Wind en bootjes vanuit de lucht.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door crazykuki, 14 nov 2011.

  1. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    EDIT: potverdrie, ik heb me laten foppen.....!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2011
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zal best met die 12m/s (windkracht 6) :confused:

    Op de grond nog niet eens 4 zo te zien.

    Beetje reclame maken kan geen kwaad, maar dit is wel weer een typisch sensatie bericht. :rolleyes:
     
  4. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Die windzak staat toch wel heel strak me dunkt en je ziet overal de vlaggetjes goed wapperen
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2011
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.331
    Locatie:
    Harderwijk
    Sorry hoor maar dat is een beetje nep. Kan best zijn dat dit systeem veel wind aan kan, maar uit dit filmpje blijkt dat niet!
    Je ziet allerlei beelden van strak staande vlaggen etc. maar niet in één shot met de quad. Bijvoorbeeld een straf wapperende vlag op 11 seconden... dat is érg nep.
    Waar je wél de wind aan kan aflezen uit in-flight beelden:
    Op 25 seconden staat een windzak, maar dat is een matig windje zo te zien.
    Op 28 seconden vaart een aak, de vlag achterop hangt slap. (Het shot is weggesneden op het ogenblik dat die vlag weer, erg zichtbaar, achter de dukdalf vandaan zal komen, zorgvuldige nep!!)
    37 sec.: op het voordek van dit schip wappert een vlaggetje heel gemoedelijk.
    38 sec.: rustig wapperende vlag op het achterdek.
    Het fraaie shot boven de masten in de jachthaven dat begint op 50 sec.: verschillende vlaggetjes te zien, weinig wind.
    57 sec: ook bij het aanleggen van de politieboot, een rustig windje.
    Kortom: knappe beelden, ongetwijfeld een mooi systeem... maar ga ons nou niet vertellen dat je aan dit filmpje kan zien dat het veel wind aan kan, want dat riekt naar oplichterij.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    @ Bdoets:

    Heb de film nog eens bekeken, en snap niet dat ik me zo heb laten foppen. Je hebt gelijk!.

    Niet alleen zijn de vlaggetjes verdacht rustig, maar het valt me nu pas op dat het water oppervlak inderdaad veel te kalm is voor 6 Bft.

    Dat lijkt zelfs op minder dan 4 Bft. flink minder zelfs....
    2 a 3 Bft is eerder in de buurt, en bij die wind hou ik een non-Estab al bijna zo rustig met de hand.

    Jammer, maar inderdaad riekt dat filmpje naar nepperij.

    (wat ben ik toch een "reclameschaap".... als niemand wat gezegd had, was ik er vol ingestonken).

    Groet, Bert
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.331
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik was vroeger TV-cameraman. Dat helpt wel natuurlijk... :rolleyes:
     
  8. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    Niet alles is steeds wat het lijkt volgens jullie?
    Ooit al eens tijdens zware wind iets gefilmd vanuit de lucht, het lijkt altijd kalmer dan wat het reëel was, bomen vanop de grond die buigen lijken minimaal te bewegen vanuit de lucht

    Gan naar 0.11 sec. je ziet vanuit de boot de vlag wapperen, je ziet de golven veroorzaakt van de schroef maar daarnaast (L&R) zijn er weinig of geen golven te zien terwijl het toch hard waait.

    0.23 sec. je ziet duidelijk de golven op de Westerschelde
    0.27 sec de golven zijn minder goed te zien door het tegenlicht maar het water rimpelt wel goed. Vergeet niet dat de boten varen tussen 2 wallen waar de wind minder is dan het toestel zelf die veel hoger vliegt.

    0.40 sec kijk eens goed naar de groene vlaggen rechts tussen de 4 ronde Steigerpalen, die staan strak en bewegen fel !

    0.49 vliegen boven de jachten, de vlaggen rimpelen fors !

    0.56, de politieboot die aanmeert is langs de kade, weinig wind, is beschut door kade

    Hier is hun site :

    www.coptermotion.aero
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.331
    Locatie:
    Harderwijk
    Dit shot heeft geen enkel verband met de in-flight beelden, kan best op een heel andere dag of locatie gedraaid zijn.
    Juist dit shot alarmeerde mij omdat het zo overduidelijk nep was, en daarna ben ik de rest argwanend gaan bekijken. Heb niet zo'n zin om al jouw argumenten weer te gaan toetsen... dit filmpje is gewoon zorgvuldig gemaakt om de indruk te wekken dat die quad windstabiel is, en misschien is-ie dat wel, maar het filmpje staat echt vol van de nep beelden.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Deze is misschien wel verhelderend om vlaggen en windsterkte te vergelijken...



    Ik zie in het filmpje niks wat wijst op meer dan 2, misschien 3 beaufort....Windkracht 6 (12m/s) zit in het filmpje op 1:08min.

    En anders deze: http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort Kijk even naar de beschrijving van windkracht 6.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina