wing cg-eenvoudig uitgelegd

• Topicstarter Topicstarter beemer-san
  • Startdatum Startdatum
B

beemer-san

Guest
hoi allemaal....
ondanks de vele nuttige info hier op't forum zoek ik nog steeds een goede duidelijke uitleg om zelf het zwaartepunt te kunnen vaststellen van de vliegende vleugels die ik zelf bouw in depron.
A0NbIvgfuMY[/media] - superwing depron groen 1,6m

klik even op bovenstaande link, dan zien jullie waarom.
er bestaat zeker een goede calculator voor, maar echt begrijpen doe ik het nog niet.

wie helpt me even op het juiste spoor?

vriendelijke groeten:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier staat het programma WinLaengs. Daarmee kan je de geometrie van je kist invoeren en dan komt er een zwaartepunt uit. Het programma kan een zwaartepunt geven voor verschillende 'stabiliteitswaarden'. Meestal wordt de stabiliteit tussen de 8 en 20% genomen, beetje afhankelijk van wat voor vliegtuig het is. Deze waarde is de afstand (in procenten van de koorde) tussen het zwaartepunt en het neutraalpunt van de vleugel. De exacte theorie erachter hoef je niet noodzakelijk te weten. Ik meen dat je bij vliegende vleugels meestal rond de 8-10% zit (correct me if I'm wrong!).
De waardes die uit zo'n programma komen moet je zien als startwaarden voor het testen in de lucht. Exact kan je het toch niet voorspellen. De juiste positie is afhankelijk van het gekozen profiel, de hoeveelheid reflex op de roeren en persoonlijke voorkeur. Maar zo heb je in ieder geval een uitgangspunt waarmee je vliegtuig vliegbaar zou moeten zijn.

hartelijk dank.
ik heb de programma"s nu gedownload en zal er zeker mijn voordeel mee kunnen doen.
dit weekend wordt lezen en experimenteren. als vergelijking gebruik ik dan enkele modellen waarvan het juiste cg "officieel" bekend is.

prettig weekend!

Ik gebruik deze:
CG Calculator
Vind ik lekker simpel en overzichtelijk,

Je zwaartepunt moet op 20-25% van de vleugel (bij een vliegende vleugel), en als je vleugel een rechthoek is gaat dat heel makkelijk.
Het probleem is dat hij (meestal) maar achter loopt, en (meestal) ook spits, dat maakt het moeilijker.
Nu zou je met een papiertje, liniaal en een hoop lijnen (zo) een gemiddelde kunnen bepalen, een Mean Aerodynamic Chord (MAC), en op 20-25% daarvan hoort je zwaartepunt te liggen.
Als je dan weet hoever naar achter dat mac is en op hoeveel mm die 20-25% ligt kun je dat bij elkaar optellen en dan weet je waar hij in het midden van je vleugels moet zitten. Gelukkig gaat dat met dat simpele calculatortje allemaal in 1 keer en hoef je zelf niks meer te doen.

Ik begin meestal op 20%, een vliegende vleugel met een achterlijk zwaartepunt vliegt verschrikkelijk, een beetje voorlijk is minder erg.

* even voor de duidelijkheid, ailerons tellen ook als vleugel oppervlak.

Mocht je nog iets meer willen weten:
Chord (aircraft) - Wikipedia, the free encyclopedia en google...

heren, mijn dank voor jullie inbreng!
de potloden ten huize zijn gescherpt, mijn rekenmachine is lustig digitaal aan't rekenen en de living ligt hier vol met aaneengelijmde A4'tjes teneinde enig overzicht te kunnen houden met het uittekenen en uitrekenen van al die toestanden.
@allen: héél hartelijk dank voor de vele reakties...

groetjes!

Back