Wingbird Micro ornithopter R/C

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Korobelnik, 12 jan 2006.

  1. Korobelnik

    Korobelnik Guest

  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    mmh, ziet er machanisch super goed uit. Alleen die staart moet anders ;)
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    ja ben ik mee eens, leuk ding maar die staart is in verhouding erg groot en ziet er niet als een vogelstaart uit. Het lijkt nu meer op een modelvliegtuig met een flappervleugel. Ik zou er meteen een andere staart (proberen) op te zetten, maar wij weten natuurlijk niet waarom de ontwerper voor deze oplossing heeft gekozen. Misschien was dit het beste compromis voor een of ander probleem wat wij niet zomaar zien op dit moment...................
     
  4. Korobelnik

    Korobelnik Guest

  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    ziet er flink prijzig uit ;)
     
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi gemaakt, carbon frame, borsteloze motor, freeswerk, ben benieuwd wat dat gaat kosten.
    Herman, zie je trouwens dat het principe van de vertraging ongeveer zo is als die van jou? Kan helaas niet goed zien hoe de
    aandrijving van de vleugels precies is uitgevoerd, je ziet wel 2 krukassen, maar hoe hebben ze de asymmetrie gecompenseerd?
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    1 krukas en daar de 2 aandrijvingen op. Alles loopt dan gelijk.
     
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij gaat dat niet goed. Alleen in de bovenste en onderste stand klopt het.
    Daartussenin gaat het fout, kijk maar eens als je de vleugels horizontaal wilt zetten, dan staan ze ongelijk.

    Bij nadere bestudering van een paar andere foto's van dit vogeltje heb ik het nu door geloof ik. Bij de Kestrel/Eagle/Cybird types,
    zit het bevestigingspunt van de aandrijfstangen aan de vleugels op iedere vleugel apart op een andere plaats, ze komen niet in 1 punt samen.
    Hier zal dit principe dus niet kunnen werken.
    Maar dit vogeltje heeft een ander systeem, de vleugels scharnieren wat verder naar buiten vanaf de romp en de vleugelhoofdliggers lopen a.h.w. door tot ze precies in het midden van de romp op dezelfde plaats samen komen. Op dat punt zijn de aandrijfstangen bevestigd en dan kun je inderdaad 1 krukas gebruiken waar beide aandrijfstangen op hetzelde punt worden aangesloten. Slim systeem 8)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat systeem wil ik gaan proberen na te maken en dan als motor een feigao 5800 KV motortje erin. Alleen nog effe uitvogelen welke tandwielen te gebruiken.
     
  10. Korobelnik

    Korobelnik Guest

    That's it!
    The Micro R/C Wingbird Brushless version is available and in stock
    All the electronic constituents are included:

    1-Fuselage fiber of carbon and Mechanics assembled
    1 brushless Motor
    1 Esc Brushless
    1 receiver 40-41 Mhz
    2 micro - servos
    2 Pairs of wings ( 1 extra pair)
    2 Tail in V ( 1 Extra tail)
    1 Notice
    1 Battery lipo 2S1P 460mah (*)
    (*)Ovirc offers to the first 100 Wingbird buyers a battery lipo 2S1P ,460 mAH

    http://ovirc.free.fr/wingbird.php
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vind et n mooi ding, maar ik vind die staart ECHT niet kunnen. :p
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Sneak preview.

    [​IMG]
    zo zou de romp ongeveer moeten worden.

    [​IMG]
    enkele kleine onderdelen.

    [​IMG]
    een vleugelhelft.

    [​IMG]
    stabilo, wordt dus ook in eerste instantie een V-staart. Hiervoor is bewust gekozen omdat ik denk dat er dan minder klappen op de servo's komen als met de Kestrel staart.

    De tandwielen en de assen zijn ook al in mijn bezit, alleen dat kleine pinion voor op de motor nog niet. Daarvoor zoek ik nog een 10 tands tandwiel met een asgat van ongeveer 1,5 mm voor op een feigao motor. Het enigste wat ik nog moet doen is het berekenen van de lengte van de kruktap en de drijfstangen. Nu het eerst maar eens beginnen met het uitzagen van de onderdelen voor de gearbox en daarna de romp echt op maat maken.
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    hij vraagt er 250 euro voor, kompleet met RC plus LiPo (eigen zender gebruiken), wel heeft ie het over een ontvanger van 40/41MHz,
    ik zie liever 35MHz, maar dat moet mogelijk zijn lijkt me. Vinden we dit een redelijke prijs?
     
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Tel et maar es op. Ontvangertje van 40 euro, 2 servotjes van minimaal 10 euro per stuk denk ik, regelaartje van 30 euro, die motortjes koop je tegenwoordig ook wel voor n euro of 30, accu zal ook van 30 euro zijn, kristalletje niet vergeten voor n euro of 10. Das 160 euro aan electronica.

    Et toestel zelf kost zegmaar 90 euro. Een normaal vliegtuigje betaal je ook rond de 70 a 80 euro voor, en daar zit een heel stuk minder mechanica in. plus je krijgt er nog 1 complete extra vleugelset bij! De prijs voor zon vogeltje is niet zo heel gek vind ik dan.

    Ik vind alleen die staart niet zo heel sierlijk. Dat systeem met 2 servos die et hele "kontje" van et beest laat knikken net een echte vogel dat doet vind ik toch wat realistischer.
     
  15. Korobelnik

    Korobelnik Guest

  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Robert, Zitten op die pterodactyl normale servo's op de staart of ook met metelan tandwielen. Bij mijn Icarus (de zoon van Daedalus) zou dat heel goed passen ipv de vogelstaart. 2 als benen uitziende staatdelen maakt het totaal beeld van de vliegende mens dan compleet.
     
  17. Korobelnik

    Korobelnik Guest

  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ok, dat klinkt al veel belovend. Als er geen metalgears op hoeven dan is het makkelijk. Zal eens gaan nadenken over dat systeem.
    Glasplaat heb ik nog wel genoeg liggen.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De eerste probeerselen.
    [​IMG]
    links het rompje voor de nieuwe kleine ornithopter en rechts de probeerselen voor de nieuwe staart.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Na enkele uren tekenen, zagen, passen en meten is dit het resultaat. Alles zit nog los, nu eerst eens de aandrijfarmen uit aluminium proberen te zagen en vijlen. Pas als dat allemaal op maat is dan kan ik verder met het definitief monteren van alle onderdelen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina