windvaan en zeil besturing.

• Topicstarter Topicstarter Iwema
  • Startdatum Startdatum
I

Iwema

Guest
Hallo,

Nu ik een "A" class met windvaanbesturing heb gekocht ben ik op zoek naar mensen die mij kunnen vertellen hoe het werkt.

Ik wil dit schip weer in de vaart brengen met windvaan-, zeil- en RC besturing.

Afhankelijk van het weer en het vaarwater kan ik dan met de verschillende besturingsystemen varen.

Zo blijft de kennis van deze besturingen ook nog voortbestaan.

Alle hulp is welkom.

Hugo

Leuk, een windvaan. Bij 1:1 zeilen is het nogal eens lastig om deze in te stellen voor het type boot waar deze op gemonteerd zit. Ik ben erg benieuwd naar het soort windvaan, heb je er foto('s) bij?

Hierbij foto's van de vaanbesturing.

vanetoppx8.jpg

vanesidexa0.jpg

Hugo

Hugo,

Ik zou ook maar eens :google: en en dan vane steering rc intypen.
Aardig wat informatie omtrent vaanbesturing.

Ton

Hallo Ton,

Valt wel tegen wat er op internet staat.

Ik zoek info over hoe het werkt .

Maar als je een goede site weet, meldt deze dan even.

Hugo

Hi Ton,

Bedankt voor het zoeken , maar deze sites kende ik al.

Mijn windvaan is een combinatie van vane besturing en zeil besturing.
Bij de roerkoning en op de windvaan zijn mogelijkheden om de zeilen aan te sluiten. Zie de gaatjes in de armen.

Tevens zijn er twee blokkeerpallen op de windvaan.

Ik heb nog nergens iets over een dergelijk systeem gezien.

Op http://en.wikipedia.org/wiki staan voorbeelden van besturingen. Deze zijn veel simpeler dan de vaanbesturing op mijn schip.

ModelYachtVaneSteering05868.JPG

ModelYachtMainsheetSteering.JPG

Hugo

@Hugo, kan je die foto's even verkleinen naar het formaat zoals hier gebruikelijk? (640 x 480 dpi)

Bij voorbaat dank
Roel
Mod

DE vaan zeilboten zijn al weer goede 30 jaar geleden gebruikt
Je had 2 klasse M klasse wat nu radio is en de A klasse
Met de A klasse heb ik nog gezeild met de Oude Hoogerwerf de vader van Hans
We zeilde toen in spaarnewoude daar was een vijver voor gemaakt in die tijd en ook in Belgie aan de rechterzijde van Antwerpen
bij d jachthaven deze vijver is ook nog
In Engeland worden er nog wedstrijden mee gezeild moet je maar kijken op de site via de Nemozo site is deze te vinden
Ik weet wel dat het moeilijk was om alles goed af testellen vooral op de ruime en voorde windse rakken er werd toen ook een spinnaker bij gezet en niet zo'n kleintje maar van 1.5 tot zelfs meer m2
Het aan de wind zeilen ging goed als je je boot goed afgetrimt had dan was je met twee man ieder nam een kant van de vijver en als hij naar jouw kant kwam gaf je de boeg een zet dat hij over de andere kant weer verder zeilde dit deed je met twee boten tegelijk.
Wat ik ook zeg het aftrimmen is gewoon belangrijk het was zo als er meer wind kwam een vlaag vierde de schoten dat de boot op koers bleef aan de wind.
Het leuke was als er veel wind stond en de start was voor de wind moest je gewoon goed kunnen rennen om hem bij te houden.
De meeste A klasse zijn omgebouwd naar radio er zeilen nog een paar.

Tom

Back