Witte glanslak wordt cremekleur.

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door FredK, 13 okt 2022.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    20221011_165605.jpg Ik gebruik al jaren Motip spuitbussen voor mijn RC trucks. Als basis kunststof, en Bruder cabines.
    Bij mijn huidige project heb ik een probleem dat de witte kleur op de cabine creme wordt. De ondergrond is geel plastic, cabine en 3D PLA filament aanbouw manschappenruimte.
    Dit is allemaal geschuurd, filler primer, toen een donkere primer om een gladde egale ondergrond te krijgen.
    Na het spuiten met de witte lak is 20221008_133940.jpg duidelijk een kleur verschil te zien tussen wit van cabine en ander witte onderdelen.
    Het lijkt of het "geel" van het kunsstof door de verse lak naar boven komt. Maar na drie lagen primer lijkt mij dat niet mogelijk.
    Iemand een idee.....?
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb hetzelfde probleem gehad.
    Bij navraag in de spuiterij werd mij als tip gegeven een afsluitende laag aluminium verf of velgen zilver te spuiten over de primer.
    Daar dan de aflak op te brengen.
    Resultaat is geen doorslag meer van de ondergrond.

    Grt John
     
  3. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    John, bedankt. Nu ik het lees weet ik het weer, was me al een keer eerder aangeraden.
    Inmiddels is het met nog een primer laag nu acceptabel.
     
  4. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Waar ik eerder schreef dat het acceptabel was moet ik daar toch op terug komen. Onder helder licht was duidelijk te zien dat het wit op de cabine een andere tint was dan de wielkasten en opbouw.
    Verder gezocht in mijn geheugen en toen kwam ik erachter dat ik jaren geleden hetzelfde probleem heb gehad met geel kunststof. Oplossing was toen, Belton Polyeter Basis wit. Dit is een speciale basis primer die een afgesloten basis gladde vullende basis laag aanbrengt en dus het plastic afsluit voor de volgende laklagen. Hiermee de witte delen nogmaals gespoten, 24 uur laten drogen en toen de witte laklaag. Nu is het echt wit gebleven !
     
    Trilliwilli vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina