wtc zelf maken

• Topicstarter Topicstarter Loewe71
  • Startdatum Startdatum
L

Loewe71

Guest
Hi collega u-boot bouwers,

Ik ben hier nieuw op het forum en omdat er heel veel kennis en kunde op het forum is ben ik lid geworden . Mede door jullie input heb ik de U-47 van Robbe aangepast en succesvol afgerond . Dat wil zeggen dat "das boot" na 1,5 jaar bouwen , na 6 maanden varen nog steeds aan de oppervlakte komt ! Dat is toch langer dan menig originele VIIC boot .

De aanpassingen zijn : 1 engel tank 750 ml , servo voorste duikroer , gyros achterste duikroer , en nieuw tech rek .

Aangezien de U47 af is , wil ik aan een nieuw project beginnen . Het belangrijkste van de u-boot is de WTC . Bij Robbe was alles redelijk kant en klaar , maar ik wil nu een eigen wtc bouwen . Wat ik graag wil weten is , wat is de beproefde methode is voor een wtc .

Zelf zat ik te denken aan een rioleringsbuis van 1,20 meter 11 cm doorsnede 2 x engel tanks 750 ml en een baljonet dichting van Norbert . Maar hoe maak de andere kan dicht van de buis ? En welke buis past op de ring van Norbert . Wordt de tech rek niet te lang ? Kloppen de verhouding waterverplaatsing en 2 x 750 ml drijfvermogen ? Wat is handig . :confused:

Alvast bedankt voor jullie reacties

Hallo Loewe,

Allereerst welkom in het onderwaterhoekje!

"De beproefde methode" is er eigenlijk niet. Iedereen heeft er wel een oplossing voor. PVC buizen zijn dan een dankbaar product, maar ook Robbe levert tegenwoordig de WTC buizen en doppen voor de U47/U2540 en U31 los. Dan past alles goed, en voor de eerste zijn ook meteen passende bajonetringen te krijgen. Welke ring in welke afvoerbuis zal passen is even een telefoontje of mail richting Norbert, met de vraag wat de buitenmaten van de ringen zijn. De andere kant afsluiten kan met een afsluitdop voor diezelfde afvoerpijp, eventueel versterkt met een plaatje kunststof, zou ernaast in het rek moeten liggen.. ;)

Hoe de verhoudigen ballastgewicht - drijfvermogen zullen moeten zijn is nu nog geen zinnig woord over te zeggen. Dat heeft namelijk voor het grootste deel te maken met hoeveel romp (dek, toren, stukje WTC buis) er straks boven water gedrukt moet gaan worden. Of beter, hoeveel watervolume dat inneemt. Wat voor boot wil je uiteindelijk bouwen?

(ps wij hebben de gewoonte met onze naam af te sluiten, 'praat' wat makkelijker)

Ah leuk, rekenwerk!

Je wilt in een buis van 11cm doorsnede en 120cm lang twee tanks gaan plaatsen met een totale inhoud van 1500cc. Dat houdt dus in dat het totale volume van alles dat boven water uit steekt bij lege tanks 1500 cc mag zijn.

Als je het volume van het bovenwaterschip van jouw boot kan verwaarlozen, dan zal je WTC zo'n 22mm boven water mogen liggen om het 1500cc tankinhoud af te zinken. Maar de meeste duikboten hebben toch wel een bovenwaterschip, dus reken er dan op dat je WTC maar zo'n 2 cm boven water uit gaat steken. Je zal de WTC dan zo in de romp moeten plaatsen, dat de bovenkant van de WTC 20mm boven de geprojecteerde waterlijn komt te liggen.

Maar je kan het vraagstuk van twee kanten benaderen: begin met de WTC en tank en ontwerp daar de boot omheen of begin met de boot en de WTC en kijk dan hoe groot de tank moet worden.

Neem bijvoorbeeld de U31 van Robbe. Dat is een zware boot met een flinke rioolpijp als WTC. Maar omdat die WTC bijna op de waterlijn ligt en de bovenbouw van flinterdun ABS gemaakt is (weinig volume) kan de boot volstaan met een relatief klein tankje. Een grote boot hoeft dus niet persé een grote tank te hebben.

