Wright brothers airplane

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guyken, 15 nov 2016.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Heeft er iemand al geprobeerd om de met rubber aangedreven versie van HK om te bouwen naar rc versie ?
    Rubber Band Powered Freeflight Wright Flyer 490mm Span
    [​IMG]
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb er geen ervaring mee, maar op RCgroups zijn er wel meerdere discussies terug te vinden over Guillow's vrije vlucht modellen die omgebouwd zijn naar RC in het 'Scratchbuilt Indoor and Micro Models' subforum. Het ene project al met meer succes dan het andere.

    In neem aan dat je het als indoor model wil vliegen (lijkt me zonde om zo'n model buiten de strijd met de wind te zien verliezen). Eén van de grote uitdagingen bij indoor toestellen is het gewicht zo laag mogelijk te houden (om een zo laag mogelijke vleugelbelasting en dus zo laag mogelijke vliegsnelheid te hebben). Bij de meeste ombouw projecten die ik heb gezien op RC groups heb ik toch het gevoel dat het uiteindelijk om relatieve hoge vliegsnelheden gaat. Meer dan rondjes vliegen is er dan niet bij (maar dat hoeft ook niet natuurlijk, het is geen acro model)
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik heb idd al een paar filmpjes gevonden op youtube en de snelheid lijkt me aan de hoge kant . Eigenlijk is hij ook niet in EU warehouse te krijgen . Ik zet zoektocht verder naar eigenbouw toestel van ong 40 a 50 cm spanwijdte .
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De regel is dat opschalen van een toestel makkelijker leidt tot een lagere vleugelbelasting dan het verkleinen van toestellen.
    Een 200% toestel mag 4 keer zoveel wegen als de 100% voor dezelfde vleugelbelasting, een 50% toestel mag maar 1/4 wegen van de 100% versie.

    Een indoor flatfoam freestyle acrotoestel (pffff... what's in a name) weegt typisch ergens rond 150gr (en heeft een typische spanwijdte van 80 à 90 cm). Een 50% toestel (dus met spanwijdte ong. 45 cm) mag om op dezelfde vleugelbelasting uit te komen (en bijgevolg ong. dezelfde absolute vliegsnelheid) "maar" 37,5 gr wegen. En dan is de relatieve of schaal vliegsnelheid (aantal afgelegde toestellen per tijdseenheid) nog hoog.

    Ik heb een paar jaar geleden een mini Yak55 gebouwd die ergens rond 55 cm span kwam, met een gewicht van rond 50 gr. Moet je merkbaar sneller vliegen dan een standaard formaat indoor acrotoestel. Is misschien wat vreemd, maar kleinere toestellen zijn minder geschikt voor indoor vliegen (want hebben meer plaats nodig omwille van hun meestal hogere vliegsnelheid).

    Momenteel ligt er een indoor 45 cm span experimentje (acro, geen 3D) op de bouwtafel, maar ik weet niet of het ooit wat wordt.

    Ga je naar gewelfde vleugelprofielen (voor schaalmodellen) ipv de standaard vlakke plaat vleugelprofielen dan worden de vliegsnelheden er bij de gegeven vleugelbelastingen wel beter op. Maar zulke toestellen lenen zich dan niet meer voor acrovliegen...
    't Is maar wat je wil natuurlijk.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb nog nooit een Wright Flyer zien prophangen/duwen dus dat gaat wel meevallen :)
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    yep, geprobeerd, en geen succes. heb nu wel een goed vliegende wright flyer hier staan.
     
  7. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ha, maar dat is 3D he Dries! Ik had het over "klassieke" acro, maar ik heb een licht vermoeden dat de Flyer daar ook niet echt geschikt voor is... :)
     
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Hey Guyke
    Ik heb er zo is eentje omgebouwd van hobby king , kan je nog wa uitleg van vinden hier op forum ( indoor blz 7 , kerstprojectje ) gaat vooral over een indoor demoiselle ma ook over dit kistje .
    Was geen succes te zwaar en geen v - stelling , mogelijk maak ik er deze winter wel is een nieuwe beetje groter en lichter .
    De demoiselle vliegt nog altijd .

    Grtjs Blitske
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Iedereen alvast bedankt voor de goede raad . Ik ga naar iets anders uitzien . Misschien wel zonder plan gewoon zelfbouwprobeersel LOL .
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Na wat surfen op deze gekomen : Fokker E III
    [​IMG] Geen plan , gezond verstand en go . Depron en overschotjes electronica moeten dit project simpel en goedkoop houden . Gaat hij vliegen ? Eerst bouwen haha .
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Mijn goed vliegende wright flyer van Sig als ik mij niet vergis mag van eigenaar verwisselen voor een goed bod, heb ook nog een bouwdoos van sig demoiselle liggen die voor een goed bod weg mag.
     
  12. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Guyke
    Inderdaad je kan gewoon een 3 zichten plannetje van google afprinten op de goede schaal en hup beginnen
    Zo is mijn Demoiselle trouwens ook gemaakt en een Fokker DR 1 heb ik ook al zo gemaakt .
    Maar hou je gewicht goed in het oog want een indoor mag maar aan een 10gr/dm vleugel belasting zitten en da is ni veel !
    Daarom is je gekozen model niet het simpelste vrij korte neus en dan is zwaartepunt ok krijgen niet makkelijk .
    Maar het blijft een fantastische uitdaging en als hij dan vliegt is de vreugde dubbel zo groot .
    Plakken maar zou ik zeggen :)

    Grtjs Blitske
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bedankt Blitske . T 'is om bezig te blijven he . Ik heb al 2 goede Disney's vliegen , het mag eens iets anders zijn . Maar idd , over het gewicht begin ik me al zorgen te maken LOL . Enfin we gaan ervoor .
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Die 10 gr/dm² vleugelbelasting is van toepassing wanneer je vlakke plaatvormige vleugelprofielen toepast met een instelhoek van 0°. Die vleugelbelasting resulteert in een min. vliegsnelheid van ong. 7 m/s bij een invalshoek van 3° (wat dus betekent dat je toestel dan 3° achteroverhelt aangezien de instelhoek 0° is en de invalshoek 3° moet zijn).

    Ga je vlakke vleugelprofielen met een instelhoek inbouwen (groter dan 3°) dan kan je grotere vleugelbelastingen hebben voor dezelfde min. vliegsnelheid van 7 m/s. Omgekeerd bij die grotere instelhoeken/invalshoeken geven vleugelbelastingen van lager dan 10 g/dm² aanleiding tot een lagere min. vliegsnelheid dan 7 m/s.

    Ga je met gewelfde vleugelprofielen werken gecombineerd met instelhoeken, dan gaat de min. snelheid nog verder achteruit. Nadeel wordt dan bijv. dat je toestel minder geschikt wordt om een rugvlucht (en acro figuren) uit te voeren.
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik weet niet of het kan met depron maar ik had idd gedacht de vleugel wat te welven gecombineerd met instelhoek . De Demoiselle is ook zo en die vliegt super traag terwijl de motor toch goed moet trekken . Uitzweven is er bij zo'n toestel niet aan , motor moet constant draaien zelfs bij landing . Was wel wat wennen .
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ja dat kan.

    Depron plaat kan je met wat warmte lichtjes buigen rond een rond voorwerp (afvoerbuis bijv.). Daarnaast kan je 3 à 4 vleugelribben per vleugelhelft (1 aan de wortel, 1 aan de tip en 1 of 2 op regelmatige afstanden ertussen) onder de gewelfde plaat kleven om het profiel vormvast te houden. Wel een koolstofligger toepassen voor de stijfheid (zoals bij vlakke plaat profielen). De welving van het profiel alleen geeft niet voldoende stijfheid aan de vleugel.
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Al wat begonnen met knippen en plakken . Zeer speciaal profiel type föhn ( haardroger ) LOL
    PB180021.JPG

    PB180022.JPG
     
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vergeet niet wat V-stelling aan de vleugel te geven.
    Met alleen richtingsroer gaat een kist zonder V-stelling slecht sturen.
    En je instelhoek van de vleugel is nu 0 graden schat ik, dat mag ook wat hoger zijn.

    Succes Willem
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Instelhoek wat uit het oog verloren , dat klopt . V stelleing kan ik nog wat geven . Bedankt voor opmerking .
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Er ist wieder da !
    PB200023.JPG

    PB200024.JPG

    PB200025.JPG

    20gr tot nu . Kan je een topic titel veranderen en hoe ?
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2016

Deel Deze Pagina