog steeds op dat adres)

Bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee. ik zal 'ns contact opnemen met Sweering

Het overdrukventiel werkt nog wel, maar zijn oude nog wel veilig? Als ik er een nieuwe in zet, moet ik er ook een nieuwe schroefdraad in solderen. De nieuwe veerveiligheid bij Wilesco heeft een spoed van 0,75mm, de schroefdraad bij machines vóór 1990 hebben een schroefdraad met spoed 1,0 mm.
https://www.wilesco-shop.nl/wilesco-onderdelen/ventielen/01513-veerveiligheid-wilesco zie omschrijving

Ik lees dat Stoompomp overleden is. Wat een kennis had die man.

Waarom zou dat oude ventiel niet meer veilig zijn?
Het is een veerbelaste klep. Zolang hij NIET vastzit EN in gesloten toestand nog steeds afdicht, is hij veilig. Het ENIGE wat er kan gebeuren is dat de veer zijn kracht verliest en dan gaat hij dus eerder open.

Ja, het is jammer dat henk er niet meer is.

Gaat dit over de matmessing tractor? Die heb ik laatst overgenomen. Ik kan niet eens een nummer vinden. Hij lijkt qua dakje op de D366 (glad dakje, mat messing), qua voorkant op de D496. Mat messing.
Wat gebeurt er mee als ik de koperpoets gebruik? Hij moet niet blinken.
ow ik zie nu pas de foto's bovenaan :-(

De blauwe hierboven kreeg ik als kleine jongen. D40, uit 1970-1980

Waarom zou dat oude ventiel niet meer veilig zijn?
Het is een veerbelaste klep. Zolang hij NIET vastzit EN in gesloten toestand nog steeds afdicht, is hij veilig. Het ENIGE wat er kan gebeuren is dat de veer zijn kracht verliest en dan gaat hij dus eerder open.

Ja, het is jammer dat henk er niet meer is.
oh fail-safe natuurlijk!

Op zolder van familie heb ik een oude stoomlocomotief gevonden. Zover ik kan vinden van het Merk Wilesco. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt.Bekijk bijlage 556341 Bekijk bijlage 556342Bekijk bijlage 556343
Het was even zoeken:
"De hierboven getoonde modellen zijn noch afkomstig van Wilesco, noch van HGL. In de jaren 70 heeft Wilesco een groot aantal losse onderdelen verkocht aan een andere handelaar. Hij heeft alle stukken in zuur gedompeld om het oppervlak te behandelen en de verf te verwijderen, heeft vervolgens de modellen geassembleerd en ze verkocht zoals hierboven afgebeeld.

Echter, typische Wilesco-componenten zoals de hendel van de stoomklep en de branderschuif waren blijkbaar niet inbegrepen. Daarom werden andere onderdelen gebruikt.

Deze modellen bestaan dus uit Wilesco-onderdelen, maar zijn geen officieel Wilesco-product. Bovendien hebben deze modellen nooit een technische keuring ondergaan, zoals de TÜV in Duitsland, wat sinds de vroege jaren 70 gebruikelijk is voor Wilesco-producten."

Maar wel heel mooi!!

Back