Wisselwielen EMCO ECOMAT 8.6

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Mallegat, 30 mrt 2022.

  1. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Beste lezer,

    Ik ben mogelijk binnenkort eigenaar van een draaibank EMCOMAT 8.6
    Er zit helaas geen set wisselwielen bij.
    Wie weet waar deze (nog) te koop zijn?

    Zelf maken is theoretisch mogelijk, maar zoiets heb ik nog nooit gedaan en een set modulfrezen is ook niet goedkoop dus lijkt een kant en klare koopset me een betere optie.

    Desondanks wat op internet rond gesnuffeld.
    Ik heb ergens gelezen dat de wisselwielen moduul 1 zijn (moet ik nog controleren als ik de bank heb).
    Maar geen informatie of het cycloidale of evolvente tanden zijn.

    Weet iemand welke soort tanden het zijn?

    Alvast bedankt voor de reacties en groet,

    Mallegat
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2022
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  4. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Hallo Henk,
    Bedankt voor de snelle reactie en bedankt voor de link!

    Wisselwielen voor de emcomat 8.6 schijnen niet gelijk te zijn aan die voor een compact 8, las ik ergens. Of dit geldt voor complete sets of dat het voor individuele wisselwielen geldt stond er helaas niet bij. Wel dat het voor de 8.6 moduul 1 tandwielen zouden zou zijn.

    Een complete set voor de emcomat 8.6 heb ik op deze site gelukkig wel gevonden: https://www.emcoshop.at/startseite/2581-raedersatz-fuer-emcomat-7-8486.html
    Met deze set van 9 tandwielen, is een heel scala aan metrische-, whitworth- en moduldraden te snijden, vlgs de handleiding van de machine.
    Gezien de prijs van €129.60 ex verzendkosten zal zelf maken onvoordelig uitpakken.
    Naast het materiaal heb ik dan ook meerdere, of een hele set á 8 stuks, moduul 1 frezen nodig. Dus een koopset is dan het minst duur.
    Daarnaast is het harden van zelfgemaakte delen voor mij niet mogelijk, terwijl dat vlgs mij eigenlijk wel nodig is.

    Het 127-tands wisselwiel is kennelijk niet nodig om whitworth te kunnen snijden; het zit niet in de koopset. Zie onderstaande pagina uit de spare parts list van de 8.6
    De spindel van de 8.6 heeft een spoed van 1,5mm.

    Zaterdag kijken naar een emcomat 8.6.
    Ik weet nu wat er ongeveer af moet om de kosten voor tandwielset binnen de prijs te houden.

    upload_2022-3-30_22-6-16.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi, dat dit probleem is opgelost.
    Op pagina 28 van de handleiding, zie link, staat het overzicht van schroefdraadspoed met de bijbehorende wisselwielen.
    Succes met de aankoop. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Dank je wel!
    Machine wordt aangeboden als zijnde zo goed als nieuw.
    Ik heb een lijst met te controleren punten gemaakt, zodat ik zo goed als mogelijk kan nagaan hoe en wat, zonder iets te vergeten.
    De aanbieder heeft geen bezwaar als ik het deksel van de tandwielbak van de vaste kop licht, om te zien hoe eea er aan toe is.
    Dat is voor mij een indicatie dat het bonafide is.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Vandaag wezen kijken naar de machine.
    Zoals verwacht was de conditie "gebruikt" maar zeker niet versleten of afgeragd.
    Slingering drieklauw, met als meetstaafje een 10mm toolbit, was 0,02 á -0,03mm. Volgens mij is dit prima.
    Met een lange proefstaaf (gebruikt voor uitlijnen losse kop van mijn huidige bank) en meetklokje geprobeerd na te gaan of er een zak in het bed gesleten was. Ook dat leek me prima in orde. Het support loopt over de hele bedlengte overal even soepel, wat ook duidt op weinig tot geen slijtage van het bed.
    Verder geen overmatige spelingen en geen rare geluiden bij proefdraaien met verschillende toerentallen.
    Bank gekocht en nu eerst schoonmaken, afstellen en smeren.
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  8. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Gefeliciteerd met je "nieuwe" draaibank.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Ha,ha, dank je wel!
    "Nieuw"is hij voor mij wel ,maar ik denk dat deze machine zomaar 40 jaar oud kan zijn.
    Geen idee in welke periode dit type door Emco gemaakt is. Je schijnt ahv het serienummer te kunnen achterhalen wat het produktiejaar is.
    Mijn huidige Compact8 is in 1980 nieuw gekocht door een oom van mij en toen was de Emcomat 8.6 vlgs mij nog in het programma.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Ik heb een Emco 11, door mijn vader nieuw gekocht begin jaren 80. Door zijn overlijden in 1988 bij mij terecht gekomen.
    Daar waar veel anderen gereedschap aanschaffen voor hun hobby heb ik een hobby gezocht bij mijn draaibank.
    Groet, Jan.
     
    ozy, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  11. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Ha,ha, er is altijd baas boven baas;)
    Een Emco 11 is een schitterende machine:kwijl:
    Die heeft destijds ongetwijfeld een godsvermogen gekost.
    Werd hij beroepsmatig gebruikt of ook voor hobby / vrije tijd?

    Leuk te lezen hoe mensen aan hun hobby en / of machines komen.

    In mijn geval begon het zo'n beetje op de MTS, waar we (opleiding elektrotechniek) twee eenvoudige dingetjes op een draaibank moesten maken.
    Wat later, tijdens stage bij een GEB, moest ik wat kunststof isolatortjes maken op een grooote draaibank. Dat vond ik wel wat......
    Iemand die me bezig zag zei "Kijk hij staat te kijken hoe hij dat ding thuis kan krijgen".
    Dat had hij goed gezien.......:koud:
    Van mijn verdiende centen kocht ik toen een Emco Unimat 3.
    Daar aardig wat mee gespeeld, maar zo'n machientje is wel heel erg klein.
    Intussen kocht een oom van mij een Emco Compact 8.
    Een juweel van een machine, zeker vergeleken bij mijn Unimat 3.
    Jaren later heb ik een BV20L gekocht en de Unimat van de hand gedaan. Het was een relatief goedkope machine uit het verre oosten. Daar veel plezier aan beleefd.
    Helaas overleed mijn oom in 2016 en ik erfde zijn Compact 8 en een FB2.
    De BV20L ging naar een kennis en beide andere machines kwamen ervoor in de plaats.
    Het steeds omleggen van snaren om een ander toerental te krijgen vond ik eigenlijk vervelend, verwend als ik was omdat de BV20L met een tandwielbak werkte.
    Ook wilde ik graag een iets langer bed.
    Uiteindelijk pas geleden tegen een Emcomat 8.6 aangelopen op Marktplaats. Die werkt met een tandwielbak en heeft een wat langer bed.

    Zojuist de bijbehorende set wisselwielen gevonden en gekocht.
    Samen met de toebehoren van de Compact 8, die passen op zo'n 8.6, ben ik compleet.
     
    ozy, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens http://www.lathes.co.uk/emco/page2.html zou de productie van de Emcomat/Maximat series begonnen zijn eind jaren '60 , maar hoe lang ?

    Zelf heb ik ook nog een Emcomat 7 , zeer goed draaibankje vind ik , enigste nadeel t.o.v. mijn andere draaibanken is de nonius verdeling van de dwarsslede , wanneer je bv. 1 mm aanzet is dit ook effectief 1 mm , dus 2 mm in diameter , dat is dan eventje het hoofd erbij houden , waarschijnlijk maak ik zelf wel een andere waarbij 1 mm ook effectief 1 mm in diameter is , is dit bij de 8.6 ook zo ?
    Emcomat 7.jpg

    Groeten Jef
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Mijn vader gebruikte de draaibank ook voor hobby maar wel iets anders. Hij had een oud jachtje gekocht en had de draaibank om onderdelen die niet meer verkrijgbaar waren na te maken. Ook maakte hij verjaardag cadeautjes voor familie en vrienden.
    Bij mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik er voor het eerst aan durfde zitten.
    Zonder technische opleiding is het een hele stap ermee aan de gang te gaan.
    In 1990 lid geworden van een modelbouwclub en met hele grote ogen en oren naar de clubavonden + wat boeken lezen heeft me vooruit geholpen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gefeliciteerd met je aankoop.
    Voor mij, maar dat zal wel commentaren opleveren van "hout" bouwers, is het mooiste een metaaldraaibank.
    Daarom nogmaals gefeliciteerd en hopelijk kun je op korte termijn resultaten laten zien.
    Overigens, bij mijn draaibank moet ik ook snaren wisselen voor een ander toerental.
    Dit doe ik niet, ik draai standaard met 420 omw/min, het is hobby en geen productie werk.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Leuk jullie reacties te lezen!

    @jef
    Jouw 7 lijkt heel veel op mijn 8.6. Een in het oog springend verschil is het vlakbed van de 7 en het prismabed van de 8.6.
    Vlgs mij hebben ze bij Emco voor diverse typen machines veel dezelfde onderdelen gebruikt.
    Bij mijn Compact 8 geeft de nonius op de dwarsslede ook de verplaatsing van de beitel weer en niet de vermindering in diameter nadat iets bewerkt is.
    Of dat bij de 8.6 ook zo is vermoed ik wel; ik heb nog niet met mijn nieuwe aanwinst gewerkt.
    Ik dacht dat het altijd zo is dat een nonius de werkelijke verplaatsing aangeeft. Bij een vorige machine die ik had in elk geval wel.

    @jan
    Voor bootonderdelen schaal 1:1 heb je al gauw een grotere / zwaardere machine nodig dat het soort dat ik heb.
    Zwager van me vroeg eens of ik zijn schroefas op kon zuiveren. Helaas, nee dus, want veel te groot voor mijn Compact 8.
    Ik heb dan wel ooit de MTS gedaan, maar het werken met verspanende machines zoals draai- en freesbank, heb ik mezelf zo'n beetje aangeleerd. En ik ben nog lang niet uitgeleerd......
    Ooit bij De Slegte tegen een boekje ""Metaal draaien voor amateurs" aan gelopen. In de ramsj voor een paar gulden, maar ik heb daar heel veel uit gehaald. Ik kijk er nog weleens in. Nog geen internet toen........
    Van de leraar op de MTS heeeel goed onthouden dat je de klauwplaatsleutel eruit moet halen. Dat is ongeveer een 2e natuur geworden.
    Voorzichtig zijn is beter dan doldriest aan de gang gaan......al doende leert men en het verkennen is voor mij een leuke bezigheid.
    Ik neem bijv. meestal een (veel te) laag toerental en heb me ertoe moeten zetten om stevige spanen af te nemen ipv. heel kleine.

