wind

Hee Hoi,

Heb je dat nou ook:
Super mooi weer, besmet met een virus, maar een enorme bak wind. Balen....

Even een vraag gewoon uit nieuwsgierigheid:

Welk type heli heeft minder last van de wind en vliegt strakker bij wind:
1. Align T-rex 500esp FBL
2. Align T-rex 550e FB

Of eigenlijk : Weegt de extra massa van 1 model maatje groter met flybar op tegen het flybarless maken van het model maatje eronder, qua vliegplezier/gemak met wind.
Vliegstijl: sportief/licht 3D

Groet,
Patrick

Laatst bewerkt:
Ik weet geen antwoord op je vraag.
Maar blijf het wel even volgen, is wel interestant.

En zou indd blij zijn als die wind weer normaal wordt.

De 500 FBL vliegt m.i. dan strakker.
Om de doodsimpele reden dat een FBL unit verdraaiings hoeken meet en deze corrigeert als dat niet is ingegeven door de bestuurder van het model (headinghold over twee assen dus...)
Een vrij hoog eigen gewicht t.o.v. het discoppervlak (T-rex 500) zorgt ook voor wat minder variaties in hoogte t.g.v. wisselende luchtsnelheden.
Met een hele gunstige discload of power to weight ratio (die de 550 zeker wel heeft) heb je daar soms weer wat meer last van.

Maak je ze beide FBL dan zie je dezelfde verschillen in de modellen terugkomen bij diverse wind snelheden en zijn de onderlinge verschillen weer normaal.
Met de 550 blijf je echter altijd meer power overhouden omdat het power to weight (kracht / massa) naar mijn idee gewoon gunstiger is.

Het hangt er vanaf hoe je zelf graag vliegt en welke stijl je hebt.
Het toerental omhoog brengen i.c.m. wat meer expo of kleinere uitslagen kan vaak al een hele verbetering geven met een paddle kop in harde wind.

Een FBL heli is ook weer veel minder gevoelig voor headspeed, die geeft immers zoveel uitslag om de verdraaiings hoek per seconde te halen die je hem opgeeft.
De frequentie van de stuurpuls van je paddles is vervangen door een rechtstreekse aansturing van je servos.
Je hoofdbladen doen al het werk.
Je headspeed heeft wel effect op de prestatie en powercurve van de heli, kan je leuk mee spelen om het juiste gevoel te krijgen.

Waarschijnlijk zal de 500 fbl iets beter met wind vliegen..

Ik merk zelf tenminste dat de heli gewoon zijn hoek vasthoud, terwijl een paddle heli op een gegeven moment bv naar links met de wind mee rolt
Het is dus simpeler om de heli met een constante wind op een plek "vast" te hangen

Het blijft geen automatisch systeem, je moet wel blijven corrigeren, maar het vliegt erg goed als je eenmaal aan de verschillen gewend bent

Maar ja, een 550 is weer wat zwaarder, tikkie sterker..
Dat heeft ook weer voordelen

Mijn 450 fbl vlieg ik met dezelfde wind als mijn 600 fbl, wind is ook een kwestie van mee leren omgaan
Omvang van een heli helpt, maar op het eind doet de stuurman op de grond het werk

Back