winglets voor mijn 4m zwever "diccus"

hey ik vlieg el een jaartje met men discus. Dit is een 4m zwever. hij vliegt practig maar nu zou ik er nog winglets op men vleugel wille zetten dit om zijn zweef gedrag nog te verbeteren. maar heeft iemand een plannetje hoe ik deze het beste maak ??
ik wil ze zelf maken dermee zie ja.
alvast bedankt

thx voor de informatie.

zijn er mensen die ook al winglets op hun zwever gemonteerd hebben.

eigenlijk zou ik aan men zwever geen winglets wille monteren die 90° staan t.o.v men vleugel maar wel een hoek van 5° ofzo.
heb mij ooit eens laten wijsmaken dat dit het zweefgedrag aanzienlijk verbeterd.

men zwever staat te wachten op zen wingletjes :lol:

greetz :evil: :evil:

8O

winglets ontwerpen is niet bepaald eenvoudig
meestal zijn ze efficient bij een bepaalde snelheid en voor alle andere snelheden werken ze degraderend. IMHO is een klassieke vleugeltip 'veiliger' voor de prestaties. Kijk maar naar F3B modellen e.d...
Maar het ziet er natuurlijk super goed uit en experimenteren staat vrij :-)

En wat is een Diccus? Een Discus kende ik al..

*EDIT* Met winglets bedoel ik die wat "90° op de vleugel staan".. of toch bijna 90°..

kijk eens naar e bay duitsland, onder rubriek segler
afb17915.jpg

de lengte is 355 mm
de hoogte 110 mm
wortel 70 - 110 mm
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9156&item=7309427251&rd=1&ssPageName=WDVW

Die wil hij dus niet die zijn 90 graden :wink:

afb4066.jpg

Zo iets bedoeld hij, denk ik.

hallo,

Leuk dat we hier nu over beginnen aangezien ik nu mijn 4M fox heb en een paar leuke foto's tegen kwam van een echte fox met winglets en mijn fox opzet tips heeft ben ik van plan om hier ook winglets op te maken :D
zo moet het er dan uit komen te zien :
for_1.jpg

hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet maar m'n pa had al een idee
m.v.g. Dennis

Ik heb die van mijn kleine 4 meter zwever die achter mijn grote zwever leg ook zelf gemaakt.
Ik heb het gewoon voor het leuke gezicht gedaan.

Dus of ze effectief zijn weet ik niet.
Maar het maken is heel simpel.
Als je de radius van achter bekijkt.
daar maakje een malletje van.
En daar lamineer je gewoon 1.5 mm lagen balsa op.
Tot je de dikte heb van de tiprib.
Dan op de vleugel lijmen en schuren maar.
Daarna dunne glas mat er over.

even een tekeningetje
afb17924.jpg

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
het malletje zis gewoon een 3 mm triplex plankje.
Waar je er 2 van op een bepaalde afstand uit elkaar zet.
De houtdraad wel met de bocht mee hij wordt toch sterk van de glasmat.
succes

ik heb nog een paar winglets liggen
afb17933.jpg

IMG]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb17934.jpg[/IMG]
IMG]http://foto.modelbouwforum.nl/uploads/afb17935.jpg[/IMG]
de wortel lengte is 80 mm, en totale lengte is 140 mm

Zulke winglets van 90° zouden minder eff zijn dan die van enkele ° .
ik zal nog eens goed moete zien hoe ik ze best maak ( welke vorm)
mes is testen met een ventilator voor de vleugel en den draadjes op de vleugel plakken en zien hoe deze zich gedragen.

Wat is precies het doel van je winglets?
Het verminderen van de geinduceerde weerstand of het stabieler maken van de kist. Voor zover ik weet zorgen de 'gewone' winglets van 90 graden er alleen voor dat de geinduceerde weerstand wordt verminderd. Het verlengen van je tip + wat extra graden v-stelling verminderd volgens mij ook wel een beetje de geinduceerde weerstand, maar minder dan winglets (correct me if i'm wrong :?) Deze tipverlenging met extra v-stelling zou wel de stabiliteit ten goede komen, mits je het niet te gek maakt. Je richting/hoogte roer zou dan wel eens te klein kunnen worden.
Gewone winglets hebben wel als nadeel dat het ontwerpen moeilijk is: erg veel (duidelijke) theorie is er niet, plus bijkomend nadeel is dat de prestaties van de kist bij hogere snelheden minder wordt.

IMG_0119.jpg

De tippen van mijn Robbe Ripper (beetje ala LS-kisten). Hiervoor had ik korte tipjes met winglets (90 graden), ik merkte geen verschil.. Met de nieuwe tippen + winglets heb ik het gevoel dat hij wel beter vliegt..

