Wilga: Van borstel naar S2830

Discussie in 'Watervliegen' gestart door olaf, 16 okt 2008.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Inmiddels is het slechter weer en dus weer tijd mijn Wilga met verbrande motor c.q. regelaar uit de kast te halen en op te knappen. Graag brushless.
    Nu heb ik begrepen dat nieuwe kisten ook brushless worden geleverd en dan maakt men gebruik van de SP2830-26 of 2830 KV950 las ik.

    Mijn vraag is: kan ik eenvoudig deze motor bevestigen in mijn oude versie Wilga 2000 of moet dan de constuctie aan de neus worden aangepast?

    Olaf
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    [edit:] verkeerd gelezen :O ik dacht verbrandingsmotor (icm plaatje onder je naam), maar dr staat dus verbrande motor.. sorry ;)
    wat waarschijnlijk het slimste is, n brushless motor kopen die ongeveer 1/3e tot 1/2e weegt van wat er nu in zit, (gewoon ff losschroeven en op de weegschaal) en even kijken welke motor ongeveer hetzelfde, of iets meer vermogen heeft bij dezelfde propellor en accuspanning (of meteen overstappen op nieuwe accu's, lipo, etc..) en n bijbehorende regelaar, en je kan weer vliegen :)
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2008
  3. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Tja, zelfs mijn modelbouwleverancier heeft nog nooit van de 2 motortjes gehoord, maar ik zie ze toch echt bij het pakket op internet geleverd. Niemand die ermee vliegt nog?
     
  4. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    brushless motor

    Hallo Olaf,

    Ik heb ook een Graupner Wilga gekocht en heb nog een 30A brushless ESC liggen.
    Heb jij al een keuze gemaakt of van iemand anders gehoord welke brushless motor het beste op de Wilga voldoet?

    Gr. Jan
     
  5. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Hallo Jan,

    Ja, ik heb inmiddels een nieuwe constructie op de neus gemaakt en een nieuwe typhoon erop gezet. Dit werd in een van de berichten aan mij geadviseerd. Deze heeft enorme trektkracht :)
    Zodra het mooi weer is ga ik ´m testen!

    Olaf
     
  6. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Brushless motor op Wilga

    Hallo Olaf,

    Wat voor type motor is het (gewicht etc) en zou je foto's kunnen plaatsten van de aanpassing die jij hebt moeten uitvoeren.
    Op die manier heb ik (en wellicht ook anderen) een voorbeeld hoe één en ander moet/kan worden aangepakt.

    Bij voorbaat dank en groeten van Jan
     
  7. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Hallo Jan,

    Bij deze. Ik heb het binnenwerk gesloopt en alleen dat plastiek plaatje erop gelaten waaraan ook het kapje weer gemonteerd moet worden.
    Dit zit wel stevig zo en trekt als een gek :)
    [​IMG]

    De motor kan je overigens hier vinden:
    RCtechnics Internet Store
    Heb je alvast enige info.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Bedankt Olaf.

    Ik hoop dat de constructie zo sterk genoeg is.
    Wil je aub laten weten hoe de proefvlucht tzt is verlopen.

    Gr. Jan
     
  9. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Hallo Olaf,

    Ik heb mijn Wilga net binnen dus kan nu pas kijken hoe één en ander eruit ziet.

    Ik heb de borstelmotor gedemonteerd.

    Mijn voornemen is een kleine buitenloper achterstevoren met een kruis op een houten schotje te monteren, dat ik weer tegen het vlakke plastic schot, dat op de neus van de Wilga zit, wil schroeven.

    Ik neem aan dat jouw motor alleen op deze manier gemonteerd kon worden (dus niet achterstevoren?)

    Nu ik de Wilga in mijn handen heb gehad zie ik pas hoe licht alles is.
    Mits de motor niet te hard trekt moet jouw constructie wel sterk genoeg zijn.

    Gr. Jan
     
  10. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja, het mooiste is ook een buitenloper, want die kan je veel beter monteren dan de motor die ik erop heb gezet. Zo kan jij het ook steviger maken, maar die van mij voldoet vast ook wel zo op deze manier en anders ... verzin ik weer iets anders. Dat heet modelbouw. Hahhaaha

    Veel succes en ik ben benieuwd hoe je Wilga zal vliegen. Met dit weer heb ik nog niks kunnen testen en indoor lijkt me niet mogelijk volgende week zondag. ;-) Net iets te groot.
     