Bij de Ohio die ik aan het bouwen ben, is de romp tevens WTC. Het volume van de opbouw, die geheel hol wordt, verwaarloos ik vooralsnog even. Ik wil dat 3cm van mijn cilindrische romp boven water uitsteekt, wat mij een tankinhoud van ongeveer 2000cc geeft. Omdat ik het volume van de opbouw nog niet weet ben ik voor de zekerheid een tank van 2500cc aan het bouwen. Dit is wat overdone, maar zou hou ik ruimte om in de bovenbouw nog wat grappen en grollen in te bouwen (intrekbare periscopen, luiken die open en dicht gaan etc.).

Wat de afdichting van de WTC betreft, een stuk PVC of aluminium van 10mm dik zal wel volstaan. Het eindstuk krijgt elke meter dieper onder water ongeveer 10 kilo druk voor zijn kiezen. Als de dop voorzien wordt van een flens, zodat hij niet de pijp in kan schieten, dan kan er weinig mis gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

martijn kan dat zo goed uitreken hahahaha
ik doe als einddop een stuk van 19 mm plastiek reklamenboren plaat
ik draai daar een flens aan (zie hier boven )en lijm dan met endfest 300 de dop in de wtc
en zet ook een paar inox(rvs)stalen parkers door de buis in de dop om dat bij binnen druk boven water er geen tegen druk van de buiten kant is
het is me nog nooit overkomen maar zo zou de dop er bij het testen boven water wel eens uit kunnen vliegen
martijn wat is het volumme van zijn buis ??? en dan de 2 liter lucht die als overdruk gaat werken dan kan je uitrekenen (- de onderdelen)hoeveel druk op je wtc komt te staan
als je de twee tanks vol water trekt
want ook deze druk is belangrijk (de kriek is zo eens uitelkaar gevlogen)
de bajonet was niet juist dicht gedraait

groetjes raf

wat is het volumme van zijn buis ??? en dan de 2 liter lucht die als overdruk gaat werken dan kan je uitrekenen (- de onderdelen)hoeveel druk op je wtc komt te staan
als je de twee tanks vol water trekt
want ook deze druk is belangrijk (de kriek is zo eens uitelkaar gevlogen)
de bajonet was niet juist dicht gedraait

(11/2)^2*Pi*120 = ongeveer 11400cc, dus zo'n 11,4 liter. Ik weet niet of die 11cm en 120cm binnen of buitenmaat is, want als het buitenmaat is, moet de dikte van het materiaal er nog vanaf. Er komen twee tanks in van 750cc, samen 1500cc. 1500/11400 = ongeveer 0,13 bar overdruk, dus vergelijkbaar met duiken naar 1,3 meter, maar dan binnenstebuiten :). Maar wat jij al zegt, het binnenvolume is kleiner door alle machinerie in de WTC. Stel dat de helft gevuld is met accu's, servo's, duiktanks etc, dan krijg je een overdruk van 1500/5700 = 0,26 bar, dus vergelijkbaar met een duik naar 2,6 meter, maar dan weer binnenstebuiten.

Grappig overigens, dat we heel druk doen over de waterdruk van buiten, terwijl het eigenlijk de luchtdruk van binnenuit is waar we ons druk over zouden moeten maken ;)

hallo

tja daar denkt men soms niet over na over de opgebouwde binnen druk
maar deze kan best hoog oplopen
en dan zie ik sommige nog hun romp op pompen en dan denk ik steeds nu knalt die boot uiteen hahaha
vriend stefaan doet dit ook maar zijn type 21 werkt op gas om terug te stijgen dus is er geen verbinding tussen zijn wtc en zijn duiktank
met een piston tank heb je die overdruk dus wel en hoeft extra op pompen dus eigenlijk niet
een ventieltje is nooit weg als je onder druk moest krijgen maar ik vind het gewoon weer een gat teveel in de wtc
hoe meer gaten hoe meer kans op lekken
zo doe ik de led sturing (heb je nog niet gezien he kerels maar ze zit er wel degelijk hoor)van de toestand van de pomp over de twee stuur stangen naar buiten geleiden
rood duiken groen stijgen of was het anders om hahaha
anders zat ik weer met een gat in de romp
zo heb ik de dichtingen aan de BINNEN kant van de wtc zitten
ook die van de schroefassen
het lek in de u47 is gevonden na dat ik deze in het droog dock heb liggen
een gescheurde O ring bij het richting roer doorvoer
nu is alles haast terug hersteld

groetjes raf

:sniper:pfff ik zit te knoeien met de muis van mijn laptop . Hoe krijg ik dit bericht weg ????

Heee uboot bouwers,:p

Bedankt voor jullie reacties , voorlopig heb ik weer stof tot nadenken . Vooral het rekenwerk met betrekking tot de waterlijn en de wtc moet ik nog maar eens goed bestuderen hoe ik dat ga doen .

Het project is de U505 welke in het museum of science in Chicago ligt . Het is een type IX C . De bedoeling is deze na te bouwen op schaal 1:32 . De afmetingen zijn dan als volgt : Lengte 2,40 m breedte max 21 cm , hoogte dek-kiel 18 cm . Ik heb een spanten plan gekocht van auteur Kohl met de schaal 1:100 deze tekening heb ik uit vergroot tot 1:32 . De tekeningen zijn niet gedetaileerd en eigenlijk meer voor de ombouw van een type IX c/40 bedoeld, maar ze kunnen ermee door . De tekeningen zijn wel heel gedetaileerd voor het geschut ,maar minder voor de romp . De romp wordt van dun blik en om het spanten plan heen gesoldeerd waar de wtc in komt te liggen .

De boot wordt in 3 delen gemaakt . Achterdeel waar tech rek aan vast komt , middendeel voor WTC en een voorste deel met een klein wtc voor aansturing voorste duikroeren . Zo heb ik de U47 van Robbe ook opgebouwd , het nadeel is dat je wel een lelijke naad erbij krijgt, maar het voordeel is wel dat je makelijk bij de voorste duikroeren kan komen .

Aangezien het type IX wat breder :tank:en zwaarder is dan de VII U47 wil ik er ook een grotere WTC in bouwen . Ook omdat de schroefassen al 8,5 cm uit elkaar staan is een WTC van U47 geen optie en met 2 x 750ml tanks zouden het 2 x U47 wtc's moeten worden , waardoor ik de boot ipv 3 delen in 4 delen moet maken ( 2 tech rekken ) . Maar ik twijfel nog wel, omdat ik er goede ervaringen mee heb en alles kant en klaar is , scheelt een hoop tijd en voor de onderlinge breedte van de schroefassen kan ik ook wel een oplossing verzinnen . Ik wist niet dat je deze wtc's ook los kan bestellen , hoe lang is de wtc van U2540 ? Dit is eigenlijk de optie " robbe " .

Als ik kijk naar de optie "norbert " dan heeft hij een aantal interessante bajonettes , de :

130 x 116 heeft mijn voorkeur

Bij een kunstof winkel heb ik een plexiglas buis gezien van doorsnede
160 x 120
Maar als ik het goed begrijp is de wand hiervan 2 mm....... dik, kan het de druk aan bij een lengte van 1,20 meter ? De maten van Norbert begrijp ik niet helemaal is de 116 de maat van de binnenste ring , en dan hiervan de buitenkant of de binnenkant , of ben ik nu een beetje abuis? Zou deze combinatie passen en is het geschikt voor een druk van 2 x 750 ml ? Mijn ervaring met plexiglas is dat het snel breekt .:2gunfire:

Nog een optie is de optie rioleringsbuis , deze heb je in het formaat 110 mm bij 2 meter ( recht afzagen tot 1,20 meter ) , de exacte binnenmaat weet ik niet , maar het zijn standaard rioleringsbuizen , msschien weet iemand de exacte binnen maat . Is daar bajonet 116 x 104 geschikt voor ? . Voor mijn gevoel is pvc sterker dan plexiglas .

De druk in de wtc is inderdaad best belangrijk , ik merk bij de u47 dat na 1,5 uur varen , er een onderdruk is onstaan in de wtc , zeg maar een vacuum . Dit komt door de overdruk die onstaat door de engel tank bij het duiken , waardoor er een heel klein beetje lucht ontsnapt .Er ontstaat een onderdruk wanneer de boot weer stijgt . De onderdruk is dan gelijk aan de lucht die ontsnapt is . Gelukkig is dat nooit veel . Maat het geeft wel aan hoeveel overdruk er onstaat als de engel tank zich vult met water en de lucht in de wtc perst ! Daarom lijkt mij het inderdaad niet goed om de wtc nog extra op te pompen met een ventiel . Ik gebruik het ventiel wel om de wtc te testen , maar niet om overdruk te genereren tijdens het operationeel varen .

Ik ben benieuwd naar jullie mening, wat is wijsheid mbt de keuze van wtc ,welke van de drie opties is de beste? :rolleyes:

groet Eugen

hallo eugen

waarom heb je een extra wtc in de u47 zitten????
bij mij zit de servo voor de voorste duikroeren gewoon mee in de wtc
de aansturing verloopt via een bowdenkabel
deze loopt vanaf de achterste bajonet naar de voorste duikroeren
achter zit een verdikking die in een buisje kan schuiven
en in die verdikking zit een magneetje
aan de andere kant van de romp(waar de wtc aan vast zit)gaat de stuurstang naar buiten
over een schommel arm gaat er terug een stang naar de bajonet wee in een zelfde buisje met weer een magneetje
om te ontkoppelen druk ik de voorste duikroeren omhoog als de servo op dalen staat en de koppeling lost zichzelf
en je kan de bajonet uitelkaar draaien
bij het terug sluiten zelfde senario
bajonet sluiten
voorste duikroeren neer klappen en de servo bedienen en klik koppeling voltooid
niks lelijke naad vooraan de boot gewoon 1 sluiting dat is alles
en geen gepriegel met stangetjes en uitlijnen en schroefjes en van die zooi

heb er foto's van als ik de kriek terug inelkaar ga zetten maar dat gaat nog eventjes duren (weekje of drie )

groetjes raf

De afmetingen zijn dan als volgt : Lengte 2,40 m breedte max 21 cm , hoogte dek-kiel 18 cm .

Hallo Eugen,

En daar een wtc in van 110cm doorsnede? Mijn ervaring is dat een boot het beste vaart met een zo groot mogelijke WTC. Voor onderwater maakt het niet zoveel uit, maar bij bovenwater varen geeft een grotere WTC een stabieler vaargedrag. Ik zie dat nu bij de U 31. Die heeft dan wel een grote WTC, maar die ligt bij bovenwatervaart maar net aan de oppervlakte. Daardoor is het vaargedrag wat instabiel, de boeg of het achterschip zakken heel makkelijk weg doordat er geen drijfvermogen is dat ze boven houd.

hallo

en ik deel een andere mening dan lex hahahaaha
moet kunnen he
ik heb hier een romp liggen a 2.80 lang van een seatiger achtige romp die een roze kleurtje gaat krijgen (yes een gato)
in deze romp komen er 2 wtc's tezitten
een grote met de aandrijvingen en een kleintje voor de voorste duikroeren
de grote is niet groter dan die van de u2540 en de kleine is een letertje of 3
als je dan deze boot in het water zou leggen dan zinkt die dus naar de bodem
dit los ik op met op strategische plaatsen styrodure te kleven
zo kan ik met een kleine duiktank snel duiken want ik moet minder water in pakken dan bij het principe van lex
ps mijn u2540 rolt door dit principe boven water zogoed als niets en ik heb zelfs die buizen van robbe er niet inzitten met de originele wtc
dus het principe werkt

groetjes raf

Voor de inbouwmaten van de bajonetsluitingen van Norbert hier een voorbeeld van de 99/87 sluiting:

Bajonett_99_Anschluss.PNG

Je ziet dus dat de kleinste diameter van de complete sluiting 87mm is en de grootste 99mm. Voor een 130/116 sluiting geldt dan dat de grootste en kleinste diameter 130mm en 116mm is. Voor de keuze van de buis voor de WTC is de grootste buitendiameter natuurlijk van belang, want de sluiting moet uiteindelijk in de buis passen. Een 116/104 sluiting zou mooi in een 120mm PVC rioolpijp passen.

Maar, als je toch de hele romp van de boot van blik gaat maken, dan lijkt het me dat je een behoorlijke plaatwerkerij tot je beschikking hebt. Dan moet het een koud kunstje zijn de WTC ook van metaal te maken. Je kan hem dan precies zo maken als je zelf wilt. Het cilindrische deel van mijn Ohio is ook van metaal (messing), zie de voorste romp op onderstaand plaatje (de achterste is een mislukte polysester exemplaar met een onmogelijke 'Äquatortrennung').

rompen1.JPG

Ik heb die al zo'n 20 jaar geleden gemaakt en heb nu de mazzel dat een 130/116 bajonet van Norbert er precies in past :cool:. Ik moet de sluiting alleen nog los zien te krijgen bij Norbert. Ik ga hem maar weer eens bellen denk ik......