    @Henk 63
    Dank je wel!
    Ik vind tandwielbediend prettiger, maar het is natuurlijk maar wat je gewend bent.
    Werken op één standaard toerental kan natuurlijk als snelheid geen rol speelt, zoals bij hobbygebruik.
    Echter is het toerental vlgs mij belangrijk in relatie tot de ruwheid van een werkstuk, na bewerking op de draaibank.
    Tabellen geven maxima aan wat het beitelmateriaal kan hebben zonder heel snel bot te worden, maar minder mag ook om toch een glad oppervlak te krijgen.
    Maar dat is mijn idee als zelfleerder:koud:
    Om nu te kunnen proberen wat het toerental echt doet in relatie tot het oppervlak lijkt me zo'n tandwielbak handig om ffff een ander aantal rpm te kiezen en te proberen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als eerste, ik ben niet @Henk 63 , maar @Stoompomp.
    Het toerental heeft geen relatie tot de ruwheid van het bewerkte oppervlak.
    Het is de spoed, verplaatsing van het support, beitelhouder per omwenteling, die de ruwheid bepaalt.
    Zelf draai ik met een spoed van 0,1mm per omwenteling, nadraaien met een spaan van 0,1mm.
    De afgelopen tijd heb ik veel pijpkoppelingen gemaakt met een draadlengte tussen de 4 en 6mm.
    Nu waarom 420 omw/min?
    Bij deze snelheid kan ik op tijd loskoppelen van de langsvoeding, zonder dat de beitel in het werkstuk vast slaat.
    Succes met je draaibank. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Volgens mij zijn verschillende delen identiek maar bij jou bank is de centerhoogte groter , 105 tegenover 90 mm bij de 7 dacht ik.
    Ik heb er nog geen problemen mee gehad maar blijkbaar zouden de elektrische knoppen/schakelaars wel eens kunnen haperen.

    Bij mijn andere draaibanken (FSB , Little John) is 1 mm nonius verdraaiing een verplaatsing van 0,5 , vind ik logischer dan bij de Emco want dan draai je effectief af in diameter wat je aanzet maar het is maar wat je gewend bent .

    Groeten Jef
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    @Stoompomp
    Geen idee hoe er @Henk63 is komen te staan.
    Nu deed mijn laptop vandaag wel raar, dus mogelijk dat het daardoor kwam.
    Nadraaien, om een mooi glad oppervlak te krijgen, met kleine aanzet en zo hoog mogelijk toerental heb ik altijd begrepen.
    Wellicht bedoelen we hetzelfde.
    Op tijd stoppen is wel aanbevelenswaardig; ik stop altijd voortijdig en doe het laatste stukje op de hand.
     
  19. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    @jef
    Over die drukknopschakelaars had ik al iets gelezen en die heb ik dan ook goed getest toen ik de machine bekeek.
    Is dat haperen door ingebrande contacten of komt het door slijtage van het mechanische deel? Dat heb ik niet echt kunnen ontdekken.

    Bij defect is het pech want die dingen zijn niet meer te krijgen, als ik goed geïnformeerd ben.
    In dat geval eea vervangen door een relaisschakeling, met druktoetsen, of een dahlander omkeerschakelaar.

    Ik heb een aparte aan/uit hefboomschakelaar onder mijn machine, binnen handbereik.
    Dit om het veelvuldig bedienen van de eigenlijke machineschakelaar(s) te vermijden maar ook om snel te kunnen uitschakelen als dat nodig is.

    Het is idd maar wat je gewend bent.
    Zo lijkt een machine met inch- / imperial noniussen mij een ramp om mee te werken. Ik heb "gevoel"bij millimeters en niet bij inches.
    Maar als je dat gewend bent zal het wel meevallen.
     
  20. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Inmiddels de machine schoongemaakt, voor zover nodig want hij was al aardig opgepoetst.
    Geen gekke dingen ontdekt, behalve dat de aandrukstiftjes, die achter de stelschroefjes van de kruis- en dwarsslede horen te zitten, ontbreken.
    Geen nood, een stel vervangers is zo gemaakt.

    Wel een vraag.
    Bij de draaibank zit een snelwisselhouder, met 5 schuitjes.
    Het is waarschijnlijk deze snelwisselhouder, gefabriceerd in India door de firma ASSORTS.
    https://www.assortsmachinetools.com/products-detail.php?cid=1&sid=16&pid=155
    [​IMG]
    Simpele en effectieve constructie.
    Wie weet waar deze verkocht worden?
    Ik wil er namelijk een schuitje voor een afsteekmes bij hebben.
    Alvast bedankt voor de reacties!
     

Deel Deze Pagina