  11. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Olaf,

    Ik ben begonnen met de montage van mijn Wilga.

    De beide vleugeldelen kwamen niet goed tegen elkaar te zitten met het verbindingsstuk.
    Ik heb de kokertjes in de vleugel losgemaakt, her en der wat gevijld en toen pasten de twee vleugels wel goed.

    De meegeleverde lijm royaal in de gleuf in de vleugel laten lopen en beide vleugels tegen elkaar gelijmd (leek mij steviger en de spanwijdte is toch maar 1 meter)

    Nu komt het, het styropor van de vleugel wordt opgelost door de lijm.
    Of de lijm is niet goed of het komt doordat ik te royaal met de lijm ben geweest.

    Ik heb gelijk het weggevreten gedeelte weggesneden en ben van plan de gaten op te vullen met witte montagekit. Uit ervaring met het isoleren van mijn garage weet ik dat styropor hier wel tegen kan.

    Lekker he?

    Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn met de meegeleverde lijm.
    Bij mij zat deze in een kartonnen doosje, geen opschrift en de lijm is helder van kleur.

    Gr. Jan
     
  12. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Hallo Jan,

    Wat vervelend zeg dat de lijm gaat vreten. Wel vreemd. Bij mij zat de lijm ook in een witte tube zonder opschrift. Die was overigens wel beschadigd en er zat gedroogde lijm op, maar er zat voldoende bij om mee te lijmen en ik heb de vleugelheften lekker aan elkaar gelijmd met die lijm en geen problemen gehad. Later wel ergens een klein stukje met contactlijm gedaan en dat ging mis: een gat erin. Maar de bijgeleverde lijm was goed.
    Ik zou met de tube terug gaan naar de zaak waar je het hebt gekocht. Dat het vliegtuig hierdoor is beschadigd is immers niet jouw fout. M.i. mag de leverancier overgaan tot een vergoeding.

    Let overigens wel op, want er zijn verschillende porsoorten. Ik heb een Arcus, een Easy Star en een Wilga ... en ze reageren allemaal anders op de verschillende lijmen.

    Olaf
     
  13. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Hoi Olaf,

    Ik heb mijn bij Hobbycity bestelde motortje binnen.

    Het motorasje is net zo dik als het originele motorasje dus de montage van de propellor moet geen probleem worden.

    Om het asje goed in het midden van de opening van de motorkap te laten uitkomen moet ik het hart van het motortje iets hoger monteren dan het hart van het originele motortje. Hier zat immers een vertraging bovenop, maar dit lijkt mij geen probleem.
    Ik ga het motortje met draadeindjes op een houten schotje monteren omdat het ook wat naar voren moet.

    Via Ebay heb ik 2 kleine Mystery 11,1 V 1500 mah 25C lipo's gekocht. Deze passen mooi in het accu vakje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten van Jan
     
  14. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    mijn chineesche Wilga is na een paar jaar van trouwe dienst aan vervanging toe.
    Dus heb ik een andere (een zo goed als nieuwe) gekocht.
    alleen effe de motors wisselen
    meteen een paar fototjes gemaakt van mijn montage

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Ik heb mijn motor ook zo gemonteerd.

    Ik heb de originele motor nooit geprobeerd, maar deze Turnigy buitenloper trekt als een speer.

    Omdat ik het onderstel erg vond door veren, heb ik bij Rctechnics een ander onderstel besteld.
    Ik hoop deze morgen binnen te hebben.

    Verder heb ik het stabilo beter uitgericht.
    Als ik het stabilo op het plastic plaatje had geschroefd, zoals origineel de bedoeling was, had deze niet evenwijdig met de vleugel gezeten. Ik heb het plastic plaatje losgesneden en toen de hele handel met montagekit gelijmd.

    Het kielvlak was bij mij ook krom en stond niet haaks op het stabilo.
    Ik heb deze verticaal doorgesneden en tussen de twee stabilo delen een evendik balsa latje gelijmd om het zo recht te krijgen. Perfect gelukt.

    Ook heb ik beide vleugelhelften aan elkaar gelijmd en op het midden met houtlijm een dun weefselmatje geplakt.
    Vervolgens licht geschuurd en witte, waterbasis verf, er op gesmeerd. Ziet er perfect uit.

    Ik hoop binnenkort de maiden te hebben.

    Gr. Jan
     

Deel Deze Pagina