Vliegen doe ik al enkele jaren en ik merk dat ik het een uitdaging zou vinden om eens wat meer aan figuren vliegen te gaan doen. Nu zou ik graag als beginner aan f3a willen oefenen. Ben al een tijdje aan het kijken naar de volgende toestellen: - Wind 110 - Miss Wind 50 ( de dubbeldekker) - Mythos 50 Welke zou een goede/beste keus zijn. Van de dubbeldekker lees ik hier en daar dat het niet echt een f3a toestel is?? De setups daar kom ik wel uit het gaat me nu puur om de keuze van het toestel , is compleet uitgerust toch z,on 8/900 euro, dus een goede keus is toch wel fijn. Bedankt voor de reacties alvast.
Ik neem aan dat je de Wind 50 bedoelt (zelfde klasse als de overige 2, aandrijving met 6S lipo). De Wind 110 is een klasse groter (aandrijving met 8S lipo). Ik kan geen vergelijking maken tussen de 3 verschillende 50 klassers, maar ik heb zelf een Wind50 en die vliegt super. Ik veronderstel dat de Mythos nog wat beter zal zijn, want nieuwer (zit bijv. een T canaliser op). Als je toch een Wind 110 bedoelt, dan is de keuze eenvoudig: de 110 (want groter en zwaarder vliegt nu eenmaal stabieler).
Ja idd de Wind 110. Vind hem gewoon erg mooi. en als hij dan ook nog stabieler vliegt is dat mooi. De 8s moet ik dan wel apart gaan bestellen.
Aangezien de Wind 110 een maatje groter is, zal het budget wel wat hoger liggen dan 900 EUR (als je componenten van dezelfde kwaliteit kiest als voor de klasse 50). Zwaardere motor, grotere ESC, krachtigere servo's. Algemeen geldt dat hoe groter en (vooral) zwaarder het toestel hoe het strakker het vliegt (minder beïnvloeding door wind). Bij kleinere lichtere modellen sta je wat meer te corrigeren.
Vlieg zelf met de Wind S50 en de Angel 50 en die vliegen zeer goed. Eigenlijk ben ik wel meer tevreden van de Angel, mijn Wind S heeft soms wat nukken (kan aan de staart liggen, is een tweedehandstoestel) De Wind S110 vliegt ook bij ons op de club. Er nog niet mee kunnen vliegen (zender in andere mode) maar dat komt nog wel eens en die vliegt nog een stukje strakker. Heb ook al de Mythos mogen aanschouwen, vliegt mooi, heel mooi. Zit er zelf likkebaardend naar te kijken... De Miss Wind tenslotte: deze zomer mag ik er nog één invliegen voor een clubgenoot van me maar kan er geen oordeel over vellen. Natuurlijk zoals Hans zei, hoe groter, hoe beter. Al brengt dat naar vervoer weer iets meer ongemakken mee bvb. Ik vlieg zeer graag F3A bij ons op de club, maar heb m'n afwisseling nodig. Dus ander toestel moet ook mee. Met een 50 klasse is er nog redelijk wat plaats, met die 110 zou het weer krapper worden. Heb je de Axiome 70EP al bekeken? Vliegt ook super.
Wat merk je dan, want ik ervaar niets vreemds aan mijn Wind50. Voert perfect uit wat je stuurt. Heeft de staart ooit een tik gekregen?
Staart heeft nooit een tik gekregen. Op de buik stuurt hij perfect, op de rug maakt hij een platte bocht. Er valt goed recht mee te vliegen maar heb al veel tijd gestoken in het uitmeten van de staart. Verdenk ook de zeer nerveuze rudderservo. Die zit in de staart en zou eigenlijk op pull-pull moeten komen. Maar ja, tijd he....
want ik had m'n Angel in de maïs geduwd. En dus de Mythos als opvolger gekocht (terwijl de Angel ondertussen wel weer hersteld is ) Bon, gisterenavond de Mythos 50 ingevlogen. De trimvlucht was toch een beetje stressy want het is geen echt vriendelijk toestel meer. De Angel is bvb veel gemoedelijk en ook de Wind S is minder "gemeen". De dunne vleugel zal er heel veel mee te maken hebben. Moest vrij veel trimmen op rudder maar op de grond merkte ik waarom: Heb nog wat werk op de rudder pull pull (die staat wat te slap, centrering na rudder gebruik is niet 100%). Rol moest een tikje trim hebben. Hoogte en CG zaten 'spot on'. Nadien toch nog een tweede vlucht gedaan. Het verhaal van de oplopende moeilijkheid (Angel => Wind S => Mythos) klopt wel. De Angel is een leuk strak vliegtuig maar gemakkelijker te sturen. Het dikkere vleugelprofiel zal er voor iets tussen zitten. Een goede allround kist om figuren te vliegen maar ook om eens te "loss gehen" op acro. De Wind S is beter geschikt voor figuren, kan wat beter wind verdragen en vliegt nog wat strakker. De Mythos is nog meer "figures only" (al heb ik nog maar twee vluchten gedaan). Ik had nog niet zoveel vliegervaring (1 jaar maar wel intensief vliegen) toen ik met m'n Angel begon, en het was het juiste toestel op het juiste moment. Ingevlogen vorig jaar op een rustige woensdagmiddag. Ik geef grif toe: ik had stress voor de eerste vlucht (het was toen m'n duurste en grootste toestel) maar de stress ebde al weg toen z'n staart tijdens het opstijgen van de grond kwam en hij gewoon verder rechtdoor reed. Na de eerste bocht was ik direct verkocht. Tegen het eind van de middag was ik een andere piloot. Zo goed was die ervaring. Ik weet niet of het goed zou gekomen zijn moest ik direct de Mythos gepakt hebben i.p.v. de Angel want de eerste minuten gisteren had ik toch behoorlijk werk om hem getemd te krijgen. In jouw plaats zou ik zeggen: De Wind S 110 Is direct natuurlijk een 8S setup maar de 2 wind S toestellen die ik bij ons zie op de club vliegen zo betrouwbaar dat het echt wel waard is. BTW de winnaar vorig jaar in De F3A-C vloog met een Miss Wind
Na een maand of twee: de mythos 50 vliegt geweldig. Heb ondertussen ook al eens enkele vluchten gedaan met een Wind S 110 die wel niet ingesteld stond naar mijn voorkeur en gewoontes, en eerlijk: ik vond mijn Mythos 50 fijner vliegen voor F3A. Volgend jaar komt er waarschijnlijk een Mythos 125 in huis...
Ik heb nog een nieuwe miss wind 50 in de doos zitten. Voor 240eur mag hij weg zelf af te halen. Als je iemand weet stuur maar door... heb er ook nog dit bij eventueel (ook allemaal nieuw) hs65mg rolroeren ok 2x hs645mg op richtingsroer + hoogteroer Turnigy hv 70a opto reegelaar(zonder bec) ok 2x turnigy 6s 5000mAh turnigy sk3 5055-430kv Brushless Outrunner Motor Apc 16-10
ik heb ook nog eentje te koop met hacker setup en niet zo heel veel vluchten erop succes met je keuze