WK F3J 2016 Slovenië

Discussie in 'F3J' gestart door funpeter7823, 14 mrt 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Deze zomer wordt het WK F3J gehouden in Slovenië.

    De verrichtingen van het Nederlands Team op weg naar en tijdens het WK kun o.a. volgen op Facebook.

    Like ons op Facebook, je vindt ons onder : Holland F3J team.

    WHC 2016.png
     
    Paul E, Alpha21, F3J-Karel en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Vandaag met wind gevlogen mij de Extreme Perfections.

    Het waaide flink vandaag in Emmen, daarom maar richting zuiden getrokken, naar het veld van Losser. Daar was het wat rustiger.

    Vanaf de start gelijk 400 ballast gestoken, het vlieggewicht van beide modellen komt dan rond de 2650 gram.

    Het was echt typisch voorjaarsweer, vluchten van 20 minuten werden afgewisseld met vluchten van 5 minuten. De bellen waren sterk en vrij turbulent. Het was heerlijk vliegen omdat de modellen niet te licht werden gevlogen.

    Het A model vloog net even wat minder, hij hing wat meer op de staart van het B model. Morgen maar even het zwaartepunt nameten.

    Uit eindelijk super tevreden naar huis gereden.

    26 maart 2016 1.JPG 26 maart 2016 2.JPG
     
    reing en bobt vinden dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Gisteren het zwaartepunt van beide modellen nagemeten. Model A zat om 107 mm, model B op 108 mm.

    8 gram lood uit de neus gehaald bij Model A en neutraal van het hoogteroer direct bijgetrimd.

    Aankomende zaterdag maar weer even testen.
    IMG_2156.JPG IMG_2157.JPG
     
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb ik het nou goed gelezen en zijn deze modellen 2250 gram zonder Ballast Peter?
    Niets mis mee, maar ik had ze gezien de ontwikkelingen lichter verwacht.

    (Je had het over 2650 gram met 400 gram ballast als ik het goed lees)
     
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Het was spannend vliegen Peter, maar je hebt een paar mooie bellen weggevlogen.
    Bijzonder dat 1 mm verschil op zo'n "grote" kist toch nog behoorlijk uitmaakt. Toch goed om ook bij dit weer te trainen voor het wk
     
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    @ Bob, dit is de versie voor veel wind. De Extreme, alleen de vleugelpen weegt al 200 gram. De schaal van de vleugel is van ST 78 carbon en glas. Het dus een super stijve vleugel waaraan je ook bij een stevige wind vol mee kunt starten. Hij is echt geschikt voor plus windkracht 4 condities. Je kunt hem nog 100 gram lichter maken wanneer je een standaard vleugelpen gebruikt. Dan kom je op 2150 gram uit.

    Voor het WK schrijf ik drie modellen in, een super lichte (SSL) van 1600 gram. Speciaal tot 2 meter wind.

    Verder vlieg ik met een Light Strong (LS) van 1780 gram. De kist waar ik het meest mee zal vliegen gedurende de week. Prima te vliegen tot windkracht vijf, mits geballast. Je moet alleen er niet vol aan starten wanneer het windkracht vier of harder waait. Onder die condities pak je liever de Extreme, start je zeker 30 plus meter hoger dan met een LS.

    @brian, het is zeker belangrijk om ook met wind te vliegen. Daarnaast proberen om op veel verschillende velden te vliegen. Door in steeds andere omstandigheden te vliegen wordt je vanzelf beter. De bellen waren mooi, echt voorjaarsthermiek, was erg blij met de ballast aan boord. Anders had ik een paar keer kunnen lopen......
     
    bgo en bobt vinden dit leuk.
  7. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Peter,
    Bedankt voor de uitvoerige uitleg van de modellen. Ik moet tot mijn schande toegeven dat ik niet de hele range ken van Samba. Het lijkt ondertussen best lastig om aan zwaardere modellen te komen nu de aandacht naar licht, lichter, lichtst aan het verschuiven is. Mooi, maar niet altijd praktisch hier :)

    In ieder geval alle succes toegewenst voor het hele Team!

