Witte vlekken door secondenlijm.

• Topicstarter Topicstarter Lord One Hope
  • Startdatum Startdatum
L

Lord One Hope

Guest
Mijn zoon zit vak te knutselen met modeltractoren en als hij dan dingen lijmt met secondenlijm op plastic delen dan krijg je steeds van di witte vlekken op het plastic.

Weet iemand hoe je dat kan voorkomen?

gewoon met een doekje afdoen na een min of zo bij mij gaat het meestal wel weg

Secondenlijm op plastic is volgens mij niet te voorkomen, wel inderdaad later, als de lijm droog is, vaak met een doekje schoonmaken(met terpetine of zo).
Meestal wordt er hiervoor speciale secondelijm voor gebruikt, meestal heet zo'n lijm dan voor cockpits, of zo. Deze lijm werkt volgens mij even goed maar dus geschikt voor plastic.

Er bestaat wel een secondelijn die geen dampen nalaat. Maar eigenlijk is secondenlijm niet geschikt voor plastic. De gewone lijm van Revell is eigenlijk het beste. Alleen moet je wat meer geduld hebben... :wink:

Greeeetzzzzzz

Plastic modellen zijn gemaakt van polystyreen en zijn uitstekend te lijmen met gewone TRI. Met een klein penseeltje gewoon een druppel TRI tussen de naad laten lopen. Om met secondenlijm te werken is het belangrijk dat de lucht droog is ander slaat het wit uit. In een warme droge ruimte heb je er geen last van, ook kan je met een föhn de lijm laten drogen zonder dat het wit uitslaat.

Groetjes Hans.

Heren:

de witte vlekken die CA lijm geeft komt door het vet van je vingers op het onderdeel wat je lijmt.
CA damp hecht zich namelijk aan vet een slaat dan wit uit.
Kijk maar eens naar CSI dan zie je vaak dat ze CA lijmdamp gebruken om vinger afdrukken zichtbaar te maken.

Mijn devies is dan ook maak alles goed vet vrij voor dat je gaat lijmen en draag prastic handschoenen.

Groeten Jacob

Inderdaad jacob, uit beroepservaring kan ik zeggen dat je juist bent, bij ons in Belgie noemen we dat een Cyano-bad.

Ik denk toch dat er betere lijmen bestaan dan CA (begrijp me niet verkeerd CA is gewoon zeer goed maar voor wel bepaalde toepassingen) om plastiek te lijmen.

Stevo

gewoon geen seconde-lijm gebruiken, geeft alleen maar problemen, zoals de witte vlekken, maar ik heb ook al eens plastic meegemaakt dat spontaan begon te smelten.

Het enige waar ik nog secondelijm voor gebruik is om hulpmiddelen voor het spuiten van onderdelen vast te lijmen. En dit doe ik dan op de afplaktape van de delen die niet gespoten mogen worden. En zodra de verf droog genoeg is direct verwijderen!!!

Zoef de Haas. zei:
Om met secondenlijm te werken is het belangrijk dat de lucht droog is ander slaat het wit uit. In een warme droge ruimte heb je er geen last van, ook kan je met een föhn de lijm laten drogen zonder dat het wit uitslaat.

Groetjes Hans.

CA-lijm is eigenlijk een twee componentenlijm, het droogt in samenwerking met de luchtvochtigheid van de omgevingslucht.

Ovrigens 10sec lijm kan je goed verwijderen met aceton. Niet van plastic natuurlijk maar wel van je vingers (gebruik ik nogal veel als lijm instrument:-)) of andere dingen.

Ja en als je secondenlijm in je broek krijgt.
Acceton lost het op je kunt je vingers er weer schoon mee krijgen wat we vroeger met schuurpapier moesten doen omdat we niet beter wisten.

Gr Jan

Back