Wind of kapotte servo?

Gisteren de EZ* weer eens de lucht in gegooid, het woei flink dus ik had toch wel wat moeite om het ding in de lucht te houden. Uiteindelijk ging ie met z'n neus recht de grond in.

Ik vloog tegen de wind in maakte een draai en kwam daar goed uit maar met de neus iets naar beneden. Rukwindje en het leek vervolgens of de EZ bij z'n staart gepakt werdt en met 90 graden de grond in vloog. Ging vrij snel maar ik had het idee dat hij z'n koers niet meer aanpaste ondanks stuurbewegingen.

Beetje plakken maar nu maakt de up/down servo een ratelend geluid (alsof hij hem door de tandwieltjes trekt). Cheapo servo's met kunstof tandwieltjes trouwens. Voor de vlucht niks gehoord, leek allemaal te werken.

Dus de vraag, kan de wind dit veroorzaken of was de wind net iets teveel voor de servo en is die stuk gegaan onder het vliegen?

Van de wind gaat hij niet kapot.

Maar als hij met de neus de grond in gaat kan je makkelijk een servo zijn tandwielen strippen .:mrgreen:

Dus moet dat vervangen worden .

Mvg Johan

Ok thanks, gevalletje joost mag het weten dus. Ik denk dan toch de combinatie, het ding kwam zeker in een windvlaag terecht (die voelde ik zelf ook). Servo kapot door de knal.

Had alleen niet helemaal verwacht dat de staart dan zou liften (de wind tikt ook de vleugels aan) je zou dan verwachten (tenminste ik als noob) dat de winddruk op de grotere vleugels zwaarder zou duwen dan de kracht op de staart (waardoor het geheel dan weer recht zou komen te hangen).

Op naar de servo winkel. Moet zeggen had van die "micro blue" servotjes, te klein om in de slots van de ez te passen dus wellicht niet helemaal geschikt. Pak maar een maatje groter dit keer just in case.

Ik heb helzelfde een keer meegemaakt met wat te lichte servo's
Toen ik wat laag langs me heen vloog hoorde ik ineens dat de servo's tandjes poetste.
Met wat kunst en vliegwerk heb ik de kist heel aan de grond gekregen.
Het kan dus duidelijk wel in de lucht gebeuren, maar je heb dan wel te lichte servo's.
Maar het kan net zo goed tijdens de klap gebeurd zijn.
Veel mensen denken storing te hebben maar maken gewoon een vliegfout.

Laatst bewerkt:
Ik heb em ook met neus de grond in geboord, hoogteroer inversed =)

Boven waterkoker, beetje terugvormen, tape en hij is weer keurig symmetrisch. Daarom had ik de voorkant niet bestickerd =D

door de wind zal je servo niet kapot zijn gegaan, maar eerder door de crash. misschien dacht je, toen je met de wind mee draaide, dat je je snelheid eruit kon halen door up te geven, maar als je met wind mee gaat heeft dat weinig zin. je vliegtuig zal tov de lucht altijd dezelfde snelheid houden met dezelfde gasstand en duikhoek. en aangezien jij als piloot op de grond staat, denk je dat je vliegtuig vrij snel gaat en daarom wilde je misschien (onbewust) remmen door up te trekken ofzo en daardoor stallde je vliegtuig.
ik weet ook niet hoe het met de EZ* zit, maar als je op een oneffen terrein vliegt, kan de turbulentie enkele meters boven de grond nog merkbaar zijn. er kan bijvoorbeeld één vleugel spontaan naar boven wijzen waardoor je dus je lift verliest :D dan wil je vliegtuig ook nog wel eens op de grond gaan liggen.
zelf vlieg ik met een Typhoon 3D en merk dit ook bij ons op het veld. ons veld ligt zo'n meter onder de rest van de omgeving dus op final of bij overshoot merk je dat je vliegtuig nog wel eens een keer een slag wil maken om een of meerdere assen.

misschien was dit bij jou ook van toepassing?

Je zou denken dat de vleugel ook een boel wind zou vangen bij het duiken. waardoor hij niet ineens in een duik van 90 graden terecht komt.
Dit heeft mede te maken met je zwaartepunt. Het vliegtuig hangt aan 1/3de van je koorde. Komt er een windvlaag, dan is het vrij makkelijk om jou staart weg te blazen omdat het vliegtuig schommeld om je zwaartepunt. Bij snelheid zal het stabilo dit corrigeren, doordat de luchtstroom jou stabilo horizontaal in de wind houd. Is deze stroom weg doordat de wind van achter komt, dan zal het vliegtuig vrij makkelijk om zijn as/zwaartepunt draaien.

Ik heb dezelfde ervaringen met de EZ* in vliegen met veel wind.
Vlieg je tegen de wind in dan is je luchtsnelheid mischien wel hoger als normaal maar je grondsnelheid lager.
Ga je dan draaien en dus met de wind meevliegen dan houdt het vliegtuig door de massatraagheid zijn grondsnelheid gelijk (les natuurkunde :teacher:)
De luchtsnelheid wordt dan dus ineens veel lager en je hebt het risico dat de vleugel overtrekt.
Bij lage luchtsnelheid werken je roeren ook nauwelijks meer.
Door de rugwindvlaag stond je kist dus bijna stil in de lucht (al ging hij t.o.v. de grond nog wel voorruit)
Bij harde wind is meestal ook turbulentie op lage hoogte, dus veel kans op problemen.
Vliegen met de EZ* bij harde wind betekend:
1) Zwaartepunt moet iets naar voren, 5 tot 10 mm voor de koolstof buis.
2) Voldoende snelheid houden.
3) Rustige bochten maken, zeker als je wind mee gaat draaien.

Verder is het richtingsroer van de EZ* vrij klein, eigenlijk te klein om goed te vliegen bij harde wind.
Door het "windvaaneffect" wil een vliegtuig graag zijn neus in de wind houden (de staart is dus een vaan).
Om dit te overwinnen heb je en behoorlijk richtingsroer nodig.
Veel EZ* vliegers maken het roer iets groter (ikzelf vlieg met wat meer roeruitslag en houd er gewoon rekening mee).

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Willemvdm legt hierboven heel duidelijk uit wat de wetmatigheden van vliegen in harde wind zijn, ruimt een paar veel verbreide misverstanden op en legt het effekt van massatraagheid bij bochten uit... maar zegt dan opeens:
Door het "windvaaneffect" wil een vliegtuig graag zijn neus in de wind houden (de staart is dus een vaan).
Jammer, maar dat klopt niet en is in strijd met je hele betoog... :rolleyes:
Wind is gewoon een zooi lucht die zich verplaatst ten opzichte van de grond. Het vliegtug vliegt in die lucht en de windrichting heeft dus geen invloed op waar de neus van het toestel heen wijst.
Het vliegtuig weet niet welke kant de wind op waait en er kan dus geen sprake zijn van windvaaneffect.

Om overigens het uitgelegde effect van massatraagheid voor te zijn, kan het een goed idee zijn om bij veel wind je toestel iets sneller te trimmen dan anders.

Ik denk dat de meest slopende faktor voor servo's met nylon tandwielen is, het met de hand verdraaien van de servo (of het roer). De servo is een heel grote vertraging; verdraai je de hevel, dan gebruik je hem omgekeerd, als een heel grote versnelling, en dat is een veel grotere belasting voor die tandwieltjes. Een standaard microservo kan ruim 1 kg stuurkracht leveren; het is ondenkbaar dat de wind 1 kg kracht op de roeren uitoefent (dan was het roer zelf al stuk!)

