Winteractiviteiten 2013 F5B

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 9 okt 2013.

  1. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Zomaar een draadje om de winteractiviteiten van de verschillende F5B vliegers te volgen.

    Ik heb besloten om op 6S te blijven vliegen volgend seizoen. Vrijwel direct na mijn besluit heeft mijn ICE200 de geest gegeven. Nadat ik de ramping nog eens onderhanden had genomen en een 18*21 RFM prop had gemonteerd ipv 18*19 RFM. Ik zag in eerdere logs al een shaky stroom verloop bij de start. Was wellicht al een aanwijzing.

    Voor de nw Avionic heb ik een 6S 1511/1.5D met Marcus 300 regelaar van Hugues overgenomen. Hopelijk houdt de Marcus regelaar wel 5.5KW vol. Zou moeten werken met de Sergei prop. Ben erg benieuwd. De staart is inmiddels gelijmd. Zal nog wel even duren voordat alles klaar is.

    Training. Heb de rakken eens goed uitgezet met een richtsysteem (2 pijpjes ~5mm diameter haaks aan de camera set-up toegevoegd). Ik was inderdaad te kort gaan vliegen.
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Voor volgend seizoen heb ik eigenlijk alles al klaar. Alleen nog 1 9s pakketje solderen die hier al een poosje ligt. Verder ga ik m'n oude Avionik opbouwen als fun/trainings toestel met weinig vermogen. Hoop nog wel een Sergey prop te kunnen bemachtigen voor m'n 2 wedstrijdmodellen.
    Verder zal er van vliegen voo rmij niet heel veel meer gaan komen met de komende koude. Nog wel een DLG besteld om wat af te kunnen reageren en wat beter zweven te leren.
     
  3. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Wij gaan de uitgefikte regelaar vervangen en dan de romp weer opnieuw opbouwen met hardware.

    Voor de rest zijn we (team Kampen) druk bezig met plannen maken van onze club voor wat betreft een verhuizing naar ons nieuwe (vaste) veld. Als alles meezit dan zou de verhuizing ergens in mei / juni plaatsvinden.
    Volgens Gerben hebben we in september daar een eerste F5B wedstrijd (mits goedgekeurd).
     
  4. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Alles zit in de Avionic. CG op 70mm uitgewogen met een Turnigy 3000 30C 6S. De 2650 65C accus geven mogelijk teveel power met een Sergei prop. Vandaar de 30C accu. Nu de roeruitslagen nog kopiëren.

    Andere open deur vraag. 6mm connectors, direct bij LMT bestellen?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een andere romp ontworpen voor de S17.
    Langer en minder weerstand.
    Die wordt nu in Zwitserland afgevormd en daar ook voor me gebouwd.
    Alle aandrijvingen heb ik verkocht en ik denk dat ik niet in Nederland vlieg maar 2 of 3 Eurotourtjes doe (Gommersheim en Bad Bruckenau).

    LMT stekkers heb ik er nog wel een paar van en anders direct bij LMT bestellen.
    Uitkijken met Markus regelaars, niet te veel instellen!
    Je kan zoveel instellen dat je hem binnen 3 seconden stuk kan hebben.

    GJ
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, winterplannen..goede vraag.
    Ben bezig met een update voor het websysteem met een usb interface (ipv via een losse 2.4ghz modelbouwzender).
    Moet nog 2 B12's opbouwen, maar de beperkte accuruimte weerhoudt me daar ernstig van. Misschien toch maar B10 blijven vliegen, ben er nog niet uit.
    Dan wil ik nog een 10s nieuwe motor gaan proberen, en nog een 6s aandrijving gaan testen.
    Hopelijk krijg ik nog wat nieuwe props binnen, ook dat zal nog wat test-vluchten gaan vereisen. Nog genoeg te doen dus :)

    Ronald: balen van die ICE 200. Hoe lang was je ramping? Volgens mijn schatting redden ze niet veel meer dan 1sec. Eventueel heeft Christian Ullbrich nog een aar CC125's te koop als het goed is (en ze nog niet weg zijn). Ik kan ze voor je modden (George) als je wilt.

    Groet,
    Gerben
     
  7. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Voor 6S heb ik nog wel een en ander te koop.
    Ik schakel normaal over naar 9-10S.

