[WORK IN PROGRESS] Hybridquad

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, ik zal me eerst even heel kort voorstellen. Ik ben Nick, woon in Zierikzee en ben 23 jaren jong. Ik werk voor een bakkerij grondstoffen fabrikant maar heb als hobby techniek en alles wat beweegt.

Mijn enige RC ervaring tot nu toe is enkel op de grond, maar het leuke van een quad lijkt me de mix tussen elektronica, het bouwen en daarna vliegen :p

Ik heb als laatste project een 3D printer gebouwd en na het bouwen is de vraag eigenlijk wat moet je er nou mee? :D Na wat google'n en rondspeuren op thingiverse kwam ik deze quadcopter tegen.

Ik ben toch nog niet helemaal overtuigt dat geprint plastic sterk genoeg is voor een quad, daarom heb ik besloten om zelf een quad te gaan ontwerpen met idee'n die ik op internet tegen kom.

De naam HybridQuad heb ik verzonnen omdat ik de onderdelen die veel te verduren krijgen van aluminium maak en de rest op de 3D printer ga printen.

Ik heb dus nog 0 ervaring met quad's en het bouwen ervan, daarom ga ik eerst wat Als mensen het leuk vinden wil ik al mijn drawings en parts uploaden en een lijst maken van materiaal wat nodig is.

Ik hoop dat jullie misschien dingen zien die al zijn geprobeerd door mensen maar niet werken, er is zoveel te lezen en te vinden over quad's dat het eigenlijk moeilijk is om de goede informatie er tussen uit te filteren.

Dit is het idee tot nog toe:

7468447556_04c71d83b0_c.jpg

Motor afstand is 600mm, armen zijn 15x15mm aluminium, motor mounts en landing gestel is van geprint ABS kunststof.

7468417306_9cf85cd666_c.jpg

Dit is een hobbyking power distribution bordje.

Over de spec's kan ik nog niet heel duidelijk zijn, mede omdat ik nog niet exact het gewicht weet maar ik schat dat het rond de 1,2 kg komt met alles erop en eraan. Ik wil graag een APM2 bij diydrones bestellen zodat ik de ArduCopter software kan gebruiken. Het is wel prijzig maar wel ontzettend ver uit te breiden en dat is wat ik later wel graag wil. Lekker een beetje rommelen met de code en wat sensors of camera stabilisatie erop bouwen. (toekomst!!! eerst de basis!! :rolleyes:)

Net zoals het project, is ook deze start post nog een work in progress. Ik heb heel wisselend tijd en dan weer wat minder, ik werk namelijk in logistiek ploegendiensten bij een grote bakkerij grondstoffen fabrikant. Ik hoop meerdere malen per week wat te kunnen posten aan update's. Maar word niet boos als ik even niks post omdat ik druk ben of een bestelling van onderdelen afwacht.

Links:

Fotoalbum
Tekeningen (komt pas als ik hem zelf heb gebouwd, dan weet ik zeker dat het past)

Hoi Nick, persoonlijk zou ik de motoren rechtstreeks op de aluminium armen schroeven, motormounts zijn niet echt nodig bij 15x15 aluminium. Dat is meer iets voor als je houten armen gebruikt of ronde buizen.

Wel gaaf zo'n 3d printer. Bied een hoop mogelijkheden bij het maken van beugels voor flightcontrollers en camera apparatuur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Nick, persoonlijk zou ik de motoren rechtstreeks op de aluminium armen schroeven, motormounts zijn niet echt nodig bij 15x15 aluminium. Dat is meer iets voor als je houten armen gebruikt of ronde buizen.

Wel gaaf zo'n 3d printer. Bied een hoop mogelijkheden bij het maken van beugels voor flightcontrollers en camera apparatuur.

Goedemorgen Mennoy,

Ik ben dit inderdaad vaker tegen gekomen op plaatjes, het scheelt natuurlijk wel gewicht. Ik had alleen in gedachte om tussen de motormounts en de armen een stukje binnenband te doen om de trillingen te dempen, dit wil ik ook bij de 2 basis plaatjes doen in het midden. (hoe heten die eigenlijk? ik heb ze zelf frame base genoemd) Ook vind ik het persoonlijk mooier.

Het uiteindelijke doel van deze quad is een stabiele basis om daar later uit eindelijk een gopro onder te handen met stabilisatie. Ik weet eigenlijk nou al dat ik ook graag een wat kleinere quad wil bouwen daar ga ik de mounts sowieso weg laten.

Tijd voor een update:

Ik ben gisteren lekker bezig geweest. Ik heb de basis plaatjes uit een plaat aluminium geslepen, bij gebrek aan geduld om op een knipschaar te wachten. Dit koste natuurlijk wel het nodige vijl werk om het weer netjes vierkant met mooie randen te krijgen.

Ook heb ik alle hardware besteld op de flight controller na. Ik heb gelezen in het flight controller draadje dat de APM2 nog met problemen kampt. Ik heb lopen google'n maar wat nog de echte concrete problemen zijn is me niet helemaal duidelijk. Wellicht dat hier mensen zijn die er ervaringen over kunnen delen. ArduPirates zou een goed alternatief kunnen zijn.

PICS!!

7477671836_948fc077c5_c.jpg

Helaas de eerste fotos ben ik vergeten te maken, links zie je nog net een ruw randje van het slijpen.

7477669444_344c12a40b_c.jpg

Eindelijk na een tijdje vijlen hebben we twee mooie plaatjes van 120x120mm

7477662302_9015428eef_c.jpg

Ik heb eerst een layout geprint van de gaten, deze opgeplakt en de plaatjes samen met een kleine klem vast gezet. Daarna heb ik twee gaatjes geboord en de plaatjes met een bout vast gezet en de rest door geboord.

7477660244_a7b4d2cd09_c.jpg

Dan krijg je dus dit.

7477655432_0153bc293f_c.jpg

Voor het boren van de gaten in de armen heb ik een klein malletje geprint. De gaten zitten op 18mm afstand van elkaar.

7477653434_789420bd56_c.jpg

En het past in 1 keer! :D

7477648466_5673f38424_c.jpg

En even mijn hobbyhok laten zien :cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n mooi ontworpen frame vraagt om een MultiWii controler.
Als ik jou verslag zo door lees past dit zeer goed bij jou en nog wat voordeliger als een Pirate met in de toekomst dezelfde mogelijkheden, misschien nog wel meer.

Kijk hier eens naar zou ik zeggen.

Op het moment ben ik aan het werk maar heb vanmiddag alle hardware op het brein na besteld. Ik ga vamavond als ik thuis kom een opsomming maken. Weet eigenlijk nu al dat de accu te klein is een beetje in vergist. Hopelijk kan ik mijn order nog aanpassen. Die multiwii is een goede tip daar ga ik mijzelf eens in verdiepen! Dat board heb ik nog weinig over gelezen maar is wel een erg actieve community volgens mij.

Back