Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

Jeroen, de bout is prima, maar beter is misschien als je assenstaal uit een pomp of elektromotor zou kunnen krijgen denk ik.

Rob, EDM machine heb ik nog niet nodig denk ik. De matrijs maak ik hier zelf, uit meerdere delen denk ik :) Ik heb zojuist nog een nieuwe spindel voor de cnc aangeschaft, dan moet ie ook wat opbrengen he, haha :D
edit: op de Viba website heb ik niets kunnen vinden over gieten. Weet je dat zeker?

Gr. Rik

Wat betrefd het assen staal als ik een balletje op mag gooien neem gewoon een stukje 42crmo6 staal. Dat is het staal waar zwaar belaste bouten, aandrijassen krukassen etc etc van gemaakt worden.

Ik gebruik het erg veel alleen heb ik veel te dikke staven liggen. Het materiaal verspaand super is erg goed en ook nog te harden indien gewenst. De prijs is heel redelijk en het is goed te verkrijgen.

About VIBA, ben niet gek.........hahaha:D (nou ja het is maar wie je het vraag) Viba
Hey Rik dit is ook een linkje om te onthouden als je aan de daadwerkelijke mal voor de romp gaat beginnen.

Groet,

Rob

12.9

Jeroen, de bout is prima, maar beter is misschien als je assenstaal uit een pomp of elektromotor zou kunnen krijgen denk ik.

Dat is een beetje gevaarlijk wat je zegt .
Een bout weet je zeker wat voor materiaal het is .
Een bout is veredeld je kunt ook het zelfde materiaal kopen in on veredelde toestand alleen het materiaal heeft dan minder goede eigen schappen voor het asje.
Voor zelf bouwers bout 12.9 prima je kunt het goed verspanen en is behoorlijk vorm vast. Ik heb ook al eens een keertje een asje gekocht bij die bekende engelse firma.
was stukken minder. gr Gerrit Jan.

goed dat je dit zegt Gerrit Jan, een kennis van mij die zei dat toen ik hem vertelde dat ik een bout had gebruikt.

Maar komt dat omdat ze niet gehard zijn? trekken ze krom?

Gr. Rik

Ik heb wat spulletjes binnen:
- twee compressors
- gasgenerator turbinewiel
- cast NGV
- leidingwerk + brander

dit heb ik alvast omdat na de 1e een 2e turbine gemaakt gaat worden.

fototjes:
b148.JPG

b149.JPG

b150.JPG

Gr. Rik

Hoi,

iedereen bekomen van de kerst?;)
Even weer wat nieuws van mijn kant, de plaatwals heb ik klaar:

voor de "aandrijving" van de onderste 2 rollen heb ik zelf 2 tandwielen moeten maken, omdat de kleinste die conrad heeft, nogsteeds elkaar raken.

Ontwerp (gekopieerd van origineel conrad wiel)
15.PNG

resultaat (onderste is een origineel 10T kettingwiel van conrad)
16.JPG

21.JPG

uiteindelijke resultaat:
23.JPG

test:
22.JPG

ook heb ik al een tooltje om sticks te trompen:
b151.JPG

komende dagen eens kijken of ik de puntlasser af kan ronden. ik moet nog een handvat hebben en een pedaal maken.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt!, Maar waarom gebruik je een ketting? Je had het ook kunnen oplossen met tandwielen (lijkt mij minder werk en sterker)

Ja ,maar dat is het echte zelfbouw werk , alle mallen en gereedschappen maken voor.... uiteindelijk een mooie turbine .

Rik ,je bent goed bezig .

Succes,

Martin.

Bedankt iedereen :)

@Micropuller:
Bij hele grote rollbanken gebruikt men idd gewoon vaste tandwielen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een beter idee had dan een ketting. Natuurlijk is nog vanalles mogelijk ter verbetering. Echter bij gebruik van tandwielen moet ik de rollen zonder slinger verwisselen (vanwege het asje)

@ gertjan: ik weet het wel zeker ;)

morgen ga ik een poging doen de puntlasser af te ronden en een wellicht een hulpmiddel om een felsnaad te maken.

Gr. Rik

Hoi,

vandaag de glow plug houder gemaakt:
b152.JPG

En de puntlasser is vandaag afgerond:
35.JPG

klempedaal:
36.JPG

handvat:
37.JPG

pedalen:
38.JPG

resultaat:
41.JPG

morgen ga ik de felsnaad tool maken

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Jazeker...

Gelukkig nieuwjaar iedereen! ;)

om meteen maar ff wat foto's dan te plaatsen, ik heb een stick klaar, en de onderkant van de "felsnaad tool":

b153.JPG

b154.JPG

b155.JPG

b156.JPG

de inknijpingen heb ik met een nijptang gedaan en in de stick een boortje van 3mm.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nog wat foto's van vandaag:

b157.JPG

b158.JPG

b159.JPG

b160.JPG

b161.JPG

b162.JPG

b163.JPG

Morgen de sticks nog inknijpen en evenlang maken. Ik moet nu ook een andere punt maken voor de lasser, omdat ik met huidige punten niet de kamer meer in kom straks.

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Back