woordje uitleg over gyro gevraagd

ik heb m'n gyro (twister g400 ;is ongeveer zelfde als telebee.),in rate mode afgesteld=dus met het gele stekkertje uit de ontvanger,kanaal5 bij m'n r700 .
en hij staat heel stil.
je kan op de gyro zelf kiezen voor digi servo,dus die gebruik ik voor m'n digi servo
de gain staat op een kwart draai open.

maar nu komt het .; steek ik de HH in de onvanger op 5 ,dan drift de staart volledig weg naar links op de neus..???(staart naar rechts)

ik heb een mx 12 zender ;rudder staat op 70 70
gear staat op 100 100
alle trims staan op center

ik heb normaal een switch voor HH en rate mode (op m'n t-rex werkt dit goed met telebee gyro),maar op deze gyro werkt dit ook niet.

wat doe ik verkeerd??

Je ATV voor het kanaal waar je gyro opzit is waarschijnlijk niet goed. Daar komt bij dat als je het gele draadje (die dus de gain van de gyro regelt) eruit haalt je eigenlijk zonder gyro vliegt.

Kijk goed in de manual hoe je hem afsteld, waarschijnlijk alles onder de 50% rate mode en daarboven HH mode.
Dus dan zou je iets van 30, 70 moeten hebben.

deze gyro draait vaak wat weg, dit kun je dan met sub-trim bijregelen. Hij is heel gevoelig voor temperatuurs verschillen.

Aanrader zou zijn hem te vervangen...

Ron

als ik nu de gear verander of niet,in de zender,er gebeurd dus niks.
in de bekrompen handleiding staat ;gele draad uit ontvanger= rate mode
en gele erin=HH verder niks....

Dan zou er op de gyro nog een potmeter moeten zitten om de gain af te stellen voor rate mode... Want anders werkt het echt niet.

Waarschijnlijk kun je dus via de zender alleen instellen of ie in rate mode of in hh mode staat? Je moet natuurlijk wel een schakelaar op kanaal 5 programmeren.
De gain moet je blijkbaar op de gyro zelf met het potmetertje instellen.
Bij de meeste gyro's moet het potmetertje toch wel hoger dan 50% staan, ik zou het eens op 70% proberen.

Laatst bewerkt:
Beetje vergelijkbaar met de GY 204, daarbij moet je dus de gain handmatig instellen, en switchen tussen normal en hh doe je via een schakelaartje.

Het kan dus wel werken !

idd nu doet ie het,switchen tussen rate en HH. in rate mode (100 gear )staat de staart goed. in HH (34gear) drift ie weg,de staart. moet ik de gear nu (34) nu veranderen voor dit driften weg te krijgen,of zie ik het verkeerd???

Als je de gear op 100% staat bij N (rate mode), dan betekent het dat de gevoeligheid voor de HH = 0, Ik denk dat het niet juist is. Bij 50% betekent dat de gevoeligheid zowel voor de N als voor de HH gelijkstaat. Dus als ik jou was, zou ik beetje bij beetje verhogen naar bij 60% in HH mode en maak een proef vlucht. Maar, mechanisch , hoe de rudder servo staat moet uiteraard eerst goed ingesteld worden, zoals het staart blad ca 8 graden staan

Mechanisch goed afstellen. Daarna kan het zijn dat ie in HH nog weg draaid, dat kun je weghalen met sub-trim.

Ik ben wel van mening dat voor dergelijke componenten je beter iets meer kunt uitgeven voor een degelijke gyro, maar goed, dat is mijn mening.

Back