Experimenteren met ventilatoren en draadjes kan leuk zijn, maar ik betwijfel of je er iets aan hebt. Ik denk dat je voor dit soort onderzoek al grotere (egalere) luchtstromen nodig hebt die overal bij de vleugel constant is. Om het gedrag rond de tippen zichtbaar te maken zou je dan al met rook aan de slag moeten om wervelingen zichtbaar te maken..

Meer foto's: Mijn website

Groetjes,

Het is een schaalmodel van een Discus van Schempp-hirth, als je het een beetje schaal wil houden zal je toch voor de 90 graden winglets moeten gaan..

disccs.jpg

Als je niks om schaalmodellen geeft kan je natuurlijk bouwen wat je zelf het mooist vindt..

dat is wel waar ze zijn wel mooier maar ze zijn minder eff. en dat vindt ik dan wel jammer.

maar het is zolans je zegt al ik schaal wil gaan zal ik voor de 90° moete gaan :|

greetz :evil:

Minder effectief tegen wat?
Je hebt het constant over winglets. Zoals al gezegd zijn deze bedoeld om de geinduceerde weerstand te verminderen, en naar mijn weten zijn 90 graden winglets het meest effectief om deze weerstand te verminderen.

Helaas staat er niet meer informatie bij de foto van je, maar volgens mij is dit gewoon een 15 meter discus zonder enige winglets. Tippen van vliegtuigen zonder winglets worden bijna altijd aan de tip iets omhoog gebogen.
Ter vergelijking:
oh-770.jpg

de luchtweerstand op de vleugeltipjes verminderen ms.
als men dit kan verbeteren zal zijn zweefgedrag er normaal ook moete op verbeteren zou ik zo denken :lol:

maar jammer genoeg ben ik in dit niet echt een krak hehe :D

alvast bedankt voor al de reacties.

greetz

Ik kan het fout hebben, maar ik meen ergens gelezen/gezien/gehoord te hebben dat winglets, degene die 90 graden omhoog staan, als bij de grote airliners, bedoeld zijn voor het landen. Tijdens de vlucht zijn ze overbodig en leveren alleen nog maar extra weerstand op.

Het effect waarvoor ze toch gemonteerd zijn, is het verminderen van stall effect op de wingtips. Tijdens het afvangen, zal de vleugel onder een grotere angle of attack door de lucht bewegen. Bij de wingtips heb je dan het effect dat de lucht van de zijkant over de rand naar binnen slaat en daardoor stall geeft op de wingtip. Door het gebruik van winglets geeft je de om de tip slaande wervelingen een richting, en wel naar achter. Op die manier verminder je de stall aan de wingtip en een bijkomend effect is dat het ook minder drag veroorzaakt bij het afvangen.

Arvid zei:
Ik kan het fout hebben, maar ik meen ergens gelezen/gezien/gehoord te hebben dat winglets, degene die 90 graden omhoog staan, als bij de grote airliners, bedoeld zijn voor het landen. Tijdens de vlucht zijn ze overbodig en leveren alleen nog maar extra weerstand op.
Inderdaad, maar bij zweefvliegtuigen worden ze toch wel degelijk gemonteerd om er voordeel van te hebben tijdens de vlucht! Ik ga niet de hele vlucht de nadelen van de winglets meeslepen alléén voor de start en landing!
De winglets zorgen er inderdaad voor dat de tipwervel van de tip wordt weggeduwd, en dit zorgt ervoor dat de geinduceerde weerstand verminderd wordt. Niet alleen bij de start/landing heb je hier voordeel van, maar ook bij het thermieken. Het nadeel van winglets bij hogere snelheden is maar gering: het nadeel komt (volgens mij) alleen van de toenemende wrijvingsweerstand van het extra stukje vleugel. In de praktijk betekend dit dat bij bijv. de DG300 dat de polaire van ~90 tot 150 hetzelde blijft, en alleen bij hogere snelheden (die je eigenlijk al niet vliegt, na de 150km/h zit er een duidelijk knik naar beneden in de polaire) je glijgetal slechter is dan zonder winglets.

jos van't bos zei:
de luchtweerstand op de vleugeltipjes verminderen ms.
als men dit kan verbeteren zal zijn zweefgedrag er normaal ook moete op verbeteren zou ik zo denken :lol:
Dit effect zal het grootst zijn met winglets van 90 graden. Wil je hetzelfde bereiken door je vleugels te verlengen dan heb je het waarschijnlijk al over een forse toename in spanwijdte.

Groetjes,

Back