    Bob
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  8. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Even in de juiste context plaatsen. Met een standaard C68 model kun je prima met wat wind vliegen. Maar aangezien we dan meestal toch ballast aan boord hebben investeren we dat liever in een bullet proof model.
     
  9. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Hey Pascal, helemaal mee eens, met een C68 met ballast kun je ook met wind vliegen. Zoals je al aangeeft heb je bij veel wind liever extra gewicht door carbon i.p.v. ballast. Een stijvere vleugel van een Extreme geeft duidelijk meer starthoogte. De extra hoogte kun je bepaalde omstandigheden prima gebruiken.
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    voor de categorie F5J ( in NL zeker ) zeker ook wenselijk, maar steeds lastiger te vinden helaas...

    Afslanken van modellen is de mode, maar misschien niet altijd even praktisch o_O
     
  11. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Bij samba gewoon te bestellen hoor. Ik kan je er wel mee helpen als je dat een keer wil. ;)
     
    bobt vindt dit leuk.
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Jaja .. ik weet het, maar ik had het meer over de algemene trend in F5J ;)
     
  13. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Achzo. Ik ga het overmorgen toch weer proberen met mijn (te) zware F3J vleugel
     
  14. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    De nieuwe LS, bewust gekozen voor een witte uitvoering.

    De vertrouwde servo's zijn ingebouwd, vijf keer 3150 van Futaba en één JR 362 (hoogte).
    IMG_2359.JPG
     
    Lyckele, bgo en bobt vinden dit leuk.
  15. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Peter,

    wat is jouw reden om (nog) niet op HV (2S LiPo) om te schakelen?
     
  16. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Hoi Johan,

    Ik gebruik al jaren 1200 mah NIMH accu's, verkrijgbaar bij Akkufit. Ben erg tevreden over deze accu's. Ze hebben ruim voldoende capaciteit voor wat ik er mee wil doen. Zie voor f3j modellen niet echt de voordelen van HV servo's. Zo als het nu gaat, gaat het prima. Houd het graag bij beproefte concepten.

    Ik vlieg nog zeker tot en met 2018 met de Perfections. Ik heb voldoende voorraad, daarnaast zal de opvolger (medio 2017) van de Perfection niet zo veel beter vliegen dat de moeite zal lonen om alles te gaan vervangen. Kan beter doorvliegen met wat ik heb.

    Alles op LV maakt het handig om onderdelen uit te wisselen. Zou ook geen lipo in de romp willen laden.

    Ik laat het dus nog even zo. Voor mijn nieuwe f5j kist ga ik wel naar HV kijken, maar dat zijn miniservo's. Dan is de extra kracht en snelheid wel handig.

    Groet, Peter
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Zo,minder dan een week voor het vertrek. Je kunt je nooit genoeg voorbereiden voor een mooi evenement als een WK. Ik ben erg tevreden over het vliegen van mijn eigen kisten. Helaas wel wat weinig gericht kunnen trainen. Er zijn nog zo veel andere leuke dingen om te doen.

    Je kunt het WK volgen op de officiële site : http://wch-f3j2016.md-ventus.si . 69 deelnemers uit 24 landen. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.

    We zullen de verrichtingen van Team NL delen op Facebook : je vindt ons onder : Holland F3J team.
     
    soarer, Blacquièrdinges en bobt vinden dit leuk.
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Veel plezier daar, en succes met het jagen naar mooie klasseringen voor het NL Team! ..
    Maar jullie hebben er daar nog een paar met het zelfde idee :)
     
    PascalvO en funpeter7823 vinden dit leuk.
  19. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Peter en rest van het NL F3J team heel veel succes en vooral veel plezier!!
     
    PascalvO, bobt en funpeter7823 vinden dit leuk.
  20. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Veel plezier, en voor - ook de feestvreugde - een rondje voor het hele team (dus incl. helpers) op mijn kosten voor iedere 1000.

    Geef maar door hoe te verrekenen.

    Groet

    Johnny
     

Deel Deze Pagina