Wltoys 144001 4wd buggy.

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Hendrik1985, 3 mrt 2021.

  1. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    Hi allemaal,

    Ik heb nu sinds een week de WLtoys 144001 RTR 1/14 4wd buggy. Deze gekocht incl korting via aliexpress voor 57 euro. https://s.click.aliexpress.com/e/_AEmxSq

    Ben er zelf behoorlijk wijs mee moet ik zeggen, en verpletterd al mijn verwachtingen. Redelijk snel 43kmh gemeten. Maar ook leuk voor mij zoontje nu wanneer ik throttle helemaal terug trim. Degelijk, al meerdere crashes mee gemaakt maar tot nu toe geen probleem.

    Ik heb er een unbox filmpje van gemaakt op mijn youtube kanaal.


    Mijn plan met deze is om hier een speedrunner van te maken. dus conversie naar brushless met de daarbij behorende aanpassingen. Tips & tricks zijn welkom. mocht je er ook eentje hebben. Laat me dan ff weten wat jij er aan gedaan hebt! :)
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom zou je er iets aan veranderen als het al boven je verwachting is ?
     
  3. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    De eerste stap naar snelheid verbetering is de wielstanden naar neutraal te zetten. waardoor je in een recht lijn de minste weerstand hebt. hierbij 5kmh topsnelheid gewonnen. topsnelheid nu 48kmh op een 1500mah 2s lipo
     
  4. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    De volgende stap is de differentieel smeren. standaard zijn deze bijna droog geleverd.. dus had eigenlijk wel eerder gekund. Ook ben ik van 4wd naar 2wd gegaan door de voorste diff te verwijderen en aandrijfassen. hierdoor nog 8kmh topsnelheid gewonnen! topsnelheid nu 56kmh met een 2s 1500mah lipo
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Altijd grappig om te zien dat mensen een offroad kopen om vervolgens onroad speedruns te rijden.
    Overigens alle aanpassingen die je gedaan hebt zoals camber en toespoor op 0 zal niet meehelpen in een stabiele wegligging die je toch wilt hebben op de hogere snelheden.

    Ach, mijn standaard Xray M18 in 4wd haalde met een brushed 300 motor en een 7.2v-1100mAh NiMh accu met gemak 75km/u op het rechte stuk van het MACH circuit.
     
  6. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    Voordeel van een buggy is relatief lichtgewicht. Voldoende hoogte, zeker op openbare weg die niet zo vlak is als een circuit. Sterkere onderdelen, veel wijdere range aanpasbaar. En betreft de wltoys 144001 heel goed betaalbaar.

    Op je tweede opmerking. Wegligging is een compromis wanneer je voor snelheid wil gaan. Door de camber en toe op 0 te zetten heb ik met de standaard auto 5kmh gewonnen. En is er niet veel minder stabiel door.

    De xray m18 is standaard dan ook bijna 4x duurder in aanschaf. En dan heb je meen ik nog geen zender, body e.d. en maar 19kmh sneller naar eigen zeggen.

    Doel die ik nu voor ogen heb is 100mph oftewel 160kmh. World record met deze auto ligt op dit moment op 185.07kmh.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    19km sneller met een veel minder vermogend motortje.
    En deels heb je gelijk dat een offroad chassis meer speling biedt en makkelijker met een oneffen wegdek overweg kan maar neemt niet weg dat alle serieuze speedruns toch met een onroad chassis gedaan worden vanwege de relatief lage gewicht en de betere aerodynamische bodies als ook de betere ground effect. Ook het gebruik van foambanden helpt mee want de rubberen banden gaan echt klappen als je boven de 100km/u gaat rijden.

    En of je WLtoys het aan kan..... Ooit iets met een HPI Micro RS4 gedaan. De banden hadden altijd wel een kleine onbalans maar 100km/u gaf zoveel krachten dat de assen krom sloegen. Uiteindelijk had ik assen van verenstaal gemaakt.

     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    Dat is al een mooie snelheid. Banden worden ook aangepast. Alles stap voor stap
     
  9. Hendrik1985

    Hendrik1985

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    37
    Locatie:
    eelde
    Volgende update! ik heb recent een 3-s lipo batterij er bij gehaald. natuurlijk kan ik het niet laten om het verschil eens te testen. Helaas wel een flink windje wat de topsnelheid wat drukte maar weer een verbetering. volledig standaard nu 63.7km/h



    Ondertussen heb ik alles binnen voor de ombouw naar brushless. binnenkort hier meer over!
     

Deel Deze Pagina