Wire benders

'Piano wire', staaldraad dus, ik denk 1/8" (3 mm) max., voor onderstel en cabane struts. :cool:

(Ik denk stiekem aan de Aerodrome RC Stearman . . . )

Maar je weet nooit wat je verder nog tegenkomt! :nooo:

Ik koop liever een keer wat goeds waar je de rest van je leven mee vooruit kunt, dan . . . :mad:

jan.

Mighty Wire Bender,
this bender is capable of accepting piano wire up to 3/16" diameter

Da's plm. 4,5 mm.

jan.

Ik buig (t/m 5mm) alles van hand .

Zo,n apparaat was mij altijd te onhandig en als je te scherp knikt scheurt het verenstaal .

Mvg Johan

Als je het te buigen gedeelte verhit buigt het makkelijker.
Je verliest alleen wel de materiaaleigenschap van het verenstaal, dat het weer terugbuigt.
Hoe doe jij dit Johan? Heb je een zware bankschroef en gebruik je een afgeronde bek?

Ben zelf ook op zoek naar zo'n apparaat maar als het met de hand net zo makkelijk goed gaat, dan.... :rolleyes:

Groeten, Ralf

Buigen met een setje hardstaal van verschillende diktes (werkt alleen voor niet-haakse bochten). Ik heb 5, 10, 15 en 20 mm en daar buig ik het verenstaal omheen. Iets verder dan de benodigde hoek. Nooit verhitten, dan kun je net zo goed gewoon ijzerdraad gebruiken :P

Niet dat ik nu zo vaak draad moet buigen maar ach, het was nog geen vijf euro materiaal.. (zet de benodigde dikte vast op de werkbank met twee (schroef)lijmklemmen)

Hallo Jan,

Ik kan alleen wat vertellen over de Magic Wire Bender... ( is de Flair)
Die heb ik liggen... en werkt uitstekend voor het koud buigen van rondstaf pianowire... verenstaal.
Denk dat het tot 6 mm nog gaat, alleen sta je dan wel heel fors te sjorren.
Bij 5 mm was het ook al zweten... alleen al om het exact zo in de vorm en stand te krijgen als ik wilde. Landingsgestelpootje met dubbele spiraal...

Verder moet je de grondplaat van de bender goed verankerd hebben in een stevige/zware bankschroef... die op zijn beurt ook weer goed vast moet zitten aan een stevige werkbank. Daarna kunnen de spierballen rollen!

De bender is ook zelf te maken uit oud ijzer...

De andere bender van ebay lijkt me ook praktisch, alleen voor het fijnere werk.

Als je een vleugelpen moet buigen, werkt dat ook met een stuk op juiste diameter ingeboord stuk staal, waar je de pen insteekt, op de andere kant zet je +1 meter pijp...
Met een aanslag, dat je niet te ver doorbuigt, zodat je hoeken gelijk blijven...?

Gr Bas

Hoe doe jij dit Johan? Heb je een zware bankschroef en gebruik je een afgeronde bek?

full

Tekening op een plaatje spaanplaat , paar gaten waar stukken verenstaal (5mm) in zitten en dan koud buigen met een pijp van een halfe meter er over geschoven.

Radiussen zijn makkelijk te vergroten door er stelringen over de stukjes verenstaal te plaatsen.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Geschikt tot 2 mm ijzerdraad

IJzerdraad wel, ja. Nu zie ik dat toch erg weinig gebruikt worden. Hoogwaardig (veren)staaldraad is wel een ander verhaal. Maar voor goede buigapparaten voor grotere diameters ben je dan wel ettelijke duizenden euro's kwijt.

Groet,

Ad

Plotterwelt schreef:

Geschikt tot 2 mm ijzerdraad, dat buig je tussen 2 vingers.

Ik lees: maximale Materialstärke ca. 2mm (Eisenblech)

Waarover denk je dat dat nu gaat: over piano wire (:nooo:), of plaatmateriaal dat je wilt buigen? :confused:

:hammer:

jan.

Max . materialstärke betekent dat er niks dikkers tussen past .

En als er eisenblech staat (ST-37) kan je er geen verenstaal mee buigen.
Anders hat het er echt wel bijgestaan.

Mvg Johan

Back