Wilesco Stoommachine D6

Hoi,
Ik heb een stoommachine op de kop getikt, volgens mij is het een ´oude´ Wilesco D6? Misschien wil iemand hier mij er meer over vertellen?

full

Allereerst rammelde er van alles in de ketel, en na lang hengelen door het ventiel gat, heb ik er 2 veren, 2 moertjes en 1 draadeind uit gehaald, blijkbaar is er voor de 2e maal een nieuw overdrukventiel geplaatst. In ieder geval heb ik 1 overdruk ventiel weer gemonteerd met een rubber ringetje eronder.
Van de week Esbit blokjes gekocht, het vat gevuld met ca. 120 ml water (inhoud vat is ca 140ml volgens berekening) en branden maar, na verloop van tijd lukt het om het vliegwiel (na een zetje) te laten draaien.
Alleen lekt er continu water uit het overdrukventiel, volgens mij bovenaan sluit hij niet goed, wat kan ik hieraan doen? zwaardere veer?

full

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven,.
Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen lekt er continu water uit het overdrukventiel, volgens mij bovenaan sluit hij niet goed, wat kan ik hieraan doen? zwaardere veer?

Haha, daar is het bij mij ook ooit mee begonnen.

Zwaardere veer is een foute gedachte. Koop maar een nieuwe, die staat goed afgesteld!

Meer informatie over opkalefateren van Wilesco's op MBF.

Forumtipjes Martin:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

even een aanvullende foto van het overdrukventiel:
full

Tuurlijk kan ik hem nieuw kopen, maar reparatie is leuker ;)
allereerst de vraag istie zo compleet, hoort er bijvoorbeeld geen rubber ringetje aan de bovenkant?
Ik zat al te denken door bovenste vlakjes die voor de afsluiting zorgen heel licht glad af te draaien, zodat mogelijke beschadigingen of krasjes weg zijn en de boel weer lekker op elkaar aansluit.
groet,
Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Tuurlijk kan ik hem nieuw kopen, maar reparatie is leuker
Ben ik met je eens, maar hoe ga je de veiligheid instellen?
Je kan niet eens een manometer aansluiten op de ketel en je weet ook niet op welke druk hij moet opengaan.(mogelijk is werkdruk maar 1 bar, ik weet het niet)
Ga niet zomaar knoeien met zwaardere veren en de afstelling.
Dit keteltje is erg oud en niemand weet de huidige sterkte.

Of hij compleet is weet ik niet, ik heb zo'n veiligheid niet in de buurt.

zet die O ring eens tussen het bovenste deel en het deel dat de ketel in gaat.
zodat de O ring de afdichting regelt.

Begin met een hele lichte veerdruk en check of de O ring je keteltje wel dicht houd op deze manier.

MAAAAARRRRRRRRRRRRRR:
Ik ben het met baggeraar eens, het is waarschijnlijk al een oud keteltje, en messing heeft nou niet de mooie eigenschap om een lang leven te hebben naar mate het ouder wordt (zeker in combinatie met stoom).

wees voorzichtig, het blijft stoom + heet water, als je ketel om de een of andere manier klapt wil je daar niet met je neus bovenop zitten.

Daar moet je géén O-ring tussen zetten, en ook geen platte rubber ring.

Om twee redenen: zodra de veiligheid opent wordt die ring weggeblazen, en komt half tussen de metalen delen te zitten: de klep gaat daarna nooit meer dicht en je moet de hele machine van druk af halen voor je verder kunt.

Reden twee is dat dat kamertje daar zit om de klep een hooglichtend karakter te geven, zodat hij pas sluit als de druk duidelijk onder de openingsdruk gedaald is. Dit dient er voor om te voorkomen dat de klep gaat stuiteren of gaat kieren, waarna hij insnijdt en ook nooit meer goed wil afdichten. Vul je dat kamertje op met rubber, is ook het hooglichtende karakter verdwenen.

Als je er al wat mee wilt doen, dan kun je het beste de "body" op de vlakplaat schuren met heel fijne schuurpasta, en hopen dat de klep zelf nog vlak genoeg is. Maar heel veel kans geef ik dat niet.

Afstellen is een lastige, maar ik denk dat als je de veer voorzichtig opspant tot de machine met normaal vuur goed loopt zonder afblazende klep, en zodra je de machine stopt de klep binnen korte tijd begint te blazen, dat je dan veilig bent....

Wat niet wegneemt, dat Baggeraar gewoon gelijk heeft, en je beter een nieuw veiligheidje kunt kopen.

Groet, Bert

Back