Wilesco Stoommachine probleem

• Topicstarter Topicstarter Bram95
  • Startdatum Startdatum
B

Bram95

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik had een vraag. Ik heb een Wilesco stoommachine van mijn opa geërfd, alleen als ik hem warm stook gaat het vliegwiel niet draaien. De fluit doet het wel goed, en er komt ook wel druk in de cilinder, alleen het lijkt net alsof de cilinder niet genoeg druk heeft om het vliegwiel te kunnen laten draaien.

Uiteraard heb ik het vliegwiel ook al een zetje gegeven, maar ook dat helpt niet.

Kan iemand mij helpen en zeggen welk onderdeel er misschien kapot is? De stoommachine is ongeveer 40 jaar oud en is meer dan 10 jaar niet gebruikt.

Groeten,

Bram

Stap 1 is zorgen dat er olie is toegevoegt in t daatvoor bestemde reservoirtje.. voldoende (gedistileerd)water in de ketel daarna pas gaan stoken(uiteraard met de daarvoor bedoelde blokjes).. elke stoommachine loopt prut als ie koud is omdat de stoom condenseert dus grote kans dat je m 5 a 10 minuten met een kleine stoomdoorvoer(ventiel iets open zetten) moet laten pruttelen om zo de cilinder en het ventielblok op te warmen... maargoed, misschien dat de gevorderde stoommensen hierover kunnen oordelen.

Ja, dat heb ik dus allemaal gedaan. Ook die cilinder heb ik geolied. Daarom begrijp ik het niet dat die het niet doet.
Ik heb best wel lang gewacht want ik heb gewoon de Esbit-blokjes helemaal opgestookt.

Een foto, of een plaatje van internet van de machine waar over het gaat zou erg veel helpen.
wilesco heeft zoveel types qua stoommachines gemaakt.

komt er wel stoom/water uit de uitlaat vd machine, voel je uberhaubt of er stoom in de cilinder komt ?
wordt de cilinder warm ?
Als je de ketel opstookt en je hebt een beetje druk in de ketel, en je draait het afsluitdopje van het oliepotje er af, komt daar dan stoom uit ?

zitten alle stangetje er nog wel aan ?

Wat je kunt proberen is met een fietspomp de slang op het olie potje houden en dan lucht op de cilinder zetten, dan moet de machine gaan draaien.
Zo niet, is er een defect in de stoomcilinder/schuifkast.
Als dat wel het geval is dan zit er misschien wel een verstopping in de stoomleiding vanaf de ketel naar de machine.

Bram, mocht je nog niet weten hoe je foto's in je berichten kunt plaatsen, hieronder een filmpje met instructies. Het is best wel eenvoudig, maar je moet het een keer gedaan hebben:

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, er komt stoom in de cilinder. Dat is goed te merken, en ook lekt die een beetje in het opvangbakje. Je merkt ook gewoon dat als je hem aan de gang wilt krijgen hij net te weinig kracht heeft, hij laat het vliegwiel een heel klein beetje draaien maar daar houdt het dan ook mee op.

Ik heb overigens geen oliepotje. Ik moet de zuiger zelf met olie invetten, dat heb ik op de Wilesco website gezien.
Hier enkele foto's:
image.jpeg

image-1.jpeg

image-2.jpeg

Back