Winkelbesprekingen

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Geachte forumleden, al een tijdje kom ik meldingen tegen dat winkelbesprekingen niet toegestaan zijn. Aan de ene kant kan ik dit begrijpen maar aan de andere kant: wat is er mis om elkaars bevindingen te delen? Niet om een bepaalde winkel "zwart" te maken, maar wel om bijvoorbeeld de bereikbaarheid, levertijden of assortiment te bespreken. De een heeft meer op rc/autogebied, de ander meer op elektrovliegen.
Ook op sires zoals Kieskeurig en de Consumentenbond zijn over diverse winkels reviews te vinden.
Persoonlijk zie ik geen problemen (mits binnen de grenzen) om ervaringen uit te wisselen en ik denk dat vooral de beginnende modelbouwers hier hun voordeel mee kunnen doen.

Hier ben ik het volledig mee eens.

En wanneer een winkel zorgt dat ze alles op orde hebben, is er ook geen rede om deze zwart te maken. En zal het ook positieve reclame zijn voor de betreffende winkel.

Als dat zo zou gebeuren in de praktijk, zou Robert er geen problemen mee gehad hebben.

Het probleem is dat de praktijk anders uitpakt. In de praktijk gaan alleen mensen die willen afzeiken iets over een winkel posten. Daarbij is er geen hoor- en wederhoor, de winkelier moet maar toestaan dat zijn winkel hier bij de enkels afgehakt wordt. Gaat ie zelf de discussie aan, heeft ie die bij voorbaat al verloren.

Ook bij het zoeken van sponsoren voor het forum, is dat niet handig.

Aan de ene kant is het idd jammer ... Winkel besprekingen kunnen ook heel nuttig wezen.
Een zaak waar vooral in vliegtuigen etc. wordt gehandeld heeft minder kennis in huis als het om auto's gaat en andersom geldt dat ook weer... De dingen die de TS al aanhaalde zijn ook handig om te weten..

Ook voor aankopen in het buitenland b.v. , aangezien de winkels hier niet alles leveren wat er te krijgen is in de wereld...

Helaas is het echter in het verleden al gebleken dat het niet of nauwelijks te handhaven is..

Misschien dat er in een subforum dat onder strenge bewaking staat nog wat mogelijk zou wezen :?: Tis maar een optie ;)

Laat ik het maar even verduidelijken. Ik ben per slot van rekening één van de veroorzakers van de laatste druppel, die indertijd de emmer deed overlopen.

Je hebt blijkbaar de periode niet meegemaakt, dat deze besprekingen er wél waren. Volgens zeggen is het een hele tijd goed gegaan. Tegen de tijd, dat ik me aanmeldde had echter een aantal forumers het woord winkelbesprekingen vertaald in winkelbeschimpingen. Te pas en te onpas werd er daarbij flink uitgehaald naar winkelier x of winkelier y, net naar gelang wie de (al dan niet terechte) ultieme woede van de desbetreffende persoon had opgewekt.

Aangezien zoiets geen pas geeft en ook niet echt te modereren viel heeft Robert persoonlijk de steker er uit getrokken en er voor de toekomst zijn veto over uitgesproken.
Over dit verbod hoeft dan ook niet meer te worden gediscussiëerd. Dat hebben we indertijd overigens al uitvoerig gedaan.

Op zich is dit uiteraard jammer, want het uitwisselen van zowel positieve als negatieve ervaringen is natuurlijk leerzaam. Je weet echter van tevoren, dat met een zo'n grote groep forumers, zoals we tegenwoordig hebben, zoiets alle kans heeft om opnieuw gierend uit de klauw te lopen.

Geachte forumleden, al een tijdje kom ik meldingen tegen dat winkelbesprekingen niet toegestaan zijn. Aan de ene kant kan ik dit begrijpen maar aan de andere kant: wat is er mis om elkaars bevindingen te delen? Niet om een bepaalde winkel "zwart" te maken, maar wel om bijvoorbeeld de bereikbaarheid, levertijden of assortiment te bespreken. De een heeft meer op rc/autogebied, de ander meer op elektrovliegen.
Ook op sires zoals Kieskeurig en de Consumentenbond zijn over diverse winkels reviews te vinden.
Persoonlijk zie ik geen problemen (mits binnen de grenzen) om ervaringen uit te wisselen en ik denk dat vooral de beginnende modelbouwers hier hun voordeel mee kunnen doen.

Ron, jouw insteek is positief.
Helaas is gebleken dat de insteek van anderen niet zo positief is.
Je geeft al aan dat er grenzen zouden moeten zijn. Nou, die zijn hier in het verleden ruimschoots overschreden. We hebben het een aantal maanden geprobeerd, maar het werd één grote geite(n)bende.
De moderatoren van toen (waaronder ik) hadden hun handen vol om de gemoederen te sussen, valse aantijgingen te weerspreken, posts gewoon te verwijderen, want er werd met modder gesmeten, niet meer normaal.
En vervolgens krijgen de moderators de wind van voren omdat ze partijdig zouden zijn, de sponsoring werd in direct verband gebracht met de wijze waarop wij modereerden enz enz enz. (daar komt ook de uitdrukking "modder-eter" vandaan, denk ik;))

Bovendien: een winkelier/winkelketen is bekend. Als ik een probleem heb met de betrokken winkelier maak ik lekker een "schaduw-accountje" aan op een anonieme server op m'n werk en ga van daaruit heerlijk met modder smijten naar de winkelier. Ik ben lekker anoniem, hij/zij is de gebeten hond die zich niet verdedigen. Ongelijke strijd dus.

Kortom: ik denk niet dat het forum snel een rubriek "winkelbesprekingen" zal her-openen.

Bedankt voor jullie snelle reacties, natuurlijk was ik hier niet van op de hoogte, anders had ik niet de knuppel in het hoenderhok gegooid ;-)
Nu is het voor mij (en hopelijk anderen) duidelijk hoe en waarom er een verbod op winkelbesprekingen is.
Desalniettemin vind ik het jammer dat er mensen zijn geweest die misbruik van de vrijheid van het forum hebben gemaakt. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en ik heb het volste begrip voor de beperking.
Toch ben ik blij deze vraag te hebben gesteld, hierdoor word er toch een stukje duidelijkheid verkregen.
Dank allemaal.

Ik heb volgens mij nog net het eindje mee gekregen ...

D'r waren inderdaad dingen die de spreekwoordelijke "spuigaten" uitliepen...

Maar gezien de huidige manier waarop een groot (of beter gezegd het grootste) deel van ons z'n inkopen doet zou het handig wezen als je ervaringen van anderen op zou kunnen zoeken.

Back