Jazeker, daarvan zijn er vier.. .. twee raderen op de uitgaande assen. Allemaal dezelfde diameter en constructie, maar met verschil in de breedte... iedere as heeft een smal en een breed scheprad. De buitenste schepraderen konden worden afgekoppeld. Dat werd gedaan bij een te hoge waterstand van het “lage”waterniveau. Dan werd er nl. teveel water geschept en daarvoor had de machine te weinig capaciteit.
Kleine update. Het magazijn/machinistenverblijf is nu ook gereed. Zoals eerder aangegeven zijn de hokjes iets hoger geworden, maar vooral zijn de houten wanden en het plafond wat meer open gelaten. Machinisten verblijf ingericht met een tafel, een stoel, een lessenaar en een stelling (voor smeermiddelen en lappen....) zoals ook was inbegrepen in de oorspronkelijke bouwopdracht aan de hoofdaannemer. Hier gezien vanuit de richting van het ketelhuis. Deze “open muur” aan de voorkant zal straks de tussenmuur die de afscheiding zijn. De “open muren” links en helemaal recht bij de smederij, worden later de zijmuren van het gebouw.. De twee hokjes worden in feite later gewoon in een hoekje tussen dezijmuren en de tussenmuur gezet. Hier het aanzicht vanuit de machinekamer. Links de smederij en rechts de machinistenkamer met een deur naar de machinekamer. En tussen de twee hokjes steekt straks het laatste deel van de stoommachine. gr. Jan Blonk
Nou ja zeg, ik vraag 2 kersen en krijg er zelfs VIER! Ik ben zeer benieuwd. Jullie maakwerk maakt dat ik weer op zoek ga naar werkende voorbeelden. En die zijn er in Nederland. Zelfs een werkend stoomgemaal.
Deze had ik al eens gezien. Bovendien ben ik al meerdere keren in het Woudagemaal geweest zowel bij stilstand als in bedrijf.
Bij de vorige foto serie heb ik geschreven dat de rader assen deelbaar zijn om de machine makkelijk te kunnen verwijderen voor onderhoud. Dat zal waarschijnlijk het vaakst nodig zijn om het aandrijfriempje van de regulateur te vervangen. Om het een beetje aan de schaal te laten voldoen heb ik gekozen voor een plat rubber riempje. De praktijk zal uitwijzen hoe lang dit het volhoudt. Groet, Jan Walpot.
Jan, In het verleden, toen er nog geen rubber snaren bestonden werden alle drijfriemen gemaakt uit leder. De nieuwe riem was bij de overlapping schuin afgevlakt en reeds voorzien van de gaten voor het onderling met b.v. linnengaren aan elkaar bevestigen. Er bestond ook een kramtechniek met een stalenkoppelstift, maar dit was voor de brede en dikke drijfriemen. Analoog, Ondertussen bestaan er goede lijmen, waarmee je zelfs een O-ring kan lijmen. Misschien zit er dan een bobbel in de snaar, maar het is beduidend minder werk. Voor jouw eenvoudig, even loshouden van de poelie van de snelheidsregelaar en stomp of met overlap aan elkaar lijmen. Bij overlap, kan je altijd nog een hechtdraad aanbrengen, zie gebruik van de lederen riem. Succes, Henk.
Henk, ik heb een tijdje terug al een snaar op proef gelijmd en het is sterk genoeg. Dat werd bij ons op de fabriek ook regelmatig gedaan. De verdikking vind ik niet mooi en ik heb nog niet geprobeerd of ik daar wat aan kan doen. Groet, Jan.
Drijfriemen Ik zie dat ze nog steeds te koop zijn de riemverbinders/krammen. Vijftig jaar geleden moest ik bij Noten drijfriemen in Tegelen enkel 5 cm brede leren riemen halen en een doosje krammen om deze riemen op de machine aan elkaar te klemmen. Met V-snaren gebeurde dat ook. Je kocht de lengte van de rol die je nodig had. Deze v-snaren en bijhorende kwamen van Dentjes in Venlo. Heel veel later vroeg Noten of ik mee wou gaan om een enorme leren drijfriem op te meten. Noten was gevraagd deze drijfriem te conserveren en prepareren voor gebruik. De enorme riem was nog netjes in takt maar droog en stug geworden. Als de machine weer zou gaan lopen met een onbewerkte riem zou de riem binnen een uur sneuvelen. Deze riem was gestikt en gelijmd tot een geheel. Foto's en meetaantekening heb ik nog. Dat waren tijden. Veel modelbouwplezier, Willum
Drijfriemen Meer dan tien jaar geleden 3 stuks gemaakt voor mijn toemalige kolomboormachine. Deze 2 stuks hingen nog steeds buiten op voorraad. Nu gaan ze weg. Veel modelbouwplezier, Willum
Op de fabriek waar ik werkte heb ik ook diverse riem verbindingen gezien maar geen daarvan kwam in aanmerking. Voor de modelmachine was ik op zoek naar een riempje van 2,5 mm breed en na veel zoeken heb ik deze gevonden. Ze zijn 2 mm breed en 0,4 mm dik. Groet, Jan.
