Winterproject

Die Enya's hadden een verchroomde bus en aluminium zuiger, en konden gewoon met synthetische smeerolieën draaien...

Tenminste, ik ben er redelijk zeker van dat ik dezelfde motor had (in ieder geval een .29 met glijlager en datzelfde dempertje met typische luikje) en die heeft jaren naar volle tevredenheid gelopen met gewone synthetische olie...

De motoren met gelepte gietijzeren zuiger in een stalen bus, die kunnen slecht zonder wonderolie...

Groet, Bert

We willen ook even een foto van de andere kant van de motor zien.
Daar staat een getal, gevolgd door een romeins cijfer.
In tegenstelling tot Bert heb ik namelijk het gevoel dat we hier nog met een stalen cilinder motor van doen hebben.

49 lijkt me stug: dat zou een 8 cc zijn en die trekt de Carter zowat uit elkaar. Hij is er ook niet groot genoeg voor.

Bruno, het zou kunnen, maar toen ik de mijne kocht, ergens rond 1981, waren er al geen Enya's met ijzeren zuigers meer...
Mijn eerste enya, nieuw gekocht in 1979 (een .09) was al AAC en had die beroemde (beruchte) "slechts 10 minuten inlooptijd"....

Dus ik ben daar toch wel redelijk zeker van....

Daarnaast: het is de zuiger die bepalend is: als die van aluminium is, kan hij met synthetische olie draaien, ongeacht of de bus "blank staal", verchroomd brons of verchroomd aluminium is.

Groet, Bert

Gezien de frituurvet resten aan de buitenkant, gewoon lekker doorgaan waar hij op gelopen heeft zou ik zeggen.

Was vanmiddag thuis en er staat 19v haha zat in de buurt :p

En zit Blanco zuiger in,

..::Flip it, Roll it, Abuse it, Crash it!::..

49v dacht ik..
Denk eerder een 19-V:
img_1433_original.jpg

( carter model nr. 4005)
Volgens het motor testrapport door Peter Chinn heeft de 19 V een 'cast iron, lapped piston'.

Tja, en we weten wat dat betekent...:
22-25% wonderolie, 5% nitromethaan en de rest methanol. Dus geen wat tegenwoordig voor 'normale peut' wordt versleten.
Plug: ENYA 3, maar dat spreekt bijna vanzelf.

Het is een .19 (~3,2 cc), dus het zou net aan moeten gaan op een Charter.
Die mag dan niet te zwaar zijn (1500 tot 1800 gram max.) Prop 9x5 of 9x6.

Als het een blanke (héél lichtgrijze) zuiger is, is hij van aluminium, gietijzer is donker grijs van kleur op een nieuwe motor, heel donker grijs/bruin als hij gelopen heeft.

Kwestie van de kop er af, en een magneetje tegen de zuiger houden, dan weet je het onmiddelijk. Magneetje plakt: wonderolie. Magneetje plakt niet, vrije keus.

Zou het knap vinden als je een Charter onder de 1800 gram vliegklaar weet te houden, laat staan 1500 gram.

Het opgegeven gewicht van Robbe was meen ik 1900 gram, en nagenoeg onhaalbaar als je de bouwbeschrijving 1:1 volgde, laat staan als je het stabilo beplankte, en een glasmat onderin de romp legde (om je bodem er niet onder weg te landen....)

3.2 cc is inderdaad ERG krap, zeker met een kamzuiger motortje, maar het moet, als je supervoorzichtig met het hoogteroer omgaat bij de start, wel willen, ook wel met 2 kilo startgewicht.

39c00200f2041edfca851cc76987de25.jpg
935c4d075770a12f815a5b618342ba57.jpg

Ik zag dat ik nog 2 motoren had liggen:D welke zou beter zijn dan? Want alle 3 zijn goed namelijk ;) :)

Ps: weet nie hoe het zit met die kit op 1 motor.. Lekkage? Vals lucht? Scheur..? :)

..::Flip it, Roll it, Abuse it, Crash it!::..

EDIT: sorry, na verversen van de pagina waren de foto's hier opeens te zien...

Qua vermogen zou de SC .32 het geschiktst zijn, en die motor kan ook goed overweg met synthetische olie.

De OS RC 20 is een fijne motor, maar moet wel wonderolie hebben (want van die motor weet ik 100% zeker dat hij een gelapte ijzeren zuiger heeft)
en vermoedelijk is die nét een tikkeltje krachtiger dan de Enya, al scheelt het maar héél weinig.

Ik heb nog een SC .32 liggen, die van binnen niet veel meer is, maar waarvan het huis en de carb nog wel goed zijn. Dan kun je uit twee motoren één maken. Moet je wel geduld hebben, want ik ben pas half december weer thuis.

Groet, Bert

Back