WK-Lijnbesturing

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door wvr, 18 jul 2006.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Deze week wordt in spanje het WK lijnbesturing gehouden

    zie: http://www.safa-grial.com/wc2006/Index.html

    Als ik me niet vergis vliegen de nederlanders in de klasse kunstvlucht met een electrisch aangedreven model.

    Zou leuk zijn als de heren vliegers in dit draadje een update geven van de gebeurtenissen daar.

    GrWinfried
     
  2. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad,

    mijn vader is gisteren vertrokken richting WK.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.870
    Locatie:
    Velserbroek
    Da's mooi!!

    Als je je vader dan af en toe eens een update laat doorgeven, en zijn foto's plaatst dan zien we hier dat LB nog steeds een erg mooie tak van sport is.

    GrWinfried
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Zojuist ontvangen per sms van Bruno van Hoek die net de vrije training heeft afgerond:

    Hier gaat alles perfect. Na de staande 8 2 klikjes erbij en dat is het dan. 5.1 naar 5.05.

    Bruno geeft aan dat zijn model in WK trim is. Axi 2826/10, Graupner CAM 12x6 en LiPo 4S 4200 Litestorm op een F2B model waar vroeger een Super Tigre .51 in huisde. De electronische timer is programmeerbaar en kan op een vast toerental worden gezet.

    Vol vertrouwen naar de 1e ronde dus. We houden jullie op de hoogte.
     
  5. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Ik vrees dat ik pas een update krijg als hij terug in België is. Hij is niet zo handig met sms enzo...
    Ik zal trachten zijn fotos hier te plaatsen binnenkort.
     
  6. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  7. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
  9. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    helaas, in de rechter kolom evenals Leo Voss
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Een 37ste plaats voorlopig voor Nederland in F2C... :(
    Kom op jongens, breng de Nederlandse eer ten minste nog wel even in de semies :D

    Trouwens, 41 ronden??? Das of een mislukte ERG late eerste pitstop, of een crash... Hoop het eerste dan maar...
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    In de fotoshow van kehnen is foto 75 het model van Bruno van Hoek, Rob Metkemeijer in actie op foto 100-101 en Bob Hunt, ook electrisch op 129

    De eerste twee rondes zitten er op, er zijn 83 deelnemers:
    Bob Hunt 12 en 21, Henk de Jong 19 en 28, Bruno van Hoek 49 en 55 en Rob Metkemeijer 61 en 70e plaats

    Vrijdag en Zaterdag worden ronde 3 en 4 gevlogen.

    Zie verder http://www.safa-grial.com/wc2006/Index.html voor de wedstrijd uitslagen.

    De stemming zit er goed in, de spullen werken naar behoren. We waren bang dat er een discussie zou ontstaan over het uitzetten van de E-motor maar dat lijkt geen probleem.

    Een LB kunstvlucht model draait in governor mode, om de propellor uit te zetten kun je een mechanische rem gebruiken omdat brake en governor vrijwel niet geleverd wordt. Behalve bij kontronik Jazz, want dan kun je dat met de Progcard wel instellen. De prop stopt dan, gaat weer draaien en stopt uiteindelijk voor de landing.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Gaaf dat Bruno met een electro kist vliegt.
    Als hij de afstelling zo snel op WK niveau heeft laat dit de potentie van electro zien. Elke keer een zelfde vlucht.

    Ik meende nog meer mensen te herkenen
    foto 88/89 Metkemeijer
    107 Monique
    124/125 rob

    Het lijkt me wel te gek zo'n evenement een keer mee te maken.

    Groet Robert-Jan
     
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Om de juiste afstelling te vinden heb ik mijn oude WK kist uit 1994 - 1996 omgebouwd tot electro model en ben daarmee gaan vliegen. We vliegen in governor mode, dat wil zeggen dat de motor zelf bij regelt als het toerental terugloopt bij een zwaardere belasting.

    Je hebt bij een vliegsnelheid van 5.2 per ronde ongeveer 2650 mAh nodig voor een vlucht bij een 11 x 5,5 APC propellor, die is namelijk te klein om te kunnen versnellen, zet je er een 12 x 6 Graupner CAM propellor op, dat mag de motor nog net hebben, dan kun je wel versnellen en gaat de propellor in de staande acht voorje aanhet sleuren, het verbruik loopt dan op naar 2950. Je merkt dat heel goed in de staande achten en zandloper. Upspeeden onder in de loopings bestaat niet bij electro.