Laatst bewerkt:
weet niet zeker, maar ik denk dat Willemvdm met ´het windvaaneffect´ bedoelt dat het vliegtuig door massatraagheid nog niet zijn snelheid heeft (ook in de bocht heeft het vliegtuig last van massatraagheid en beweegt dus niet volledig in de vliegrichting tov de lucht... als je het nog snapt :confused:)
daardoor wijst de neus (en dus de staart) niet in de vliegrichting en werkt het wel degelijk als een soord windvaan. de angle of attack zal proberen altijd nul te zijn (althans, de weg van de minste weerstand) en het kielvlak heeft een AoA van nul als deze in de vliegrichting wijst.

ik neem tenminste aan dat Willemvdm dat bedoelt :roll:

Ik heb het windvaan effect regelmatig zelf ondervonden in de "grote" luchtvaart.
Vooral bij lichte vliegtuigen (zwevers) is dit merkbaar.
Vlieg je tegen de wind in en ga je naar dwarswind met weinig helling (dus gebruik van richtingsroer i.p.v. rolroeren) van het vliegtuig dan krijg je door de massatraagheid inderdaad even wind van opzij.
(Weleens een hoovercraft een bocht zien maken? daar zie je dat duidelijk!)
Leg je het vliegtuig wat meer op zijn kant dan is dit minder. in een grote zwever probeer je door samenspel van rolroeren en richtingsroer het slippen te minimaliseren, dat lukt je nooit bij een EZ*.
Verder is harde wind meestal niet regelmatig.
Heb je dus een constante zijwind, dan is er niets aan de hand.
Je moet alleen wat opsturen (dus schuin tegen de wind in sturen)
Heb je echter plotseling een windvlaag van opzij (topic starter had het over windvlagen) dan gaat de kist "slippen" en zal de kist zijn neus in de wind willen draaien (gieren inderdaad).
Dit corrigeer je met richtingsroer, niet met de rolroeren!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Jammer, maar dat klopt niet en is in strijd met je hele betoog... :rolleyes:

Het klopt wel degelijk.. vlieg maar eens een spin met een flinke zijwind. Als je toestel gaat stallen, zul je merken dat ie ook de wind in wil draaien..

Wind is gewoon een zooi lucht die zich verplaatst ten opzichte van de grond. Het vliegtug vliegt in die lucht en de windrichting heeft dus geen invloed op waar de neus van het toestel heen wijst.
Het vliegtuig weet niet welke kant de wind op waait en er kan dus geen sprake zijn van windvaaneffect.

Bart , lees nog maar eens wat er staat .;)

Klein voorbeeld : Ik startete met mijn Piper vorige week met crosswind om de lange baan te hebben .
Door de stevige wind werd hij gewoon omgedrukt en ging met de neus recht tegen de wind .

Zou de wind geen effekt hebben was dat niet gebeurt . ;)

Heb ook al eens een vliegtuig gecrasht door heel veel wind bij de landing .

Mvg Johan

Over de effekten van wind op vliegtuigen is al heel veel onderzocht en geschreven. Het staat vast dat het onmogelijk is om de wind-richting of -sterkte te bepalen, zittend in een vliegtuig, zonder dat je de grond kunt zien.

Dat komt omdat de massa traagheid alleen een rol speelt t.o.v. het omringende medium, de lucht dus.

Als je het vliegen in wind zou kunnen zien vanuit een ballon die met de zelfde wind mee waait zul je zien dat je geen verschil kunt ontdekken tussen wind mee of tegen.

Willem, wat je uitlegt is dus "windvaaneffect" ten opzichte van de vliegwind, niet ten opzichte van de meteo-wind; okee, logisch.
1:1 vliegtuigen hebben trouwens een slipmeter, en zwevers bovendien het bekende draadje op het cockpitglas, om ook dit soort slip te kunnen tegensturen.

Johan: Massatraagheid speelt een rol als je van een luchtlaag met weinig wind (bv vlak bij de grond) in een laag met meer wind terecht komt.
(Waarom denk je dat we windmeters meestal boven het hoofd houden als we willen weten hoe hard het waait...)
Als er geen verandering van windrichting of snelheid is, weet geen enkel vliegtuig hoe de wind waait en kan daar dus niet op reageren.

Als mijn deltavlieger windvaaneffect zou hebben gehad dan zat ik nu niet al negen maanden met de nasleep van een gebroken bovenarm... :)

Back