Drijfriemen Overlap verbinding 2,5 mm riempje is erg iel. Ze bestaan, denk aan de aandrijving van de draaitafel van een pickup. Het verbinden van de uiteinden kan met afschuining om een lange en belastbare verbinding te maken. Bij dit soort materialen probeer ik een zo lang mogelijke overlap te maken. Deze verbindingsmanier is gelijk aan lintzaagbladen die aan elkaar gesoldeerd worden. Bij stalen lintzaagbladen is alleen de overlap korter ca.5 maximaal tot 10 maal materiaaldikte. Ik heb nog een foto gemaakt van de oude banden die ik nog had. Foto w.p. 4-2021 De verbinding op gelijke dikte proberen te fabriceren heeft meer soeplesse en geeft minder schokken. Dit is bij lintzaagbladen ook zo. De overlap zorgd voor een treksterke verbinding. Rechts het klad laat de doorsnede zien. Succes met het mooie werkstuk Jan. Veel modelbouwplezier, Willum
Op deze zelfde manier maakte ik ook verbindingen bij Fuji foto papier. Om de nieuwe rol aan de oude vast te maken. Als je dat niet goed deed, dan ging het fout in de slitter. In de slitter werd de moederrol versneden tot smallere rollen voor de ontwikkelcentrales. Dat is het papier waar de foto's op worden/werden afgedrukt. Aangezien dit lichtgevoelig papier is gebeurde dit ongeveer in het donker.
Overlap verbindingen Op deze zelfde manier maakte ik ook verbindingen bij Fuji foto papier. Om de nieuwe rol aan de oude vast te maken. Dat werk ken ik van fotopapier. Ik heb het enorm veel gebruikt tot 140 cm breed. Ben nooit overlap tegen gekomen. Mooi toch. Bij rotatiedrukkerijen doet men dit ook zo. foto w.p. 4-2021 bovenaanzicht. Dat zijn al drie overlapverbindingen. Envaloppe, 45 graden en 90 graden. Ik zal een keer bij "hardsolderen" een voorbeeld laten zien van een zilverhardsoldering lintzaag. Ik ben klaar. Veel modelbouwplezier, Willum
Dat klopt, die werden er altijd uitgehaald, want 1,5 m voor en na voldeed niet aan de kwaliteitseisen. Ze kwamen onze fabriek binnen als een rol van 160 breed en 6000 m lang. En werden op een andere fabriek op hetzelfde terrein gemaakt.
Omdat er bij de SWEK voor en tegenstanders waren om de modelmachine te verven en we bovendien ook geen idee hebben welke kleuren de machine had gekozen voor een "ieders wat wils" oplossing. Hiervoor heb ik de machine helemaal gedemonteerd om de messing delen te verouderen en sommige details te verven. Voordeel hiervan is dat de boutjes goed gangbaar blijven en er geen verf tussen draaiende delen kan komen. De vlieg en tandwielen verouderd. De condensor, waterbak en watertank verouderd. Bij de echte machine was de cilinder bekleed met vilt en daar omheen een staalplaat. De blanke delen op de model cilinder stellen de banden voor waarmee de staalplaat werd ingeklemd. Dit is het eindresultaat en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Voor een beetje aankleding ook een 60 liter olievaatje gemaakt al heb ik geen idee hoe die er in die tijd uitzagen. Eind maart heeft de modelmachine gestaan op de plaats waar ooit de 32 x grotere broer stond. Prettig weekend, Jan Walpot.
Dit is het eindresultaat en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Verrekte mooi, grandioos, super Als die van was zette ik haar op de vensterbank zodat ze ook door iedereen gezien kan worden. En toch, Jammer dat ze klaar is. Fijn dat we/ik, heb mogen meekijken. Dank je. Veel modelbouwplezier, Willum
Tentoonstelling waardig!! Nu nog de tegelvloer en wanden er bij, en dan nog 2 jaar wachten voor we het van nabij mogen bekijken (al denk ik dat we met de foto's meer zien van de details als dat we dat in RL zullen kunnen zien.