Wisselwielen voor draaibank

Hallo allemaal ik heb een vraagje.
Ik wil schroefdraad gaan snijden op mijn draaibank, maar ik snap nog niet zo goed hoe ik mijn wisselwielen moet zetten in welke volgorde.
Dit zijn de gegevens van de wisselwielen en de losse wielen die ik er bij heb, zie ook de foto's.

Ik heb W, Z en L ( In de beschrijving wordt er gesproken over Z1 en Z2 maar de zie ik niet in de tabel terug)

W is de bovenste (waar twee wisselwielen op kunnen, waarvan een de aandrijfwiel is)
Z is de middelste (waar twee wisselwielen op kunnen)
L is de rechte wiel naast de Middelste.
Hoe kan ik nu weten welke volgorde ik moet aan houden om de wisselwielen te plaatsen waar er twee op komen?
Nu zie ik bijv. bij metrische draad in klom Z ( 60/40) staan:(

Zo zit het nu:
Op W zit nu 72/30
Op Z zit nu 77/35
Op L zit nu 70 met daar achter een opvul ring.

Ik hoor graag van jullie ik ik het moet doen en waar ik op moet letten.:D

Staat toch vrij duidelijk op de machine?
Je hebt zo te zien een schakelaar met 3 standen I II III daarmee kan je wat selecteren.

Spoed 1mm bijvoorbeeld is:
Stand II
W = 40
Z = 65
L = 30

Op W zie ik in de tabel geen tweede tandwiel vermeld staan dus lijkt me niet zo vanbelang.
Op Z kunnen er wel 2 gemonteerd worden volgens de tabel dan zal de grote tandwiel achter komen de kleine vooraan.

Het kan ook wel eens zijn dat op W 1 tandwiel vast hoort te zitten en alleen het voorste wiel gewisseld mag worden.. Ik zie overigens nergens 77 in de tabel staan dus weet je dit zeker?

Op mijn draaibank werk het wel niet hetzelfde als op deze maar waarschijnlijk moet je op W enkel het voorste tandwiel wisselen , als er bij Z twee tandwielen staan vermeld zal het achterste het grootste en het voorste het kleinste moeten zijn denk ik , indien je op Z twee tandwielen moet gebruiken dan laat je op L de opvulring zitten en vooraan zet je het betreffende tandwiel , moet er op Z slechts één tandwiel gebruikt worden dan zet je het achteraan en vooraan een willekeurig om het achterste vast te kunnen zetten op de as , in dit geval zal je op L het tandwiel achteraan en de opvulring vooraan moeten zetten , ook moet je de houders van de tandwielen zo verdraaien dat ze op elkaar ingrijpen . Maar 100% zeker ben ik niet , er zijn er hier op het forum nog wel met een HBM draaibank , die zouden je het met zekerhied moeten kunnen vertellen

Groeten Jef

Stel je wilt M5 snijden welke normaal een spoed heeft van 0,8mm
Dan moet je de tandwielen en de rest instellen zoals op het plaatje is aangegeven.
Zoals je ziet kan je op twee manieren M5x0,8 snijden.
Daarbij gaat het dus om de zgn Z tandwielen, maar ook de spindelsnelheid.
Je hebt Z1 en Z2, waarbij Z1 het achterste tandwiel is en Z2 de voorste.
Zo gaat het ook met de overige maten die je wilt snijden, maar je moet wel opletten dat je NOOIT tijdens het snijden de spindel los mag nemen !
Als je van links naar rechts wilt, dan moet je dat met de handel doen maar nooit met het handwiel !!

schaal.jpg

Stel je wilt M5 snijden welke normaal een spoed heeft van 0,8mm
Dan moet je de tandwielen en de rest instellen zoals op het plaatje is aangegeven.
Zoals je ziet kan je op twee manieren M5x0,8 snijden.
Daarbij gaat het dus om de zgn Z tandwielen, maar ook de spindelsnelheid.
Je hebt Z1 en Z2, waarbij Z1 het achterste tandwiel is en Z2 de voorste.
Zo gaat het ook met de overige maten die je wilt snijden, maar je moet wel opletten dat je NOOIT tijdens het snijden de spindel los mag nemen !
Als je van links naar rechts wilt, dan moet je dat met de handel doen maar nooit met het handwiel !!

schaal.jpg

Okay en als ik nu een spoed van 1.5 wil draaien, dan zie ik z=50, is dit dan Z1 of Z2?

Back