H
hezik
Guest
Er lopen bij ons een aantal theoretici rond die graag filosoferen over hoe iets al dan niet gestuurd moest worden. Daarbij kwam ook de vraag hoe windcorrecties uit te voeren.
Nu kwam daarbij de voor mij ietwat onthuntsende stelling tevoorschijn dat je windcorrecties alleen met je rolroer zou moeten uitvoeren. Volgens mij uiteraard klinkklare quats, maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is
De stellingname was daarbij ook dat men in rechte lijn vliegend een opstuurhoek (crab angle) kon verkrijgen louter met het rolroer. Ik heb wel gevraagd of dat ook gedemonstreerd kon worden, maar dat is er helaas niet van gekomen.
Volgens mij kan dat alleen als je daarvoor uit een verticaal komt, dan kun je inderdaad door te rollen je opstuurhoek veranderen.
Vragen:
1) is het mogelijk in rechte lijn vliegend een opstuurhoek te verkrijgen met je rolroeren (volgens mij niet)
2) indien je verticaal vliegt en daarna een horizontale lijn wilt vliegen met opstuurhoek, wat is dan de beste methode.
a) rollen tijdens het trekken van de lus naar level zodanig dat je de opstuurhoek bekomt
b) na het trekken van de lus je rudder gebruiken om de opstuurhoek te bekomen
c) tijdens het lusgedeelte je rudder en rol beide gebruiken, je rudder voor de windcorrectie en je rol om je vleugel haaks te houden op de radius van de lus
Ik denk zelf dat het een samenspel is, maar dat windcorrecties in eeste instantie worden uitegvoerd met het rudder. In een verticale lijn kun je je toestel wel al iets draaien met rolroeren om een opstuurhoek te verkrijgen, maar volgens mij valt dat onder het hoofdstuk smokkelen. Hoe het in een lusgedeelte precies gaat/zit, durf ik niet te zeggen, het is erg moeilijk theoretisch voor te stellen hoe/wat er dan precies gebeurd.. ik stuur het gewoon, denk er verder niet bij na.. denk dat je dan zowel rudder als rol gebruikt maar instinctief denk ik dat daar ook een stukje smokkelen inzit..
Nu kwam daarbij de voor mij ietwat onthuntsende stelling tevoorschijn dat je windcorrecties alleen met je rolroer zou moeten uitvoeren. Volgens mij uiteraard klinkklare quats, maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is

De stellingname was daarbij ook dat men in rechte lijn vliegend een opstuurhoek (crab angle) kon verkrijgen louter met het rolroer. Ik heb wel gevraagd of dat ook gedemonstreerd kon worden, maar dat is er helaas niet van gekomen.
Volgens mij kan dat alleen als je daarvoor uit een verticaal komt, dan kun je inderdaad door te rollen je opstuurhoek veranderen.
Vragen:
1) is het mogelijk in rechte lijn vliegend een opstuurhoek te verkrijgen met je rolroeren (volgens mij niet)
2) indien je verticaal vliegt en daarna een horizontale lijn wilt vliegen met opstuurhoek, wat is dan de beste methode.
a) rollen tijdens het trekken van de lus naar level zodanig dat je de opstuurhoek bekomt
b) na het trekken van de lus je rudder gebruiken om de opstuurhoek te bekomen
c) tijdens het lusgedeelte je rudder en rol beide gebruiken, je rudder voor de windcorrectie en je rol om je vleugel haaks te houden op de radius van de lus
Ik denk zelf dat het een samenspel is, maar dat windcorrecties in eeste instantie worden uitegvoerd met het rudder. In een verticale lijn kun je je toestel wel al iets draaien met rolroeren om een opstuurhoek te verkrijgen, maar volgens mij valt dat onder het hoofdstuk smokkelen. Hoe het in een lusgedeelte precies gaat/zit, durf ik niet te zeggen, het is erg moeilijk theoretisch voor te stellen hoe/wat er dan precies gebeurd.. ik stuur het gewoon, denk er verder niet bij na.. denk dat je dan zowel rudder als rol gebruikt maar instinctief denk ik dat daar ook een stukje smokkelen inzit..
Laatst bewerkt door een moderator: