Wren MW54 turbine vraag

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Edsheli, 1 okt 2016.

  1. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Hoi Ik heb een tijdje terug van iemand een MW54 overgenomen met een Boomerang intro kistje.
    Ik ben nu al enkele weken aan het proberen om de turbine goed aan het lopen te krijgen, volgens de vorig eigenaar zou hij in onderhoud zijn geweest bij Uwe Kannapin.

    Ik heb hem een keer kunnen starten maar hij liep niet fijn heb hem gelijk uitgezet.

    De turbine heeft volgens mij redelijk lang stil gestaan maar heb natuurlijk alles al 3x gechecked. Total runtime is 13uur volgens de ecu van Projet.

    De turbine ontbrand niet meer als ik hem op gas start, de plug doet het en wordt heet ik hoor ook gas stromen als het klepje pulseert.

    Kan ik de turbine zelf uitelkaar draaien zonder dat deze weer gebalanceerd moet worden?

    Ik heb een boekje van de turbine erbij hoe deze gebouwd worden.

    De elektronica die erbij zit komt van Projet Hornet.

    Bedankt voor jullie tips
     
  2. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Om hem te starten zal de juiste verhouding gas lucht nodig zijn . het gloeispiraaltje moet een klein beetje uit de plug steken . en natuurlijk goed gloeien . dat moet je als eerste nakijken.
     
  3. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi 'edsheli'

    Je naam weet ik even niet.

    Dat de turbine bij Uwe is geweest in géén garantie, dit durf ik te zeggen omdat ik 2 turbines in mijn handen heb gehad die door Uwe waren geserviced, 1 x smeer leiding geblokkeerd en 1 x niet alle sticks opgloeien, dit was relatief eenvoudig op te lossen.

    Nee als een turbine uit elkaar is geweest moet deze gebalanceerd worden, en zeker een Wren 54er met een relatief hoog toerental.

    Iedere motor heeft specifieke ECU instellingen en als je hier niet in thuis bent maak je meer foute correcties dan goede.
    Gelukkig kun je de Projet zelf redelijk eenvoudig van de goede instellingen voorzien, stukken eenvoudiger dan b.v. een Jetcat ECU.

    Totaal runtime zegt niets, ECU kan van een andere motor af zijn gekomen, zeker omdat de Wren 54 standard met een FADEC ECU is uitgerust.

    Een turbine die niet 'fijn' draait zal wanneer je door blijft rommelen in elkaar draaien/stukgaan, niet starten dus maar de oorzaak weghalen.

    Wanneer je geen technische turbine ervaring hebt kun je meer stukmaken als je deze demonteert en weer monteert, I just know, heb ook lesgeld betaald.

    Wanneer de Wren 54 lekker loopt is het een mooie combinatie met de Boomie intro.

    Groet Ger.
     
  4. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Bedankt voor de tips. Ik had de as uit de behuizing gehaald en alles weer netjes vast gezet. De turbine zag van binnen perfect uit. Heb een oude brander kamer van jetcat en die zag er echt gehavend uit. Na het vastschroeven loopt de as veel beter. Ik kreeg hem nog niet gestart. Toch maar de plug vervangen en daarna ontbrande het gas gewoon. Heb de turbine verder nog niet laten lopen gaat vsn het weekend gebeuren.

    Ik helf diverse turbine helis waar een gloeiplug in zit om te starten op gas maar nog nooit een plug defect gehad.

    De wielen heb ik niet van de as gehad, dus hoop dat alles netjes gaat draaien en blijft lopen. Wren kon mij niet helpen omdat er een projet ecu bij zit.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    kan je uitleggen hoe je dat dan gedaan hebt?

    je schrijft dat je de as uit het huis hebt gehaald. maar niet de wielen van de as hebt gehaald. hoe heb je de as dan uit het huis gehaald?
     
  6. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Aan de voorzijde 6 schroeven los draaien, en achter bij de uitlaat 8 schroeven en nog twee gloeipluggen eruit draaien. Vervolgens kun de as met brander kamer zo uit de behuizing naar voren schuiven.
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    nu snap ik hem. je hebt niet alleen de as uit de behuizing gehaald. maar het hele binnenwerk.
     
  8. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Zo gisteren de motor kunnen testen en hij loopt prima heb hem maximaal op 155000rpm staan en kom dan net over de 5,3kg stuwdruk.

    Ben benieuwd of dit voldoende is voor een afgetankte Boomerang intro.
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Ed.

    Ik weet inmiddels van wie de kist en motor is geweest.
    De intro is in 30 a 40 metertjes los omdat ik er zelf wat vluchten mee weg heb samen met de vorige eigenaar.
    Vliegtijd volgetankt is ruim 8 minuten.
    Als je EGT temp het toelaat kun je hem op 160 K zetten, oppassen dat je niet boven de 730grd komt volgas, boven die temperatuur vind het turbine wieltje het niet zo fijn meer en gaat dan strekken.
    Op 160K heb je ruim 6.3 kilo trust tot je beschikking, ik vloog dat introtje nooit sneller dan half gas, alleen met vol gas starten en daarna ging de gasstick snel terug naar het midden.
    Enne dat kistje kan heeeeeel langzaam weet ik uit ervaring.

    Succes.
     
  10. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Bedankt Ger voor de tips ga hem binnenkort proberen. Heb al een paar keer met een Sprint gevlogen en die was ook erg goedmoedig om te vliegen en kon echt heel langzaam vliegen.
     

Deel Deze Pagina