World Air Games

Discussie in 'F3P' gestart door Bert, 19 jun 2009.

  1. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Van 6 tot 14 Juni 2009 hebben de World Air Games plaatsgevonden in Turijn Italie.
    Voor Nederland hadden zich geplaatst Derk in de klasse F6B (indoor aeromusicals) en in de mandragende klassen een zweefvlieger een schermvlieger, en een ballonvaarder.

    Op donderdag 4 Juni zijn wij vertrokken naar Speyer Duitsland om daar bij Martin Muller en Stephanie Schwan te trainen en overnachten. Martin Muller had een zeer bijzonder nieuw model gemaakt. Niet alleen had hij een propeller met verstelbare spoed maar ook nog eens thrustvectoring. Op deze manier kon hij al achteruitvliegend toch controle over zijn model houden. Iets wat nog niemand anders op zo'n goede manier gelukt is.

    De volgende dag zijn wij samen verder gereden naar Turijn alwaar wij van een heerlijke Pizza hebben genoten.

    Nadat de Franse kampioen, Fabien Turpaud, zich bij ons had aangesloten zijn we samen naar het vliegveld gegaan en hebben de indrukwekkende openingsceremonie bijgewoond.
    Ik moet zeggen dat de Italianen er wel wat moois van gemaakt hadden. Vooral de parachutisten die op een stukje plein van 10 bij 20 meter moesten landen gaven een spectaculaire demonstratie.
    Bij de opening werd de eed afgelegd door de jongste deelnemer, de bekende indoorpiloot Marek Plichta (Tsjechie).

    Bij aankomst bij de hal bleek deze zeer groot te zijn. Een grondvlak met een diameter van ongeveer 50 meter en een hoogte van 20 meter behalve op de plek waar de boxen hingen voor de muziek. Hier was de hoogte slechts 16 meter.
    Derks bekende Aeromusical die ontworpen is voor een lage Nederlandse sporthal (+/- 7 meter hoog) bleek hier niet overtuigend uit te komen.
    Derk heeft hierom besloten om een nieuwe Aeromusical in elkaar te zetten.

    In de competitie was de voor ons Nederlanders bekende Belgische vlieger Werner Peeters het eerste slachtoffer. Hij heeft echter wel zeer goed gevlogen. Beter dan op de Nederlandse wedstrijden waar hij nogal eens problemen had met de beperkte ruimte.
    Anders dan de Nederlandse Aeromusicals worden bij WAG wedstrijden de laatste deelnemers in een ronde uitgeschakeld. De volgende deelnemers die werden uitgeschakeld waren de Tsjech Jan Spatny en de goed vliegende Hongaar Guyla Inszol.

    De vierde en tevens laatste wedstrijd avond werden de halve- en hele finale gevlogen. In de halve finale werden uitgeschakeld de Tsjech Marek Plichta die zesde is geworden, Derk die vijfde is geworden en de verrassend strak vliegende Italiaan Fillipo Materazzi die vierde is geworden. De finale werd uitgevochten door Donatas Pauzuollis, Martin Muller en Fabien Turpaud. Donatas crashte aan het eind van zijn vlucht waardoor de strijd ging tussen Martin en Fabien die allebei een goede vlucht lieten zien. Uiteindelijk heeft Fabien met een miniem verschil, een punt, weten te winnen. Na afloop van elke competitie avond hebben we samen met alle vliegers een soort Wallhalla show gegeven. Vooral de draak (Draco) van Martin was erg geliefd bij het Italiaanse publiek!

    De zaterdag van vertrek zijn we nog even langs geweest bij Ronald Termaat de Nederlandse zweefvlieger (tevens ook modelvlieger). Hij is uiteindelijk derde geworden in zijn klasse. Chapeau Ronald!

    Hier een linkje naar de homepage van Fabien Turpaud met ook een verslag over de WAG en vele foto's: WAG 2009

    Veel videootjes zijn te vinden in deze thread op rcgroups: WAG 2009 (world Air Games) - Page 4 - RC Groups
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    :worship:

    Aan de filmpjes te zien werd er geweldig gevlogen.

    Gefeliciteerd met het resultaat!

    Ik kan me best voorstellen dat je flink in het nadeel bent met een kleine Aeromusical en je dus een ander vliegt, heel erg knap.
    Wat een snelheid zeg... :shock: En dat alles met de 'oude' yak...

    Die Fabien Turpaud moet ik nog eens in het echt zien, die kan wel vliegen zeg. :eek:
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Goed gedaan! Bedankt voor het verslag!
     
  4. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Fabien doet normaal mee met de F3M wedstrijd volgende maand in Tongeren.

    williswaar met de grote kisten en geen indoor.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Het heeft mij persoonlijk verdroten dat op de WAG in het zeilvliegen (hang gliding) alleen gevlogen werd om kunstvlucht en speedgliding. Klassen die weliswaar gekozen zijn omdat ze het meest publiekgericht zijn, maar die door geen enkele Nederlander worden beoefend (en dat terwijl de voorzitter van de betreffende FAI afdeling een Nederlander is).
    Op deze manier kunnen wel veel mensen zeilvliegen zien, maar wat dat inhoudt voor 99% van de beoefenaren niet; weinig mensen die vooral loopings vliegen, op een ponton in het water landen, of zo snel mogelijk vlak over een helling beneden proberen te komen...
    Maar, goed gevlogen door Nederlanders bij model- en zweefvliegen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2009
  6. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bart ik begrijp je frustratie maar dan kan ook tal van andere en laten we bij modelvliegen houden, sporttak reclameren, van de zeg maar 15 FAI type wedstrijden worden er eigelijk geen enkele van gevlogen. Enkel voor de show en om het publiek te plezieren F6A en B, indoor op muziek en outdoor op muziek. Dat laatste wordt eigelijk voor de rest van het jaar nooit gevlogen want max span is 2 meter. Enkel indoor en met + 2 meter kisten worden aeromusicals gevlogen.
    Buiten werd dan nog met vliegtuig en heli samen gevlogen, rare combinaties.

    Oeps ik was bijna nog de vrije vlucht vergeten. sorry jongens
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Inderdaad, het is hier misschien de foute plaats... Maar ik denk ook dat ze vooral met F6A een foute keuze maakten...
    Slechts enkele landen doen F6A wedstrijden en bijna niemand heeft zo een wedstrijd kist klaarstaan...
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Het punt is, dat de WAG helemaal bedacht zijn om publiek en media te paaien.
    Als dat lukt is het misschien wel een offer waard... maar hebben jullie ergens in de Nederlandse media een vermelding van de WAG gezien?
     
  9. hezik

    hezik Guest

    :worship: mbt. Derk's prestatie.

    Het mag in NL misschien niet veel of zelfs geen aandacht gehad hebben, er zijn dus wel landen waar dit wel het geval was, zoals bv. Italië.

    Wat interessant is:
    Valt Derk in dat half dozijn?
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nee, maar ik denk dat dit meer iets is voor het KNVvL hoofdbestuur. Zij moeten de luchtsporten veel meer en beter gaan promoten in de media. Als eerste de wedstrijden en hun uitslagen direct aan de pers doorgeven (opdringen) en wat heel belangrijk is aan de diverse sportprogramma's op TV. We moeten eigenlijk nu op dat Redbull airrace gebeuren meeliften.

    Ook zouden ze misschien samen met de KLU meer projecten moeten opzetten dat de jeugd op school al met vliegtuigbouw te maken krijgt in de techniek lessen. En daar komen dan ook de lokale clubs weer op de proppen, die zullen zoiets ook moeten gaan verzorgen of althans meewerken daarin.
    Je ziet nu overal die Mad Sience groep opduiken, zoiets zou de KNVvL ook moeten gaan doen samen met de KLU.
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb 40 jaar in de TV gewerkt, en reken maar dat ik heb gezorgd dat de jongens van Studio Sport etc. het van mij hoorden als er een EK of WK Zeilvliegen aan zat te komen. De pest is dat de meeste luchtsporten zich niet erg lenen voor TV- of zelfs maar fotocamera's; ik geef altijd het voorbeeld van voetbal, waar je zelfs met 1 camera al een even duidelijk beeld van de wedstrijd kan doorgeven als je vanaf de tribune zou hebben.

    Bij de WAG destijds in Turkije was er moeite gedaan om bv ook het zeilvliegen in beeld te brengen (je moet me maar niet kwalijk nemen dat die tak ook mijn grootste aandacht had) met oa beelden uit meevliegende trikes, best mooie beelden, maar er was geen sprake van dat het wedstrijdverloop enigzins duidelijk werd voor de kijker. Ik heb destijds Britse én Nederlandse uitzendingen gevolgd, de commentatoren maakten de indruk dat ze een A4-tje met essentials over de betreffende sport hadden gelezen, en dat was het wel.

    Daarentegen werd een sport als skydiving uitgebreid getoond; de toen nieuwe discipline waarbij een springer én een cameraman een team vormden was natuurlijk gefundenes fressen voor de TV, ze hoefden de bandjes maar over te nemen. De sportkanalen lieten daar heeeeel veel van zien.

    Dit is de reden dat er bij de recente WAG zorgvuldig is gekozen voor sporten waar het goed te doen is om pers & publiek dichtbij te krijgen en de TV de mogelijkheid heeft om iets van de wedstrijd te laten zien. De Aeromusicals zijn daar perfect voor. Sporten die zich afspelen honderden meters boven de grond zullen per definitie aan het korte eind trekken.

    Overigens waren er in deze recente WAG wél realtime beelden op Internet van de zweefvliegwedstrijden, en die heb ik ademloos zitten volgen. Op een GoogleEarth-ondergrond zag je de GPS-tracks van de deelnemers realtime over het landschap schuiven, hun namen erbij, voorzien van terzakekundig commentaar van een of andere Brit.
    Je zag bijvoorbeeld één zwever ergens laag achterblijven, of een ander een afwijkende route kiezen, en je zag wat daar dan het rendement van was.Dat was prachtig en naar mijn mening een geschikte oplossing om dit genre sporten onder het oog van het kijkvolk te brengen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2009
  12. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Geweldig die filmpjes!....Kippenvel....

    Toch zit er bijna niemand op de tribune als ik het zo bekijk.........dus daar ondanks alle media aandacht toch niet zo heel populair? Of zitten er nog veel mensen 'achter' de camera?
     
  13. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Naar verluid was het budget op toen men aan de promotie moest beginnen...In heel de stad geen aanplakbiljet gezien met wat waar of hoe. De eerste dag van indoor hadden we dan ook maar 250 betalende bezoekers. De vierde avond waren dat er al zo'n 1200, maar ja als je naar ik meen 5000 bezoekers kwijt kunt dan mis je er nog wel wat hoor. De meeste hebben echt genoten, vooral van de Wall-Halla demo's. Er zijn inderdaad nog een hoop dingen te verbeteren voor dat dit soort evenementen een groot succes kunnen worden. Door de saamhorigheid van alle indoor piloten, die elkaar van haver tot gort kennen, is het gelukt om toch wat te brengen wat leuk was voor het publiek.

    Of Derk tot het half dozijn behoort weet ik niet, dit was in feite zijn slechtste resultaat op AM gebied in 5jaar tijd sinds 38 wedstrijden. De oorzaak moet gezocht worden in de niet aanwezige voorbereiding i.v.m. het eindexamen vwo dat in elk geval wel heel goed verlopen is.
     
  14. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Niet echt een F3P plane maar wel volledig een WAG plane is het nieuwe speeltje van Krill;

    Krill-model
     
  15. hezik

    hezik Guest

    .. wat ook belangrijker is uiteindelijk. Indoor of F3A vliegen is leuk, maar er valt helaas geen droog brood mee te verdienen.

    Op basis van deze uitslag zou Derk er toch bijhoren, als je de 6 beste uitnodigt, hoort de 5e plek er ook bij. Dat het Derk z'n slechtste resultaat tot nu toe was, doet daar weinig aan af.. sowieso, er is toch best een clubje wat elkaar goed kent, ik mag aannemen dat de anderen wel een goed woord voor 'm zullen doen. Hoop het iig voor hem, het lijkt mij erg leuk dat mee te mogen maken!

    Wat betreft de resultaten, geen voorbereiding zal niet meegeholpen hebben, maar ik zie ook meer verandering in de AM's van de concurrentie. Derk's besluit om nu eens een heel nieuwe AM in elkaar te zetten, is denk ik een goede!
     
  16. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    de nieuwe aeromusicals worden naar mijn idee steeds extremer, veel meer gestunt en steeds minder rustig uitgevoerde figuren. Derk vliegt een veel rustigere aeromusical, wat ikzelf meestal soms mooier/leuker vind om te zien dan een beetje (gecontroleerd)stickbangen op de muziek.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2009
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ..(gecontroleerd).. :?: jaaaa, ja.
     
  18. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    @Niek,

    JAAAAAHHHHH eeeecht wellllll ;) .

    Ik heb nu heel wat filmpjes al bekeken en ik vond ze allemaal indruk wekkend maar sommige stijlen van vliegen vind je mooi en andere niet, toch kijk ik al gauw naar de precisie van het sturen.
    Dit is voor mij alleen wat moeilijker te volgen als het allemaal zo f...ing snel gaat:( desalniettemin voor de X-factor(= bij mij show factor) zijn dat wel vaak de publieks lievelingen.

    Zelf vind ik het allemaal wel mooi maar zal ik het wat gemoedelijker moeten doen want mijn processor gaat niet sneller dan een pentium 1000Mhz ;) dat is al snel maar niet zo snel als die jonge jongens met hun dualcoure processor in hun koppie en dus snellere vingertjes :)

    Grtz,
    Heino
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Denk dat je de top tekort doet als je het over stickbangen hebt. Derk z'n AeroMusical is helemaal niet rustiger of beheerster, Derk heeft andere 'moves'.

    Gezien Bert z'n verhaal heeft het ook tegen Derk gewerkt dat z'n AM is afgestemd op een 7m hoge zaal. Als je dan in een 20m hoge zaal staat te vliegen, blijft er 13 meter ongebruikt.
     
  20. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    en stunten is het zeer zeker niet
    alle figuren en "moves" zijn wel doordacht en uren lange training
     

Deel Deze Pagina