    Willy
     
  8. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ik vlieg de leomotion nu op 5S met een schulze regelaar, gaat ook goed. Een Sergei prop op een 6S leomotion geeft ~22s motor loop tijd. Niet te handelen voor een regelaar. 5S is goed genoeg voor een B model. En ik heb nog een redbrick. Zou ik terug naar 6S kunnen op de freudenthaler 18*19.

    Het nw model is klaar. Klaar voor de eerste vlucht. Zaterdag ziet het weer er goed uit!
     
  9. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    batterijen 6S

    Hallo,

    Ik heb nog een bergje batterijpacks 6S.
    Sommigen zijn maar voor de laatste wedstrijd gekocht en nog in prima staat.
    Allen kunnen minstens dienen om te trainen of te testen en de meesten ook voor wedstrijd.

    Willy
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iemand in Duitsland zoekt nog een 4 tot 6S motor, Pletti of Neu, niet te heet.
    Prijs tot zo'n 175 euro..
    Wie o wie?
     
  11. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Ik heb een pletti voor 6S.
    Met 4S is die uiteraard niet te heet.
    Heb er ook eentje voor 4S (F5F). Dat is dan zowiezo niet te heet.
    Het is maar wat je bedoeld met niet te heet.
    Richtprijs +/-200€
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Willy, is dat een 220-37 P6?
    Hij wil naar 5 a 6 KW dus een F5F motor valt een beetje af

    Ik zal het doorgeven.
     
  13. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Neen Dat is een 220/33/P6. Die hebben we gebruikt voor 6S. Die is licht en gaat zeer goed met een 17.5 x 20-21.
    De F5F is een 220/33/P4
     
  14. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Zo, vorige week gevlogen met nw B10, nw 6S 30C Turnigy pakket, 1511/1.5D met Marcus 300 regelaar. 7.5KW peak, 380A. Oeps! Weinig ramping (0.7sec.) en de eind niveau iets teveel op safe (nog kortere ramping). Na 8 stijgvluchten (Raaaaap!! zegt zo'n prop dan. Spectaculair hard!, zeker voor een eerste vlucht) was de regelaar het zat. Regelaar doet het gelukkig nog wel.

    Gisteren terug naar 5S. Resultaat: 280A, 4.8KW en teruggerekend 27s motorloop, 3.45V per cel. Met nog extra opgepept 5S pakket lijkt me dit voldoende.

    PS wat is zo'n B10 toch heerlijk vliegen. Beetje het hoogte roer natrimmen en zo'n kist vliegt toch gewoon weer op rails!
     
  15. Medusa

    Medusa

    Lid geworden:
    5 jan 2013
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Breda
    2 compleet nieuwe Avionik B10 afbouwen. Ik zoek enkel nog een extra YGE 200 HV FAI of gelijke regelaar. De rest heb ik compleet.

    Nederlandse en Belgische wedstrijden meevliegen en de nodige Eurotours. Voorbereiden voor de WK. Met dank aan Ronald die me zijn plaats gunde. Ik heb er echt zin in.
     
  16. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Voor de nw Avionic heb ik een 6S 1511/1.5D met Marcus 300 regelaar van Hugues nu op RFM 18*19 small en 6S 2650 HK A-spec. gevlogen met voldoende ramping deze keer. Max. 4.8KWatt na ~1s. 25sec motorlooptijd. Motor temp: 41 graden (begonnen op 8 graad).Vliegt lekker vlot. Mooi! Hoef ik geen nw accu's aan te schaffen :)
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Inmiddels alweer lente aan het worden en ik heb vanaf september helemaal niks meer met vliegen of F5B gedaan. Begint bijna toch wel weer tijd te gaan worden om wat te gaan doen. Als eerste de DLG maar proberen in Maart af te hebben.
     
  18. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    nw aandrijving

    Neu 1511/1.5D loopt mooi op 5Kw piek en 25 sec. motorloop, 6S en RFM 18*19 smal. Vrij korte ramp dus af en toe een kleine ""raaap""

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    rakken

    de rakken moeten wel opnieuw aan worden gewerkt, ik vlieg niet te kort deze keer, echt 150m, maar duik teveel het rak in, een flink aantal keer, de snelle set was met cut en telt dus niet

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina