Zo te zien gaat het tot nog toe wel aardig..... FAI World Championships F3D Pylon Racing 2009 Germany
Gaat zeker zeer aardig. Nog een dag te gaan en dan hebben we wellicht wel een wereldkampioen F3D in Nederland. En bijna iedereen zal wel met Nederlandse motoren vliegen gok ik zo.
Dat diet er erg goed uit! Iemand al wat foto`s? op www.wcf3d.de is nog niks te vinden van dit jaar. Mike
Op 't Duitse forum staan al flink wat foto's en dagboeken. Ook de Nederlanders staan er tussen op de foto's. F3D Pylonrennen mit Verbrennungsmotor - RC-Network
Ik kan me je overweging wel voorstellen, maar dat geldt natuurlijk voor alles waar het op snelheid (en dus de reglementaire begrenzingen van de krachtbron) aankomt. Daar is het mixen van brandstof en electro in eenzelfde klasse vrijwel onuitvoerbaar. Maar voor de rest zie ik toch het meest in het zodanig aanpassen van de reglementen dat geen van de beschikbare krachtbronnen oneigenlijk bevoordeeld wordt (en men dus het type kan kiezen dat het beste bij de eigen stijl van werken past). Zoals tot voor 4 jaar in mijn eigen klasse ( F2B) nog niet het geval was. Maar met wat lobbywerk en internationale samenwerking hebben we dat inmiddels rechtgezet gekregen. Ikzelf zou zeker niet terug willen naar een verbrandingsmotor omdat het regelgedrag van electro veel beter aansluit op wat ik nodig heb bij kunstvlucht. Wel is het zo dat de power/weight ratio van electro nog steeds kritisch is bij onze toepassing, de accu's blijven hier het zwakke punt. Bovendien lijkt het gedrag van de gloednieuwe (nederlandse!) MB .77 alle vorige verbrandingsmotoren in de schaduw te gaan stellen. Zo te zien kon het uiteindelijk nog wel eens een gelijkspel met onze nieuwe electro set-up worden. Totdat wij uiteindelijk lichtere accu's hebben, dan is het een uitgemaakte zaak. Maar tot dat moment....... Overigens spreekt F3D me meer aan dan de electro tegenhanger en dat is puur op het feit dat ik, als het snel moet liever een verbrandingsmotor hoor. Gebaseerd op dezelfde subjectiviteit waardoor de een liever melkchocolade heeft en de ander puur.... Dat alles los van het feit of electro misschien zelfs sneller gaat. Nu al of in de nabije toekomst (ik laat me graag bijpraten) want dat kun je op je vingers natellen.
EEN WERELD RECORD! Sub-class F3D (Radio Control Flight Pylon Racing) Category: Aeroplane Group: Piston Motor N°083: Speed in a closed circuit (10 laps) : 56.9 sec Date of flight: 25/08/2005 Record holder: Christopher CALLOW (Australia) Course/place: 2005 FAI World Aeromodelling Championship F3D, St Martin le Beau (France) Database ID 11929 Bron: Fédération Aéronautique Internationale (FAI) - Model Aircraft World Records Dus ook nog van harte met dit record!
Ik ben net terug uit Duitsland en voor mij en Marcel was het een K*T Week want alles zat zo'n beetje tegen! Maar Robbert heeft het echt super gedaan, helemaal van begin tot eind in cirkeltje één Verder stonden we als team op de 2e plaats in het ploegenklassement, eerste verliezer maar toch een leuke ervaring. Categorie: F3D (RB Pylonrace) Data: 20-26 juli Plaats: Ballenstedt, Duitsland Resultaat: 1 Robbert van den Bosch (met caller Peter van Doesburg), dus WERELDKAMPIOEN 18 Marcel Huisman (met caller Andre Tesselaar) 20 Martijn van Doesburg (met caller Andre Tesselaar) Aantal deelnemers: 55 Ploeg: 2 van de 22 Website: FAI World Championships F3D Pylon Racing 2009 Germany
Foto's staan op www.q-500.nl en op www.f3d.nl. 't is wel een beetje heel veel. staat ook een filmpje op.