Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Mijn eerste echte scratch bouw vanaf het begin af aan.
    Iedereen kent het boek van Heinrich Winter over het Hohenzollern model dat gedurende de wereldoorlog verloren is gegaan. Gelukkig hebben we het onderzoek op het model en de vele foto's nog.

    Die Yacht Ende der 30er Jahre.png

    Het wordt mijn 3e lopende project, gezien mijn vrije tijd is het wel leuk om af te wisselen tussen alle drie de bouwprojecten. Met deze ben ik inmiddels al een aantal maanden bezig met het uitwerken van de tekeningen. Niet makkelijk om deze naar een POF te vertalen, aangezien er van dit schip alleen een lijnen plan beschikbaar is, dat ook nog niet erg correct is.

    Dit heeft zich al in een aanzienlijk resultaat ontwikkeld in AutoCAD. Het programma dat ik gebruik om het ontwerp uit te werken. Op MSW kan je documenten vinden hoe dit gaat. HIER en HIER
    Eerst dus maar eens volgens de handelwijze de scans van het lijnenplan negatief gemaakt in fotoshop

    lijnenplan 2 dekker 01neg.jpg

    Hierboven zie je wat ik bedoel. Rechts het origineel en links het negatief.
    Dat negatief open je dan in AutoCAD. De lijnen zijn nu wit en de rest van de tekening is zwart, net als de achtergrond in het programma. Eerst de tekening uitlijnen en op het juiste formaat brengen. Het leek mij het beste dit op ware grootte van het schip te doen. 1 op1 dus. Na verkleinen zullen kleine fouten dan niet meer opvallen.
    Het eerste ontwerp is de kiel natuurlijk, best moeilijk bij een Hollander, omdat die er eigenlijk uitziet als een banaan. Ja als een banaan. In het midden hangt hij door naar onderen en is hij ook dikker dan de uiteindes. Het recht toe recht aan bouwen gaat dan niet hellemaal op. Voor het ontwerp heb ik ook het boek van Ab Hoving gebruikt over Witse. En de tekeningen van Blom en Dik van de 7P om het een en ander te kunnen begrijpen wat ermee bedoeld word. Lastige klus die veel studie tijd inneemt maar tevens ook leuk is om te doen.
    De kiel:

    Naamloos-1.jpg

    Met het lijnen plan is het mij gelukt om er een 3D ontwerp van te maken. Dit is handig om te zien waar de knelpunten in de bouw van de romp te vinden:

    3D.jpg

    Vervolgens ga je naar het ontwerp van de spanten kijken. Waar het eerste spant bij de spiegel wel wat meer studie nodig had.

    spant 01 expl.jpg

    In tussen ben ik nu bezig met alle frames te tekenen. Veel werk want het zijn er een stuk of 140. Maar of ik verder ga in die weg om het conventioneel te doen met een mal en zo het schip op te vullen. Of dat ik toch naar de oude bouwmethode uitwijk en het schip freehand met centen (zoals in Witse beschreven) ga bouwen. Of een combinatie van beide. Ik zie wel waar ik terecht kom. Eerst maar eens de kiel, de stevens en de achterspiegel en boeg bouwen.
    Ik ga het schip van kersenhout bouwen. Ik heb een behoorlijke stapel op voorraad

    IMG_3071.JPG

    Eerst maar eens een hulpstuk maken waarop de kiel komt en ik zo alle afstanden kan uitmeten volgens de eerder gemaakte tekeningen.

    IMG_3093.JPG
    IMG_3097.JPG
    Hierna ben ik aan de moeilijk te vormen kiel begonnen. Zie volgende post
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Eerst dus de kiel in vorm.
    IMG_3102.JPG
    IMG_3103.JPG
    IMG_3104.JPG
    IMG_3108.JPG

    Dat was een aardig klusje, veel meet en paswerk. Vervolgens de achtersteven gemaakt die uit 3 onderdelen bestaat

    IMG_3109.JPG
    IMG_3110.JPG
    IMG_3111.JPG

    De pas vlakken moet 100% haaks zijn. Dit doe ik door ze met een 123 blok in de bankschroef in te spannen en dan met het ijzer van een schaafje pas te maken.

    IMG_3112.JPG

    Het derde onderdeel was iets moeilijk er tussen te krijgen.

    IMG_3113.JPG
    IMG_3114.JPG
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Met witte lijm die gemengd is heb ik de stukken aan elkaar gezet en dan begint het moeizame schuren en pas maken op de kiel.
    Foto's spreken voor zich

    IMG_3117.JPG
    IMG_3118.JPG
    IMG_3119.JPG
    IMG_3120.JPG
    IMG_3121.JPG
    IMG_3122.JPG
    IMG_3123.JPG
    IMG_3124.JPG
    IMG_3125.JPG

    Je ziet een natuurlijke nerf in het hout, deze is niet zwart geworden door de lijm, maar was al zo. Ik vond het wel wat hebben en maakte het geheel wat levendiger omdat hout nu eenmaal een natuurproduct is.

    IMG_3127.JPG
     
    Marcus Botanicus, Peterh80, pauwels en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben nu met de voorsteven bezig. Dit is nogal een precies werkje. Het galjoen alleen bestaat uit 4 onderdelen die pas gemaakt moeten worden. Het geheel bestaat uit 7 onderdelen. Wederom volgens dezelfde werkwijze zoals eerder te werk gegaan.

    IMG_3129.JPG
    IMG_3130.JPG

    Het galjoen gedeelte in geel

    IMG_3128.jpg

    IMG_3131.JPG
    IMG_3132.JPG

    Vervolgens de voorsteven met een las in elkaar zetten

    IMG_3133.JPG

    Het bijna klaar eindresultaat met nog 1 onderdeel te gaan. Maar eerstvolgende is de kinnebak passend maken zodat de verbinding met de kiel tot stand komt

    IMG_3134.JPG
    IMG_3135.JPG
    IMG_3136.JPG

    Bedankt voor het bezoeken van dit bouwverslag

    Het houtwerk moet allemaal nog strak gemaakt worden en behandeld. dit doe ik als alles op zijn plek zit en de juiste vormen heeft. De voorsteven moet ook taps worden naar de punt toe. De lijmresten verwijderen. Nog veel werk voordat ik roepen de kiel en stevens zijn klaar.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2023
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Wat een klus.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Een woord..... Vakmens!!!!!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, deze bouw je niet in een jaartje. Sowieso neemt scratch meer tijd mee en op deze manier helemaal.

    Dat vind ik een mooi compliment, dankjewel :thumbsup:
     
    Ruud Pont vindt dit leuk.
  8. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.124
    Locatie:
    Roosendaal
    Succes, ook hier volgstand weer aan
     
    JDS73 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Erik B

    Erik B

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Uden
    Hele onderneming! Wel boeiend dat er eigenlijk een hele studie bij hoort! Succes Stephan
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Erik B vindt dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed bezig :)
    Hoe lang wordt de romp ongeveer?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Dit gaat hogeschool scratch modelbouw worden. Hier is mijn Victory binnenste buiten maar knutselwerk bij.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Iets van 65 cm. Iets voor een bouwdoos?

    Echt niet Jan, ik zou jouw project niet aandurven. Het verschil is dat ik veel uit de boeken moet halen zoals Witse en v. Yk. En je weet hoe dit geschreven is. Dus soms compromissen sluiten om iets voor elkaar te krijgen.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Dat was voor de victory niet anders met als voordeel kijk maar naar de echte. Gewoon een soort van poppenhuisje,maken.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat maakt het ook leuk die uitdaging. Het is niet kijk in de handleiding en plak onderdeel 47 op onderdeel 5 op plek B. Maar meer hoe krijg ik dit voor elkaar om het te laten lijken zoals het was/is. En vervolgens na een stuk of wat pogingen te kunnen zeggen: "het is me gelukt"
     
    janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Dan wens ik je daar heel veel sterkte bij en dat je niet alles drie keer opnieuw moet moet maken.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Dank je Jan, tot nu toe pas 1 klein onderdeeltje van de voorsteven opnieuw moeten maken.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    Bouw ze met dit groote project
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.769
    Locatie:
    Ittervoort
    Dank je Tim
     
  20. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Een heel gaaf maar zeer moeilijk en langdurig project. Je bent heel erg goed gestart en je verbindingen, uitleg daaromheen is erg goed! Klasse zover.

    Ik weet niet veel van Hollandsche scheepsbouw, maar Willem Vos zei eens dat de Hollandsche schepen uit de 17e eeuw "krommer" zijn gebouwd dan bijvoorbeeld de Engelsen toedertijd deden. De reden was het tegengaan van het doorhangen van het schip. Dat wil zeggen dat je een kattenrug kreeg als het schip niet zo als een banaan gebouwd werd. De Engelsen konden veel meer stevigheid en stijfheid in het schip / frame bouwen, waardoor ze minder last hadden van het doorhangen en daardoor rechtere schepen bouwden. Een nadeel was dat de schepen logger waren en een diepere watergang hadden.
    In de boeken van Witsen en Van Yck wordt hiernaar verwezen volgens Vos als je maar goed bestudeerd en goed luisterd en begrijpt, is het net alsof je met oude scheepsbouwmeesters aan het communiceren bent en ze je uitleggen waarop je moet lettten. Ik vond dat een heel mooie toelichting die hij gaf.

    Jij laat in feite zien dat dit type schip uit die periode letterlijk zo krom is als een banaan door alleen al de kielbalk te vervaardigen en te tonen hoe deze was. Dit bouwverslag is dus niet alleen een verslag van het bouwen van een schip maar meteen ook een enorme schat aan kennis en ervaring die wordt opgedaan.

    Ik volg dit verslag dan maar al te graag en hoop heel veel te leren. ;)

    Ik wens je heel veel succes met de bouw. Je bent wel met wat veel projecten tegelijk bezig, dus ik hoop dat je de focus kunt bewaren om het tot een goed einde te brengen.

    gr.
    Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina