WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Heinrich, 6 dec 2021.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hello Almal

    En zo het dit tijd geword om aandag te gee aan de braedspit - en ja dit is de korrekte oud-Hollandse naam; niet braadspil. En dit was een behoorlijke controversie op SOS net zoals dit ook tijdens Hans se bouw van de Willem Barentsz was.

    Na ik de Kolderstok bouwdoos se componente geplaats heb, was ik oortuig daarvan dat dit niet korrek kon wees.

    Eers de planne van Ab Hoving:

    微信图片_20220419090706.jpg

    微信图片_20220419090658.jpg

    De rode lijnen dui aan de grade van beweging van de braedspit. Duidelijk is dit niet werkbaar op een rechte schip. Ik verduidelijk my rede waarom de Hoving en Kolderstok uitlecht niet kon werk as volg:

    Ab's plans differ from Kolderstok's in the way that the foremast is right up against the stem. By doing this he gains a little more space than in the Kolderstok configuration. However, how on earth, would the crew have operated that windlass? What I call the functional degrees of operation is determined here by the roof of the canopy at the front and the height of the belaying pin rack. Even if the handspaken (ratchet poles) could theoretically extend beyond the foremast, their movement would still be severely impeded by the belaying rack mounted directly behind the foremast. Logic tells me this would not be possible.

    Now the Kolderstok Plans:

    微信图片_20220419135432.jpg

    Because Hans does not place the foremast right up against the stem, the situation is even worse here, because now there is even less space. Once again the belaying rack and the roof of the front canopy serve as the factors determining the functional operation of the windlass. Not surprisingly, the angle of operation is even smaller than in Ab's layout.

    微信图片_20220419135426.jpg

    The green arrow points to the space that is lost because the foremast does not butt up against the stem.

    Now let's look at De Weerdt's configuration:

    微信图片_20220419141659.jpg

    It's a no-brainer. Here the windlass can operate unimpeded and in the way that it was intended. So, purely in terms of functionality, there can be no doubt as to which is the most preferable option.
     
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Verder,

    In de boeg is dus net de nagelbank geplaats en een knecht daarachter. Hier wijk ik dus heeltemal af van Kolderstok se planne en ook van Piet se bouw.

    微信图片_20220420042405.jpg

    De voorstewe is nou mooi schoon en daar is werksruimte.

    微信图片_20220420124710.jpg

    De gleuf vir de boegspriet is uitgevijld.

    En toe heb ik een begin gemaak met de braedspit.

    微信图片_20220423234841.jpg

    微信图片_20220424113946.jpg

    微信图片_20220424114019.jpg

    De twee helftes wat meet een X-Acto uitgesnij is, aanmekaar verlijmd.

    微信图片_20220424114010.jpg

    Daarna was dir de beurt van een vijl en schuurpapier om de vorm mooi te maak.

    微信图片_20220424114027.jpg

    Dry-fit 微信图片_20220424141358.jpg

    En laastens is de knecht en pal bijgevoegd om een geheel te maakt.
     
    TIMBERWOLF, Ronk, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    微信图片_20220424181042.jpg

    Met een laag shellac behandeld

    微信图片_20220424181036.jpg

    Handspaken in plek

    微信图片_20220424181059.jpg

    微信图片_20220424181107.jpg

    微信图片_20220426203028.jpg

    En zo wordt dir de eerste Kolderstok Willem Barentsz met de braedspit op de rechte plek. :D
     
    TIMBERWOLF, Mees Ippel, walter10 en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig werk weer Heinrich :thumbsup: en je uitgebreide onderzoek over het schip van Barentsz is mooi om te volgen. Zelf heb ik de braadspil geplaatst zoals beschreven en getoond in de plannen van Kolderstok, maar dat weet je uiteraard al. Ik heb om toch wat ruimte te creëren simpelweg de spil wat kleiner gemaakt en de sluitklampen smaller geschuurd zodat de spil toch redelijk achter de voormast past en er ook nog wat ruimte is tussen de opbouw en de ankerspil. Ook is de boeg van mijn model iets breder als dat van jou,
    JPG_1613_6334_bewerkt-1.jpg
    Dus voor mij komt je onderzoek iets te laat, wat natuurlijk niet erg is, want het is en blijft een hele kunst om een model precies en accuraat uit te voeren zoals het er vroeger uitzag ;)
     
    boris279 en Heinrich vinden dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank vir de mooi woorde Piet. Jouw windlass ziet daar prachtig uit, maar bij mij was de ruimte net te knap om dit te maakt werk. En zoals jij zeg, de research het mij ontsettend baie geleer.
     
    pietsan en P Voogt vinden dit leuk.
  6. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Mooi om te zien dat er verschillende oplossingen zijn voor de opbouw binnen de beperkte ruimte van zo’n klein schip. Je hebt een mooie versie gemaakt, Heinrich.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is allemaal weer goed uitgedokterd en dito uitgevoerd mijn vriend, dat verdiend een diepe :wave
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank Peter. Ik denk daar was rechtig net een oplossing - een is korrek en de ander is minder korrek, maarre dit ben nouw maar wat ik denk! :D
     
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank mijn vriend. Ik ben zo trots op my ankerspil als een pauw. :)
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is weer een prachtig stukje werk wat je hier laat zien Heinrich, mijn complimenten:rofl::rofl:
    ps. ik mis trouwens nog steeds de emoy die het petje van zijn hoofd afneemt
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie dankie mijn vriend. Ik waardeer de mooi woorde oprecht.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  12. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
  13. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    354
    Locatie:
    Nederland
    Jeetje Heinrich. mooi braadspil!
    Het is allemaal erg mooi om te volgen wat er zoal gebouwd wordt. Valt op hoe hoog de lat bij iedereen ligt. Ook hier.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  14. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hallo Boris. My computer kan ongelukkig niet de gif oopmaak.:(
     
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank Rob. Ik probeer vir Piet navolg, zo de lat is soms ver bo my kop! :rofl: Maar ik gaan voort!
     
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    boris279 vindt dit leuk.
  17. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hello Almal

    Mijn stilzwijgen moet niet verward worden met inactiviteit. Integendeel, ik heb meer dan een maand besteed aan uitgebreid onderzoek naar de bouw van het schip van Barentsz en heb geprobeerd het "geen naam" - mysterie op te lossen. De resultaten van mijn onderzoek - dat nog steeds een doorlopend onderwerp is - ben ik gaan posten onder de noemer "HET SCHIP VAN BARENTSZ : Algemeen Onderzoek en Naamkwestie" in de sub-forum Historische Zeilschepen. Ik heb dat gedaan omdat het een apart onderwerp op zich is en om dat in het bouwverslag te plaatsen, maakt het te groot en omslachtig. Dus vanaf nu zal ik onder beide titels posten om jullie op de hoogte te houden.

    De link: HET SCHIP VAN BARENTSZ : Algemeen Onderzoek en de Naamkwestie | ModelbouwForum.nl

    Volgende op de agenda was de jufferblokken en gelukkig kon ik @pietsan Piet se uitstekende methode volg.

    JPG_1660_6360_bewerkt-1.jpg
    Foto: Piet Sanders

    Instede van de ingeslote messing van de bouwdoos te gebruikt, gebruikt Piet 0.5mm touw wat om de jufferblok vasgelijm word en dan afgebind word met 0.3mm bruin touw.

    Dit het beteken dat ik weer mijn secret weapon moes gebruikt - Admiraal Anna:

    微信图片_20220529102201.jpg

    微信图片_20220529102154.jpg

    De rezultaat lijk dan zo.

    微信图片_20220529122534.jpg

    De 0.3mm touw wat gebruik word om de juffers te strop word horizontaal vasgelijm op die 0.5mm touw.

    JPG_1663_6363_bewerkt-1.jpg
    Foto: Piet Sanders

    Nadat dit gedoen is, word de oortollige touw afgeknipt en met PVA ingesmeer.

    JPG_1664_6364_bewerkt-1.jpg

    De voltooide juffer met touw word dan in een voorafgeboorde gat geplaast

    JPG_1670_6365_bewerkt-1.jpg

    En met een brass nagel bevestig.

    JPG_1661_6361_bewerkt-1.jpg

    Voltooid, is dit dan hoe de jufferblokken moet lijk!

    微信图片_20220529102208.jpg

    Terwijl ik wacht tot de lijm op de jufferblokken droog raakt, heb ik een begin gemaakt met de touwen wat deel uitmaak van de geschutpoort-deksels.

    微信图片_20220529134624.jpg

    Waarna ik snel een mal maakte om de haken vast te houden terwijl ik de knopen en touwen bedekte met verdunde PVA. Klemmen werden gebruikt als gewichten, zodat ze recht naar beneden zouden hangen terwijl de lijm droogde. Dit zou resulteren in reguit en rigiede touwen voor mijn geschutpoort-deksels.

    Word vervolg
     
    pietsan, Herby63, Gerko511 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi werk Heinrich! :worship:
    Ik heb je andere topic op volgen gezet en ga ik later nog lezen ;)
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  19. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank Gerrit. Zo lijk de rezultaat van de werk.
     
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    微信图片_20220529164334.jpg Touwen aan bakboordzijde zijn afgewerkt. Nu moet ik de kanonpoorttouwen van stuurboordzijde doen en tegen die tijd kunnen de juffers uit de klemmen komen.

    微信图片_20220529173750.jpg

    Met de oogbouten in de geschutpoort-deksels kunt jullie zien hoe stijf de touwen zijn geworden.

    微信图片_20220529180035.jpg
    En dan is de touwen aan de stuurboordzijde ook een feit.

    微信图片_20220530203318.jpg

    De eerste juffers aan de stuurboordzijde op hul plek.

    微信图片_20220531205501.jpg
    En de stuurboordzijde voltooid. Nauw word de hele proses weer aan de bakboordzijde herhaald.

    微信图片_20220604151554.jpg

    Admiraal Anna maakt zeker dat haar juffers net reg zit! :)

    微信图片_20220604151603.jpg

    微信图片_20220604151611.jpg

    Daarmee is alle jufferblokken voltooid en op hul plek.

    Ter opzomming, ik ben heel tevrede met de resultaat. De rest van het weekend zal ik de admiraal verwennen en dan volgende week (als de tijd het toelaat) begin met de masten.

    Bedankt allemaal voor het volgen, commentaar, leuk bevindings, hulp (indien nodig), maar vooral voor de steun. Niet in mijn stoutste dromen had ik kunnen voorzien dat dit kleine schip zo'n reactie zou uitlokken! Bedankt allemaal daarvoor!
     
    Jaques, Matthias Noback, TIMBERWOLF en 5 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina