wtc van 32 mm diameter...revell skipjack ombouw

Discussie in 'Duikboten' gestart door niels polfliet, 18 feb 2007.

  1. hey,

    M'n eerste post in het duikbotengedeelte!

    Na het bestuderen van verschillende draadjes hier (en het eindelijk doorhebben waarvoor "wtc" staat) heb ik mn eigen wtctje ontworpen en gebouwd. Heb het net op waterdichtheid getest door er met een fietspomp wat druk op te zetten en in het bad onder te dompelen, geen belletje lucht, jipie!

    Nu zoek ik nog een klein subje om dit in te bouwen. Heb gekeken naar de revell skipjack, deze lijkt perfecte maat...toen ik bij de speelgoedwinkel in de buurt keek hadden ze alle types, behalve deze skipjack...In de laatste foto ligt hij trouwens op een verschaald plan van een andere skipjack. Denken jullie dat het doenbaar zou zijn de staartroeren van een skipjack om te bouwen?

    Wat me ook dwarszit...dit wordt dus een dynamisch duikend bootje...de skipjack heeft geen voorste duikroeren...Geeft dit geen probleem bij het duiken?
    De bovenste 2 duikroeren aansturen lijkt me redelijk onmogelijk...Heb hier wat verder een Ohio gezien, waarbij deze bovenste roeren vast zijn....maar dit is een statisch duiker natuurlijk...

    Wil liefst een model met 1 schroef, zodat ik maar één motor nodig heb..miss andere suggesties?



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Niels
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    knap werk !

    duiken gaat prima op alleen roeren achter, maar je loopt wel een beetje de kans dat de
    prop uit het water komt. zodra dat gebeurt zuigt de prop lucht aan, en verliest íe zijn stuwkracht.

    meestal is het een kwestie van ervaring. dynamische duikers liggen vaak ook lager in het water
    om makkelijker "onder" te komen.

    de nieuwe U212a van revell is stukken groter dan de skipjack.
    hij heeft wel een X-staart, ipv een +staart (als je begrijpt wat ik bedoel)

    er is ook nog een typhoon te koop als kit (ik dacht ook van revell), maar die heeft 2 props.

    zelf heb ik goede ervaringen met de trumpeter Kilo in 1/144
    daarvan zijn de roeren in ieder geval prima om te bouwen.
    De mijne was eerst dynamisch maar nu met een injectiespuit en verbouwde
    servo zelfs (ietwat) statisch. dit was ook voor mij het eerste bootje, dus dat moet lukken !

    enne, welkom !
     
  3. Bedankt voor je reply!

    Dit 212a heb ik in de winkel ook even vastgehad...die x-staart is idd wat me zorgen baart. Daarbij manier moeten er op 1 plaats 3 assen kruisen! Schroefas, en 2 assen van / roeren en \ roeren (ik neem aan dat ik ze zo moet verbinden).

    U212a;
    [​IMG]

    U214 (zoals u212 maar zonder x-staart);
    [​IMG]

    kursk
    [​IMG]

    skipjack;
    [​IMG]

    Oorspronkelijk idee was de revell skipjack, vandaar ook maar 32 diameter ipv 40 (40 zou ook nog passen in de 212), maar als ik eraan denk hoe krap het daar achteraan wordt... :| .

    zat zonet te kijken naar een duitse uboot;
    revell 05009 U-Boot Typ VII D
    [​IMG]

    wel 2 schroeven, dus zal een ingewikkelde tandwielconstructie worden, maar de roeren zitten ver van de schroefas (=makkelijker aan te sturen), en hij heeft wel voorste duikroeren. Is ook een stuk duurder, en de details (antennetjes ed) zet ik er beter niet op voor onderwater denk ik....maar zoo groot...

    een typhoon van revell kan ik nergens vinden?

    Zijn er nog bekende fabrikanten van plastic duikbootjes?

    zowieso ga ik deze week in gent op zoek naar de skipjack, maar alternatieven met een beter staartsectie zijn altijd welkom...
    Niels
     
  4. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Kilo en seawolf, en ook een gato in 1/144

    trumpeter

    de kilo heeft duikroeren die boven de schroefas liggen, dus dat is geen probleem. het roer is ook te doen,
    desnoods "buitenom"

    nog even een "shameless plug"

    mijn kilootje (dynamische versie)
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hoi Niels,

    Welkom in de duikbotenhoek. Mooi om te zien dat je een erg kleine WTC hebt gemaakt.
    Zelf heb ik een WTC gemaakt voor mijn Seawolf, en dat was al proppen geblazen. Maar daar zit dan
    ook een duiksyteem in. Je bent meteen goed begonnen, met de WTC. Er is keuze genoeg in modellen.
    Je kan dan ook nog alle kanten op. laat je niet afschikken door de roerconstructie, Gezien jouw WTC
    komt dat wel goed :wink: . De skipjack lijkt mij een geschikte sub om dynamisch te duiken, hij zit al
    voor het grootste deel onder water..... Verder heb je deze hoek goed doorgenomen, de roeren op mijn
    Ohio zitten inderdaad vast, en zijn niet beweegbaar. Voor mij heeft het niet het gewenste effect, dus
    laat ik dat bewegend deel achterwege. Maar er zullen wel mensen zijn die het wel hebben, en hier hun voordeel
    uit halen. Op zo'n klein model zou ik het niet doen..... De skipjack, desnoods bestellen en ''even'' wachten.

    Douglas
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    deze bedoel je dan
    sorry voor de slechte foto
    [​IMG]

    ik gebruik alleen het richting roer en om te duiken schuif ik de accu's naar voor
    er is inderdaad heel weinig plaats in het staart stuk

    model is al wel een paar jaartjes ou en staat hier nu boven me op een plank
    te wachten op betere tijden

    groeten raf
    ps ik heb de thypoon ook en daar is meer plaats in
     
  7. Bedankt voor de replys!

    raf, dat ism! Mooi gedaan, de accu verschuiven, das een goed idee zeg. Heb je misschien ook foto's hoe hij er vanbinnen uitziet? welke diameter is je wtc? Zou er binnenin een buis van 40 mm diameter passen?

    raalst, bedankt voor de link, vooral je duiktanksysteem ziet er heel degelijk uit. Was al een tijdje aan het denken aan hoe een servo om te bouwen, maar de draadstang zat steeds in de weg;)...de as er gewoon volledig doorheen late lopen, perfect! Was al met de aandrijving van loopwerk van een cd-speler bezig. Eens kijken wat er mogelijk zou zijn...wellicht kom dit dan in een iets groter volgend bootje, ik denk al over de revell VIID.

    de motor komt zoals bij jou ook gewoon buiten de wtc, maar dan wel een zelfbouw brushlessmotor (heb geen gewone regelaars;))

    btw...ik kan de typhoon van revell nog steeds niet vinden...of is dit dezelfde als de kursk?

    Morgen ga ik in 4 speelgoedwinkels op skipjackjacht;)

    Niels
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik heb geen wtc in deze romp
    de romp is van binnen verstevigt met polyester

    zo heb ik dat gedaan
    er een laagje polyester met heel fijn vlies in leggen
    van de rand weg blijven (2 mm)
    zo ook de andere kant doen

    ik heb de romp daar waar dat vertikale streepje loopt open gemaakt en de diameter is daar 36 mm

    door die opening heb ik weerom een dun reepje polystermet glasdoek aan gebracht en zo is de romp stevig genoeg voor 1 meter max.
    er zit een bajonetsluiting in
    een van de eerste die ik zelf gemaakt had maar ben er niet tevreden over dus die moet terug opnieuw
    de motor zit met een siliconen slang aan de as vast en daarboven zit de regelaar(servoprintje)
    daarachter een micro servo met een dichting ook van siliconen (gele slang van de vliegtuigjes)
    dan de ontvanger en de accu's
    deze schuiven over een lengte van 3 cm
    de servo sit mee aan de cellen vast en haakt in een oogje in de wtc
    4 cellen van die mignons zijn meer dan genoeg
    het was geen speedboot maar toch hij vaarde redelijk
    behalve dat de bajonet niet goed genoeg was maar als ik hem terug in de vaart neem verander ik dit meteen

    nu zit er alleen de motor nog is de rest zit in andere projecten dus heeft een fot weinig zin

    groeten raf
     
  9. bedankt voor de uitleg.

    Gisteren in 4 speelgoedwinkels en 1 modelbouwwinkel langsgeweest, geen enkele had de skipjack op voorraad...
    Lang getwijfeld of ik dan toch niet de U212 of de VIID zou kopen die er bijna overal wel lagen (die zijn voor hierna;))..

    Heb toch uiteindelijk de skipjack op ebay duitsland besteld.
    Is een ietwat dure skipjack geworden dus;)

    nu maar wachten;)
    Niels.
     
  10. Ik hoef jullie vast niet meer uit te leggen waarvoor dit dient :wink:
    [​IMG]

    De servo is versneld tot ca 5 toeren per seconde zodat het volledig vullen of legen ongeveer 4 seconden duurt.
    Het moet nog en iets groter spuitje worden waarschijnlijk. Eerst maar eens het drijfvermogen testen zonder de tank aan boord.

    Zijn er vuistregels welk volume een duiktank ongeveer moet hebben? Uitrekenen met de wet van archimedes is nogal lastig;)

    niels
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    of deze manier waarop ik het doe juist is laat ik maar tot daartoe

    ik weeg alle stukken die boven water uitsteken
    en dat + een paar % is het vollume van mijn duiktank.

    de krick heeft 385 gram aan delen die boven water uitsteken dus mijn duiktank is 400 gr

    er zullen wel betere manieren zijn hoor en zeker juistere maar deze is wel makkelijk

    groeten raf
     
  12. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi niels,

    dat is wel een HEEL klein tankje. 5 of 10 milliliter ?
    het aantal milliliters = aantal gram drijfvermogen. je kan daarmee dus max dat aantal grammen
    van je toren het water uit tillen.

    hoe doe jij dat , een servo versnellen ? mijn tankje (plm 35 ml) doet er namelijk een eeeeeuwigheid over
    om van vol naar leeg te komen (en v.v.)

    mijn huidige tank werkt trouwens met eindschakelaars.
    om te voorkomen dat ik het spuitje uit elkaar duw.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    da krijg je dus met geen stokken IN een 32 mm buisje
    als je deze optie in dat buisje wil krijgen dan moet die draadstang haast door je motorheen gaan
    ik zal eens kijken of ik de skipjack zijn drijfgewicht kan weten komen met het rompje dat ik hier heb liggen
    denk er wel aan dat ik heel de skipjack gebruik en niet enkel met een wtc
    ik ben juist uitgekomen op een gewicht wat bovenwater steekt van 25 gr
    dus je spuitje moet 25 gr water kunnen trekken
    dit is dan de waterlijn zoals op de romp staat aangegeven

    groetjes raf
     
  14. Let wel, voor de duidelijkheid, de skipjack wordt eerst een dynamische duiker, daarna zullen we wel zien op statisch mogelijk is.

    Heb het net even nagewogen, het spuitje is zelfs 4ml :oops: . Uiteraard is dit te klein, maar ik had even niks ander liggen.
    Een spuit van 10 ml moet ook nog gaan. Een van 15ml is te groot voor de schikking in de wtc. Ga waarschijnlijk zelf een tankje moeten maken dat de contouren van de wtc beter volgt om een groter volume te hebben.

    De servo is versnel door 2 tandwielen uit de vertraging te halen! Dit was noodzakelijk omdat bij microservo's de uitgaande as van de potmeter ook als geleiding wordt gebruikt voor tussentijdse tandwielen. tegelijk is ook alles versneld. Aangezien de module hetzelfde was kon/moest ik 2 tandwielen weglaten uit de vertraging. Heb wel enkele merken servo's moeten openhalen om een geschikte te vinden. zal wel eens een foto maken.

    De microswichen moeten er ook nog in. Ben van plan de voeding naar de motor te onderbreken met 2 diodes, zodat ik de servoelectronica kan blijven gebruiken.

    Heb nog eens nagemeten, het zal eerder 7-8seconden zijn voor volledig vullen-legen. :oops: Was aanvankelijk iets te enthousiast, maar nog steeds ok dacht ik zo

    Raf...het zou nogal stom zijn iets te maken dat toch niet in de wtc past he;) de huidige configuratie kan er zo in, als ik de servoelectronica verplaats, en 1 bevestigingoog van de servo een beetje bijvijl. wat je in de foto ziet is in totaal niet groter dan 9 cm he. de servo is een 5 gram servo.

    Bedankt voor je metingen/berekeningen...25 gram water..."shit!", zouden ze bij ons zeggen;)

    Niels
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    stom weet ik zo nog niet hahahaha
    het is niet de eerste keer dat ik iets zelf of zie gebouwd worden wat er dan later niet in gaat
    maar even om de forum leden te helpen inschatten wat groote iets is leg er iets bekends bij
    BV 1 euro muntstukje
    of leg het op een cd doosje dan ken men aan dat deel inschatten wat de groote is

    groetjes raf
    ps rcabs al eens over wogen ??
     
  16. Raf

    Heb enkele bedenkingen bij je methode van berekenen van gewicht van de drijftank. Let wel, ik zeg niet dat ze verkeerd is! Maar ik kan ze niet verklaren met de wet van archimedes(?)

    De wet van archimedes luid; "Een lichaam ondergedompeld in een vloeistof verliest zoveel van zijn gewicht als het gewicht van de verplaatste vloeistof."

    Vertaald naar drijvende voorwerpen zou je kunnen zeggen: het model weegt zoveel als het water dat hij verplaatst:

    Als het model minder weegt als het totaal volume water dat hij volledig ondergedompeld verplaatst, zal hij drijven (en evenveel volume(gewicht) water verplaatsen als z'n gewicht)

    Als het model evenveel weegt als het totaal volume water dat hij volledig ondergedompeld verplaatst, zal hij zweven (en evenveel volume water verplaatsen als z'n eigen volume en dus gewicht)

    Als het model meer weegt als het totaal volume water dat hij volledig ondergedompeld verplaatst, zal hij zinken (en evenveel volume water verplaatsen als z'n eigen volume)

    dus denk ik;
    Het verplaatste water is gelijk aan het volume van de wtc en het volume plastiek van het revell model(tussen het revell model en de wtc zit immers water)

    ik moet dus enkel zoveel water pompen als het volume van wat boven de waterlijn licht. zorgen dus dat er zo weinig mogelijk boven de waterlijn ligt.
    De waterlijn ligt erg hoog bij de skipjack, dus er zit bijna enkel de plastiek van het revell model boven water, de wtc zit al bijna volledig onder water.

    ik moet dus enkel zoveel water pompen als het volume van het revell model dat boven water zit, en iets meer om de zinken (in princiepe is 0.5g meer al genoeg om een heel eind te zinken). Aangezien dat de plastiek vrij dun is van een revell-ding, heb ik dus zeker niet zoveel volume nodig lijkt me. Dit kan ik makkelijk testen eens hij af is door het blokjes lood op te leggen tot hij zinkt.

    meer als 5ml zeker, maar toch geen 25 lijkt me? of maak ik ergens een denkfout?

    Niels
     
  17. rcabs...een luchtpomp van dit formaat? bestaat zoiets?

    heb hier al aan gedacht door de spuit uit de wtc te plaatsen...maar daar is geen plaats voor, en het wordt er niet makkelijker op...

    Niels
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja uit bloed druk meters

    nu het verplaatste volumme

    helemaal juist
    maar ....

    ge moet alles eens lezen
    ik heb geen wtc in de skipjack ik heb de boot langs binnen verstevigd met polyester
    dus ik heb meer drijf vermogen dan met een wtc
    wat nog inet klopt in je berekening
    je wtc licht niet volledig onder water maar steekt ook nog een stukje in de romp boven water uit
    dit moet ook mee omlaag
    ik heb de skipjack met lood gevuld en in het water gelegd tot ze op de water lijn lag
    dan heb ik stukjes van 3 gr (van die loodjes voor aan toestellen die je niet mag opendoen)en heb daar loodjes op gaan leggen
    en daar ik 8 loodjes heb moeten leggen voor ze onder was maak dan maar de berekening
    kom je op 24 gr
    en die gram meer is voor zeker te kunnen duiken want niet alle water is even dik

    maar dit was voor MIJN boot en die van iemand anders heeft weer een ander gewicht nodig om te duiken

    groetjes raf
    moet die skip toch eens terug in orde gaan maken
     
  19. Juist inderdaad, maar das niet hetzelfde als zeggen dat het stuk dat boven water uitsteekt 24 gram weegt he;)

    Je bedoelde vast 24 gram drijfvermogen, we zijn het inderdaad eens.

    bloeddrukmeters...mmm...zo hebben we er zelfs een in de kast liggen...verleidelijk

    Niels
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo niels

    ik heb 24 gram nodig om wat nog boven water uitsteekt onder te krijgen
    dat doet niets af aan wat de boot weegt als er nog een stuk boven water uit steekt

    een duikboot heeft twee keer een gewicht
    1 als er nog iets boven water uit steekt
    2 als hij onder gedoken is
    het verschil tussen deze 2 is 24 gram

    groeten raf
     

Deel Deze Pagina