Wind meter

• Topicstarter Topicstarter Up&Away
  • Startdatum Startdatum
U

Up&Away

Guest
Ik zoek een eenvoudige (lees goedkoop) windmeter. Heel lang geleden, toen ik nog zeilde, had ik een simpel plastic staafje met een piepschuim balletje in een buisje, en een gaatje onderin. De wind duwde het balletje omhoog, en voila; wind sterkte gemeten. Ik zie alleen maar superduper dure digitaal elektrische wind meters op de net.

Wie weet waar ik zoiets goedkoops kan vinden?

Bedankt.

Rene

gerard_nl zei:
conrad heeft veel van dat soort spul.

www.conrad.nl

De beschrijving van Rene's windmeter klinkt meer als dat tie effe bij de Gamma moet binnenlopen 8) . Zal waarschijnlijk anders heten in Israel... 8)

@Rene: Is het leuk vliegen daar? Heb jij of je club een website?

Voor de buitenlanders onder ons, Gamma is, net als Praxis, Karwei, Hubo, enz. een zgn "bouwmarktketen" metgrote zaken waar je van alles voor het thuis klussen en beunhazen kunt kopen. In Nederland is het speuren in de "Gele Gids" ook handig. Ook op "weersites"wordt nog wel een siets aangeboden.

denk dat ze ook geen gele gids hebben in israel :wink:
online zal beslist ook genoeg van dat spul te vinden zijn rene.
hopen dat ze bezorgen in israel of woon je in een gedeelte van israel waar het rustig is ?

Op z'n engels heet zo'n ding anemometer.
Dan vind je opeens een hoop zelfbouw projectjes.
Meestal alleen windmolentjes, maar bij deze link staat ook een uitlezing.
Een borstelloos cdrom motortje wordt als (frekwentie) generator gebruikt.
http://www.otherpower.com/anemometer.html

Andere eenvoudige manier is een aan de bovenkant scharnierend plankje.
Hoe meer het waait, hoe verder het uitslaat.
Zo ijn er nog wel meer windindicators te verzinnen.

De vraag is natuurlijk hoe je zoiets moet ijken.
Dat doe je met de "rijdende windtunnel"

Zet het ding op het dak van een auto en noteer (of film) de uitslag bij verschillende snelheden.
GPS kan handig zijn voor nauwkeurige snelheid.

Bedankt allemaal, ik heb weer wat te zoeken! By Conrad hebben ze alleen elektrische, maar zeer redelijk geprijst. De pest is alleen, ik haat die molentjes. Ze gaan altijd vast zitten met zand of zout ed. Murphy’s Law werkt altijd. Daarom zoek ik iets wat niet electrisch is en niet draait, het balletje dus!
Maar ik zal verder kijken in de Gouden Gids.

Cropduster,
Het is prima vliegen hier. Hier is een link naar wat fotootjes van Israel, en een paar vliegvelden. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=131736&highlight=israel
Weinig regen, 10 maanden per jaar mooi weer, bijna geen wetgeving (kan in principe vliegen waar je wil, zolang je maar geen geluid last/schade aanricht, of gevaarlijk doet). Ik vlieg zelf een standaard Unicorn (electrisch) in een weiland, of slope soar aan de kust. Maar mijn zoon vliegt een Dazzler met een OS 0.46. De club heeft naast een natuur reservaat (wilde Irissen) op de parkeer plaats een asfalt baan aangelegd en daar wordt nat gevlogen. De club heeft een website, maar die is in het Ivriet, dus ik denk niet dat je daar veel kan zien. Toevallig was er vorige week iemand met een Cropduster met een Saito 4takt. Als ik ooit nat ga vliegen moet het 4takt worden.

Gerard,
Ik woon in Netanya, aan de kust, waar het “rustig” is. En tot nu toe heb ik geen enkel probleem gehad met Internet Leveringen. Het overgrote deel van Israel is betrekkelijk rustig. Je ziet op het nieuws alleen de onrust, maar nooit de rust. Trouwens, in Spanje, Ierland, Engeland, Bali, Bolivia enz, enz is het rustig? Maar dit wordt politiek, en dat hoort hier niet.

Ik zal de gele gids verder afzoeken, beginnend met de namen die jullie me hebben gegeven. Bedankt! :D

Harold zei:
De vraag is natuurlijk hoe je zoiets moet ijken.
Dat doe je met de "rijdende windtunnel"

Zet het ding op het dak van een auto en noteer (of film) de uitslag bij verschillende snelheden.
GPS kan handig zijn voor nauwkeurige snelheid.

dan klopt ie toch ook nog niet ? je bent toch afhankelijk dan van tegenwind, wind in de rug, geen wind, crosswind enzo ?? :lol: :lol:

Back