Verder sluit ik me aan bij Lex: hoe meer van de WTC boven water steekt bij de oppervlaktevaart, hoe stabieler de boot aan de oppervlakte. Dat is mi. zeker bij WO II boten van belang, omdat dat eigenlijk oppervlakteschepen zijn die in geval van nood evetueel kunnen duiken.

Heee uboot maten,

Bedankt voor de reacties . Ik denk dat ik nu dankzij de discussie tot een aardig inzicht ben gekomen .

Als ik kijk naar de site van Norbert dan zie ik dat ze wtc tegen de bajonet aan plakken . De bajonet van de U47 gaat niet ín de wtc maar wordt er tegenaan geplakt en met tape ( glasgeweband ) omwikkeld . De combinatie PVC buis 110mm en bajonet 130 x 116 wil ik gaan gebruiken . de 116 mm bajonet komt dan tegen de 110 pvc buis ( buitendiameter ) . Als dat niet lekker past kan ik alsnog een plexiglas buis proberen . Corrigeer me als ik een denkfout maak , want het staat haaks op het advies van Martijn .

Met betrekking tot grote van de wtc , denk ik ook hoe groter de wtc , hoe beter het vaargedrag . Maar de uboot IX is geen atoomonderzeer . Bij een atoomonderzeer is de romp vrij lang rond . Bij de IX loopt de romp al vrij gauw spits . De wtc kan ik met deze maten wel verlengen van 1,20 meter naar 1,40 meter maximum , maar meer zit er volgens de tekening niet in . De wtc is dan ook bijna even groot als de originele wtc , de duikromp staat op de spanten tekening van auteur Kohl. Dat scheelt in het vaargedrag .

De messing wtc van Martijn is erg mooi , maar kost erg veel tijd , wie weet dat ik het in de toekomst zo ga proberen . Hoe heb je deze gemaakt , zo te zien uit 3 messing buizen ?

Het roer systeem van Raf klinkt erg ingewikkeld , graag zou ik de foto's willen zien . Is het niet een keer voor gekomen dat in extreme toestanden de magneten losschieten ?Ik probeer het altijd vrij simpel te houden : "KISS" Keep It Simple and Short

Bedankt , ik denk dat ik maandag de bajonet + glasgewebeband bij Norbert ga bestellen . Misschien hebben jullie nog suggesties wat er nog meer bij hoort ( behalve doorvoerstangen die komen later wel ) .

Tijd om te gaan bouwen !:proost:

hallo eugen

een klein beetje meer info over de brugge bajonet

die gaat wel IN de wtc van de u47
er zit een heeeeel klein randje aan dat IN de wtc buis gaat
de meegeleverde ring gaat juist over de eind dop
maar het is als robbe het voorzien heeft juist genoeg spel te krijgen zodat het etch rek er toch mooi inschuift

dat die magneten ooit zijn los gekomen
nu niet en binnen 100 jaar nog niet
het zijn speciale magneten tekoop bij conrad en echt eentje krijg je al niet los dus twee die elkaar aantrekken helemaal niet

tekening van hoe het werkt komt er aan
4lshYwz3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLH3rIFsCi.jpg

het rode zijn de twee magneten
de wtc met de servo er in en buiten de wtc de omkeer koppeling
naarvoor toe is een bowdenkabel (geelmet blauw )uit de vliegtuig tak van de hobby
deze koppelt met de voorste duikroeren
maar zoals gezegd als ik met de kriek verder ben kan ik je een foto opsturen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Misschien hebben jullie nog suggesties wat er nog meer bij hoort ( behalve doorvoerstangen die komen later wel ) .

Als je toch gaat bestellen Eugen scheelt het natuurlijk wel verzendkosten. Op mijn lijstje zou verder nog staan:
- doorvoeren voor de stuurstangen
- afdichtringen voor de schroefassen
- lageregler
- de Engel zuigertanks kan hij ook leveren, als ook de aansturing(en) daarvoor.

Heee uboot maten,

Bedankt voor de reacties . Ik denk dat ik nu dankzij de discussie tot een aardig inzicht ben gekomen .

Als ik kijk naar de site van Norbert dan zie ik dat ze wtc tegen de bajonet aan plakken . De bajonet van de U47 gaat niet ín de wtc maar wordt er tegenaan geplakt en met tape ( glasgeweband ) omwikkeld . De combinatie PVC buis 110mm en bajonet 130 x 116 wil ik gaan gebruiken . de 116 mm bajonet komt dan tegen de 110 pvc buis ( buitendiameter ) . Als dat niet lekker past kan ik alsnog een plexiglas buis proberen . Corrigeer me als ik een denkfout maak , want het staat haaks op het advies van Martijn .

Met betrekking tot grote van de wtc , denk ik ook hoe groter de wtc , hoe beter het vaargedrag . Maar de uboot IX is geen atoomonderzeer . Bij een atoomonderzeer is de romp vrij lang rond . Bij de IX loopt de romp al vrij gauw spits . De wtc kan ik met deze maten wel verlengen van 1,20 meter naar 1,40 meter maximum , maar meer zit er volgens de tekening niet in . De wtc is dan ook bijna even groot als de originele wtc , de duikromp staat op de spanten tekening van auteur Kohl. Dat scheelt in het vaargedrag .

De messing wtc van Martijn is erg mooi , maar kost erg veel tijd , wie weet dat ik het in de toekomst zo ga proberen . Hoe heb je deze gemaakt , zo te zien uit 3 messing buizen ?

Het roer systeem van Raf klinkt erg ingewikkeld , graag zou ik de foto's willen zien . Is het niet een keer voor gekomen dat in extreme toestanden de magneten losschieten ?Ik probeer het altijd vrij simpel te houden : "KISS" Keep It Simple and Short

Bedankt , ik denk dat ik maandag de bajonet + glasgewebeband bij Norbert ga bestellen . Misschien hebben jullie nog suggesties wat er nog meer bij hoort ( behalve doorvoerstangen die komen later wel ) .

Tijd om te gaan bouwen !:proost:

Als je een 110 buis tegen een bajonetring met een binnendiameter van 116mm wilt zetten, dan steek je de buis er gewoon doorheen en niet er tegenaan. Het idee van die bajonetten is dat je een 130mm buis aan de buitenzijde een millimeter dunner maakt en dan een laagje glasgewebe erover om ze met elkaar te verbinden, of aan de binnenzijde afdraait tot de wand nog maar 1 mm dik is en dan de bajonet in de buis lijmt. Op het andere deel komt dan de deksel. Kijk goed naar de tekening van de bajonet, want beide ringen hebben een buitendiameter van 130mm, alleen de ene heeft een grote binnendiameter en de andere een iets kleinere (daar komt dan de deksel op). Als je een 130mm bajonet al op een 110mm buis gemonteerd krijgt, dan heb je een dunne buis met een 'klont' van een bajonet op het einde. Maak er maar eens een tekening van en dan zie je het zelf.

Die messing romp is gemaakt van 3 plaatjes messing van 300x400. Een kennis heeft ze met een rollenbankje rond gezet en ik heb de boel toen aan elkaar gesoldeerd. Ik heb toen van karton volgens de traditionele spantenbouwwijze een neus gemaakt en deze met polyester overtrokken. Daarna heb ik de kartonnen spanten eruit gebroken en de binnenkant van een dikke laag polyester voorzien. Ik wist toen nog niks van mallen en contramallen enzo :D

dat die magneten ooit zijn los gekomen
nu niet en binnen 100 jaar nog niet
het zijn speciale magneten tekoop bij conrad en echt eentje krijg je al niet los dus twee die elkaar aantrekken helemaal niet

Maar Raf, hoe krijg jij ze dan toch los :confused: ;)

hallo martijn

ze zijn nog nooit los gekomen tijden het varen hahahaha
met de beide handjes krijg je ze wel los
en het voordeel van het systeempje is dat als ze tegen elkaar zitten ook meteen de bajonet sluiting vergrendelt is
twee vliegen in een klap om zo te zeggen
foto's komen er aan
ze zijn wel van twee verschillende boten daar het achterste stuk van de kriek naar de é§"'!è§"é!è§"éà§"éà" is en de u47 toch in het droog dock licht

groetjes raf

hallo

foto's met uitleg

dit is het achterste stuk van de u47
3nvlbLQCoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLV1qp1q0a.jpg

het buisje aan de linker kant daar schuift de magneet in en de omkeer koppeling is dat rode hefboompje rechts
de lusterklem met de twee schroefjes dient om in te stellen
LkwiMBdnKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLV1qp1q0a.jpg

hier het extra spantje met de doorvoer en de magneet
aan de andere kant zit juist hetzelfde maar dan zonder de omkeer koppeling

groetjes raf

Back