    Het zwaartepunt wijzigt niet, de symmetrie is exact gelijk en elke vlucht is hetzelfde. Het is een nieuwe ontwikkeling die nog vers is en er is nog enorm veel potentieel aanwezig.

    Na 12 propellors en 24 vluchten hebben we de keuze gemaakt dat een 12 x 6 Graupner CAM de beste keuze was. In drie (3!) vluchten hebben we de motor in Bruno zijn kist afgesteld en daar heeft hij 2 weken mee kunnen oefenen en is er mee naar Spanje vertrokken.

    Als ik de concurrentie vergelijk dan scoort hij wat hoger dan gebruikelijk. Ook henk die nog met een .51 vliegt scoort vrij goed. De concurrentie is moordend als Minato buiten de fly-off zit.

    Groetjes, erik
     
  14. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Met mijn electro trainer vloog ik de eerste vlucht het gevorderde programma(meer kon ik toen nog niet).
    Dit zou ik met een brandstof kist niet in mijn hoofd halen.
    Je kan je helemaal op je vliegtuig consenteren en weet dat de motor gewoon blijft draaien.
    Hoewel ik 1 keer een motor storing heb gehad.
    Ik had de regelaar geüpdatet en in de standaard configuratie gezet.
    Ik draai een looping en hij stopt er mee. Ik heb hem op z'n rug geland.
    De oorzaak was dat de regelaar op auto lipo schut off stond en ik vlieg met NMIH cellen.

    @ erik
    Ik vlieg met een pakket 8xGP3300 als ik deze door lipos wil vervangen wat moet ik dan voor een capaciteit kiezen.

    Groet Robert-Jan
     
  15. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
  16. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    mailtje van de clnz list na 4 ronden F2D :

    F2D 56 Competitors, after 4 rounds
    > Chris 4 Wins, one of only 5. Survived a protest by the British which the
    > jury through out.
    > Bryce 3 Wins 1 Lose after picking handle up the wrong way and decking the
    > 2nd model losing airtime. Thought he had his 2nd lose to Monique Wakkerman
    > this afternoon, 2 cuts to 1, but the judges scored it 2 all for a refly
    > which he won 3-0.

    > Bryce & Chris both fly tomorrow in Rds 5 & 6. 18 fliers left.

    monique eruit ??
     
  17. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    De "officiele" site van de organisatie levert alle uitslagen op:

    http://www.safa-grial.com/wc2006/Index.html

    Je moet wel de extensie er bij doen anders kom je op de homepage van een internaat, mijn spaans is niet veel dus heb ik dat uit de plaatjes opgemaakt.

    Motor en accu:

    Een LB kunstvlucht model vliegt 6 minuten, om lang van een LiPo accu te kunnen genieten moet je de eerste 10% en de laatste 15% niet gebruiken. De eerste 10% omdat dat qua laden veel tijd in beslag neemt. De laatste niet omdat de accu dan lang heel blijft.

    Een LB kunstvlucht model zoals dat van Bruno heeft 2950 mAh nodig, dan moet de accu dus minimaal 3900 groot zijn om lang mee te kunnen. Bruno vliegt met een 4200, ik zelf met een 4400.

    Het leuke is dat 30 Ampere uit een 4200 LiPo accu niet meer dan 7 maal de eigen capaciteit is 7C dus en dat is heel weinig. Kies dus een zo groot mogelijke accu die je kunt betalen en je kunt eindeloooooos vliegen.

    In mijn Electro streak (RC) zat een 12 2/3 RC NiCd van 400 gram, daar zit nu die 4400 4S van 380 gram. Ik kan daar nu 28 minuten unlimited aerobatics mee vliegen.

    Even terug naar de WK, Bruno en Henk hebben zich weten te verbeteren, nu maar wachten op de 4e ronde.
     
  19. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    is mischien typisch spaans maar de uitslagen staan er 'laat' op.
    via anderen lees/hoor je vaak al de uitslagen voordat deze gepubliceerd zijn via de officiele bron.
    wat ik ook mis is een planning overzicht wanneer wat wordt gevlogen en foto's/film om e.e.a. mee te krijgen van de wk.
    Voor deze tijd een zeer beperkte opzetting van de website.

    zijn er trouwens veel elektro deelnemers bij F2B
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wat ik ook heel raar vind is dat sommigen vlucht 4 al gemaakt hebben terwijl vlucht 3 nog open staat. Maar verder petje af voor de 3 Nederlanders in de F2B klasse. Natuurlijk ook wel voor de anderen die daar onze eer staan te verdedigen.
     

Deel Deze Pagina